  • 11. Data: 2006-01-21 13:15:47
    Temat: Re: Art 323 KPC
    Od: "Edek" <edek(spam)@op.pl>

    > A własnie, że słuchaj mnie. Jak wytłumaczysz istnienie artykułu 323
    > k.p.c.?
    > "Wyrok może być wydany jedynie przez sędziów, przed którymi odbyła się
    > rozprawa poprzedzająca bezposrednio wydanie wyroku."

    Nowy sedzia poprowadzil sprawe ostatnia - trwala godzine. Po przerwie
    oglosil wyrok opierajac sie na ten artykul. Wyglada wiec, ze wszystko bylo
    z godne z litera prawa - gorzej ze nigdzie nie widze paragrafow mowiacych o
    tym
    kiedy moze dojsc do zmiany sedziego bez wnioskow stron (na 99% takiego
    wniosku nie bylo) , na jakiej zasadzie odbywa sie dobor nowego sedziego, kto
    o tym decydyje itp. Na chwile obecna mysle, ze bylo to zalatwione po cichu
    przez nowego adwokata.

    Pozdrawiam Edek

  • 12. Data: 2006-01-21 14:11:57
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Rafał Święch" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    > skarga kasacyjna a jeśli minął termin do jej wniesienia, to możesz
    > wnioskować o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego wyroku.
    Trudno

    Błąd. Jak służy skarga kasacyjna, to nie służy skarga o stwierdzenie
    niezgodności (i odwrotnie). A jak przepadnie termin do wniesienia którejś z
    nich, to w Polsce nie służy już żaden środek zaskarżenia.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 13. Data: 2006-01-21 14:17:16
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Edek" <edek(spam)@op.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    kto
    > o tym decydyje itp. Na chwile obecna mysle, ze bylo to zalatwione po cichu

    Zmiana sędziego w sprawie cywilnej może nastąpić w toku rozprawy zawsze, z
    dowolnych przyczyn i nie potrzeba do tego niczyjej zgody. Tak po prostu jest
    i nie należy się doszukiwać podtekstów. Z przykładowych sytuacji wystarczy
    wskazać: urlop, zwolnienie, awans, ustąpienie z urzędu itd.

    Inna sprawa, że jeśli słyszałeś o możliwych układach na linii dany adwokat -
    sędzia, to powinieneś napisać odpowiednie pismo do prezesa danego sądu.
    Powinno być rzeczowe i powinno wskazywać sygnatury akt spraw, których układy
    mogły dotyczyć. Zapewne podejrzenia są nietrafne, ale jeśli coś jest na
    rzeczy, to prezes nie będzie miał możliwości - nawet jeśli by chciał - nic w
    sprawie zrobić, jeśli nie będzie miał odpowiednich danych.
    Aha - i pismo to nie może pod żadnym pozorem być próbą wywarcia nacisku,
    mającego na celu rozstrzygnięcie sprawy, dlatego najlepiej wysłać je po
    prawomocnym zakończeniu postępowania.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 14. Data: 2006-01-21 15:10:19
    Od: Rafał Święch <r...@g...pl>

    Dnia Sat, 21 Jan 2006 15:11:57 +0100, Tomasz Waszczynski napisał(a):

    Skarga kasacyjna służy od prawomocnego orzeczenia Sądu drugiej instancji.
    Skarga o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia też
    przysługuje od prawomocnego orzeczenia drugiej instancji. To są dwa
    niezależne środki. Inne są terminy do ich wniesienia oraz przesłanki. Nie
    wiem gdzie widzisz błąd? Napisałem w takiej kolejności, gdyż na wniesienie
    skargi kasacyjnej jest krószy termin niż na skorzystanie ze skargi o
    stwierdzenie (...).

  • 15. Data: 2006-01-21 15:14:34
    Od: Rafał Święch <r...@g...pl>

    Dnia Sat, 21 Jan 2006 14:12:11 +0100, chester napisał(a):

    > Ale przecież ten nowy sędzie poprowadził rozprawę i dopiero potem wydał
    > wyrok. Nie jestem prawnikiem a to rozumiem. Chyba coś nie tak u ciebie z
    > logicznym myśleniem...
    >
    > chester

    Z logicznym myśleniem u mnie wszystko dobrze. Jeżeli sędzia przeprowadził
    jeszcze raz postępowanie to OK. Tylko, że z tego co pisał kolega wynika, iż
    sędzia poszedł "na skróty", pominął opinię biegłego, oparł się na
    ustaleniach poprzedniego sędziego, a tego nie może zrobić. Zmiana sędziego
    w postęowaniu zdarza się, ale wyjątkowo. Jak sędzia wyjeżdża na urlop to
    dalej prowadzi sprawę, a wypadki zwolnień mają jednak charakter wyjątkowy.
    Jakby to był częsty proceder to by jeszcze bardziej wydłużało postępowanie,
    bo sprawa która ciągnie się np. przez rok, musiałaby być przeprowadzona od
    nowa.

