    From: Rafał Święch <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Art 323 KPC
    Date: Sat, 21 Jan 2006 21:55:53 +0100

    Dnia Sat, 21 Jan 2006 17:08:10 +0100, Tomasz Waszczynski napisał(a):

    > Użytkownik "Rafał Święch" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Wszystko się zgadza z tym wyjątkiem, że moim zdaniem art. 424(5) par. 1 pkt
    > 5 Kpc wyłącza możliwość wniesienia skargi na niezgodność, jeśli służyła
    > skarga kasacyjna. Zauważam przy tym niespójność tego przepisu z treścią art.
    > 424(1) par. 3 Kpc, z którego wynika, że jedynie wniesienie skargi kasacyjnej
    > wyłącza możliwość wniesienia skargi o stwierdzenie niezgodności, ale sądzę,
    > że to nie wystarcza do przyjęcia, by skarga o stwierdzenie niezgodności była
    > dopuszczalna jeśli nie wniesiono sk. kasacyjnej.

    Taka interpretacja przepisów nie jest niczym poparta. Na dobrą sprawę nie
    miałaby sensu. Chcesz ograniczyć stosowanie skargi o stw. niew. (...) do
    spraw, w których nie można wnieść skargi kasacyjnej. W takim wypadku można
    dojść do absurdalnego wniosku, że w sprawach np. o prawa majątkowe o
    wartości przedmiotu sporu poniżej 50tys zł, a w sprawach gospodarczych
    poniżej 75 tys złotych taki środek jest dopuszczalny, a w sprawach w
    których wartość przedmiotu sporu jest większa już nie. Dokonując takiej
    wykładni przepisów można dojść do wniosku, że nasz ustawodawca lepiej
    chroni interes stron w sprawach drobnych niż w sprawach większej wagi - nie
    każda (w zasadzie rzadko która) skarga kasacyjna jest przyjmowana do
    rozpatrzenia, a na jej wniesienie jest krótszy termin - s.k.to "gorszy"
    środek prawny, trudniej go skutecznie zastosować. Za taką interpretacją nie
    przemawia ani wykładnia językowa tych przepisów ani ratio legis.