  • 41. Data: 2005-01-01 19:44:08
    Temat: Re: Bielawa - sex za pieniadze
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    .

    > To nie ona zrobiła, tylko prezes firmy.

    a to musialem niedoczytac.

    P.

  • 42. Data: 2005-01-01 20:59:46
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "kam" <X#k...@w...pl#X> napisał

    > A jak to sobie inaczej wyobrażasz? Wystarczy jeden dowód przeciw i ma
    > być uniewinnienie?

    Jeżeli _jedynym_ dowodem są zeznania poszkodowanego to już są poważne
    wątpliwości. Jeżeli jest ponadto choć jeden dowód przeciw to wątpliwości
    jest aż nadto. A wątpliwości podobno powinny być rozstrzygane na korzyść
    oskarżonego. Podobno...

    Alek

  • 43. Data: 2005-01-01 21:28:45
    Od: "Marek" <p...@i...pl>

    Użytkownik "Alek" :

> [...]
    > wątpliwości. Jeżeli jest ponadto choć jeden dowód przeciw to wątpliwości
    > jest aż nadto. A wątpliwości podobno powinny być rozstrzygane na korzyść

    Wątpliwości, o któych mowa w art 5 par 2 kpk, nie dotyczą postępowania
    dowodowego, oceny dowodów lecz stanu faktycznego. Pozwolę sobię przytoczyć
    dwa orzeczenie SN dla wyjaśnienia tej kwestii:

    2004.01.06 wyrok SN V KK 60/03 Prok.i Pr. 2004/5/2
    Zasada in dubio pro reo nie ogranicza zasady swobody oceny dowodów. Jeżeli
    zatem z materiału dowodowego wynikają różne wersje wydarzenia, to nie jest
    to jeszcze równoznaczne z zaistnieniem nie dających się usunąć wątpliwości w
    rozumieniu tego przepisu. W takim wypadku sąd jest zobowiązany do dokonania
    ustaleń właśnie na podstawie swobodnej oceny dowodów. Dopiero wtedy, gdy po
    wykorzystaniu wszelkich istniejących możliwości, wątpliwości nie zostaną
    usunięte, należy je wytłumaczyć w sposób korzystny dla oskarżonego. Jeżeli
    jednak sąd dokona stanowczych ustaleń, to w ogóle nie może zachodzić obraza
    art. 5 § 2 k.p.k. - bo według tych ustaleń nie ma wątpliwości.

    2003.09.19 wyrok SN V KK 230/02 Prok.i Pr. 2004/4/6
    Zasada in dubio pro reo nie ogranicza utrzymanej w granicach racjonalności
    swobody oceny dowodów. Nakaz zawarty w tym przepisie naruszony jest jedynie
    wówczas, gdy sąd nabierze wątpliwości co do przebiegu zdarzenia i wobec
    braku możliwości ich usunięcia, rozstrzygnie je na niekorzyść oskarżonego.
    W procesie poszlakowym ustalenie faktu głównego (winy oskarżonego) jest
    możliwe wtedy, gdy całokształt materiału dowodowego pozwala na stwierdzenie,
    że inna interpretacja przyjętych faktów ubocznych poszlak nie jest możliwa.
    Poszlaki należy uznać za niewystarczające do ustalenia faktu głównego, gdy
    nie wyłączają one wszelkich rozsądnych wątpliwości w tym względzie, czyli
    inaczej, gdy możliwa jest także inna, od zarzucanej oskarżonemu, wersja
    wydarzeń.

    pzdr.
    Marek

  • 44. Data: 2005-01-01 21:41:36
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Flasher" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > 10 mężczyzn z Bielawy zostało skazanych za wykorzystywanie sexualne
    > koleżanki z pracy, Małgorzaty B. Ponoć przez rok grozili jej zwolnieniem
    > z pracy, jeśli nie będzie się im oddawać. Nie wiadomo jak było na
    > prawdę, wiadomo tylko, że sąd uwierzył jednej "ofierze" i, bez innych
    > dowodów, skazał dziesięciu "sprawców".

    Trochę więcej informacji znalazłem tu:
    http://www.doba.pl/index.php?s=inf&id=6030&b=0&e=100
    &m=all

    Przeczytajcie komentarze czytelników. Większość bez sensu, ale niektóre z
    nich zawierają konkretne informacje o sprawie, o procesie, o osobach.

    Alek

  • 45. Data: 2005-01-01 21:48:41
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Swobodna ocena dowodów, czyli "sądźta jak chceta".
    Nie podoba mi się to, zwłaszcza że nie mam zaufania do sądów i sędziów.
    Zaufania, że reprezentują oni wysoki poziom fachowy i etyczny.

    Alek

  • 46. Data: 2005-01-01 22:14:45
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Alek <alek67@precz_ze_spamem.poczta.onet.pl> wrote:
    > Swobodna ocena dowodów, czyli "sądźta jak chceta".
    > Nie podoba mi się to, zwłaszcza że nie mam zaufania do sądów i sędziów.
    > Zaufania, że reprezentują oni wysoki poziom fachowy i etyczny.

    Co proponujesz w zamian? Lincz na ulicy?

    P.

  • 47. Data: 2005-01-01 22:30:07
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości

    > Co proponujesz w zamian? Lincz na ulicy?

    Oczywiście, że nie. Myślę po prostu, że im niższy poziom merytoryczny
    i etyczny urzędników tym bardziej powinni oni być związani precyzyjnymi
    przepisami. Swobodą można obdarzać kogoś kogo darzy się zaufaniem.

    Alek

  • 48. Data: 2005-01-01 22:54:55
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Alek wrote:
    > Oczywiście, że nie. Myślę po prostu, że im niższy poziom merytoryczny
    > i etyczny urzędników tym bardziej powinni oni być związani precyzyjnymi
    > przepisami.

    Dlaczego uważasz że jest niski?

    KG

  • 49. Data: 2005-01-01 23:13:17
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    > Dlaczego uważasz że jest niski?

    Nie bierz tego do siebie ;) nie mówię oczywiście o _wszystkich_ sędziach.
    Pisałem o braku zaufania - w zasadzie jest to kryterium subiektywne
    i można to zostawić bez uzasadnienia.
    Ale ten mój brak zaufania nie bierze się znikąd. Sam uczestniczyłem
    w dziesiątkach spraw (w charakterze pokrzywdzonego, świadka, powoda)
    znam też relacje z pierwszej ręki innych 'klientów' wymiaru
    sprawiedliwości. Do tego dochodzą liczne informacje z mediów
    (tu z ograniczonym zaufaniem, ale jednak...).
    I z tego wszystkiego wyłania się dość pesymistyczny obraz systemu
    i jego funkcjonariuszy.

    Alek

  • 50. Data: 2005-01-01 23:41:51
    Od: "Marek" <p...@i...pl>

    Użytkownik "Alek" <

> [...]
    > (tu z ograniczonym zaufaniem, ale jednak...).
    > I z tego wszystkiego wyłania się dość pesymistyczny obraz systemu

    W moim subiektywnym odczuciu - nie jest tak źle. Ja też uczestniczyłem w
    wielu sprawach (choć nie jestem prawnikiem) i spotkałem zarówno dobrych jak
    i kiepskich sędziów. Co dziwne, zauważam pewną regułę, że ci młodsi
    prezentują wyższy poziom merytoryczny, niż ci starsi wiekiem i najczęściej w
    wyższych instancjach. I nie mogę rozgryź z czego to może wynikać.

    Pzdr.