  • 16. Data: 2006-01-21 16:08:10
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

> [...]
    > wiem gdzie widzisz błąd? Napisałem w takiej kolejności, gdyż na wniesienie
    > skargi kasacyjnej jest krószy termin niż na skorzystanie ze skargi o

    Wszystko się zgadza z tym wyjątkiem, że moim zdaniem art. 424(5) par. 1 pkt
    5 Kpc wyłącza możliwość wniesienia skargi na niezgodność, jeśli służyła
    skarga kasacyjna. Zauważam przy tym niespójność tego przepisu z treścią art.
    424(1) par. 3 Kpc, z którego wynika, że jedynie wniesienie skargi kasacyjnej
    wyłącza możliwość wniesienia skargi o stwierdzenie niezgodności, ale sądzę,
    że to nie wystarcza do przyjęcia, by skarga o stwierdzenie niezgodności była
    dopuszczalna jeśli nie wniesiono sk. kasacyjnej.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 17. Data: 2006-01-21 17:57:17
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Rafał Święch napisał(a):

    > A właśnie, że słuchaj mnie. Jak wytłumaczysz istnienie artykułu 323 k.p.c.?
    > "Wyrok może być wydany jedynie przez sędziów, przed którymi odbyła się
    > rozprawa poprzedzająca bezpośrednio wydanie wyroku."

    Przecież się odbyła, naruszenie tego przepisu miałoby miejsce wtedy,
    gdyby inny sędzia nie wychodząc na salę od razu wydał wyrok.
    Użyte w tym przepisie pojęcie 'rozprawy' odnosi się do ostatniego
    posiedzenia, a nie do całej rozprawy. Nie ma też wymogu powtarzania
    postępowania w razie zmiany sędziego.

    KG

  • 18. Data: 2006-01-21 18:04:21
    Od: kam <#k...@w...pl#>

> [...]
    > 5 Kpc wyłącza możliwość wniesienia skargi na niezgodność, jeśli służyła

    Co jest powtórzeniem art.424[1]§1 kpc.

    KG

  • 19. Data: 2006-01-21 20:55:53
    Od: Rafał Święch <r...@g...pl>

    Dnia Sat, 21 Jan 2006 17:08:10 +0100, Tomasz Waszczynski napisał(a):

> [...]
    > że to nie wystarcza do przyjęcia, by skarga o stwierdzenie niezgodności była
    > dopuszczalna jeśli nie wniesiono sk. kasacyjnej.

    Taka interpretacja przepisów nie jest niczym poparta. Na dobrą sprawę nie
    miałaby sensu. Chcesz ograniczyć stosowanie skargi o stw. niew. (...) do
    spraw, w których nie można wnieść skargi kasacyjnej. W takim wypadku można
    dojść do absurdalnego wniosku, że w sprawach np. o prawa majątkowe o
    wartości przedmiotu sporu poniżej 50tys zł, a w sprawach gospodarczych
    poniżej 75 tys złotych taki środek jest dopuszczalny, a w sprawach w
    których wartość przedmiotu sporu jest większa już nie. Dokonując takiej
    wykładni przepisów można dojść do wniosku, że nasz ustawodawca lepiej
    chroni interes stron w sprawach drobnych niż w sprawach większej wagi - nie
    każda (w zasadzie rzadko która) skarga kasacyjna jest przyjmowana do
    rozpatrzenia, a na jej wniesienie jest krótszy termin - s.k.to "gorszy"
    środek prawny, trudniej go skutecznie zastosować. Za taką interpretacją nie
    przemawia ani wykładnia językowa tych przepisów ani ratio legis.

  • 20. Data: 2006-01-21 21:03:27
    Od: Rafał Święch <r...@g...pl>

    Dnia Sat, 21 Jan 2006 18:57:17 +0100, kam napisał(a):

> [...]
    > Użyte w tym przepisie pojęcie 'rozprawy' odnosi się do ostatniego
    > posiedzenia, a nie do całej rozprawy. Nie ma też wymogu powtarzania

    Rozprawa jest jedna. Sąd zamyka rozprawę co do zasady po zakończeniu
    postępowania dowodowego. Jeżeli sąd nie zdąrzy przeprowadzić postępowania
    dowodowego odracza rozprawę, a nie zamyka jej. W związku z tym mamy ciągle
    jedną rozprawę. Z pewnych oczywistych zasad współżycia społecznego albo
    nawet więce Konstytucji możemy dowodzić, że stronie należy się prawo do
    sądu, który jest obiektywny. Sąd, który nie zna sprawy, a orzeka nie jest
    obiektywny. Pewne czynności należy powtórzyć, aby sędzia który wyda wyrok
    miał kompleksowy ogląd na sprawę. Zmiana sędziego w trakcie postępowania
    jest oczywiście dopuszczalna, nikt tego nie kwestionuje, powinna mieć
    jednak charakter wyjątkowy.