  • 1. Data: 2004-04-02 06:50:32
    Temat: Alkomat czy Tester moze byc podstawa zwolnienia ????
    Od: "Dexter" <g...@o...pl>

    Witam !!!

    Zwracam sie z pytaniem jak postepowac w nastepujacej sprawie ??

    Pracodawca zobowiazal pracownikow aby po wyjsciu z pracy dmuchali w celu
    stwierdzenia czy sa pod wplywem alkoholu, i tu mam pytanie ????

    Sprawdzenie odbywa sie nie Alkomatem tylko jakims tam Testerem ( takie co
    mozna kupic w TV Mango co reklamuje p.Dziecioł ),
    Ustnik jest niestyrylizowany tylko kazdy po kolei dmucha w ten sam.(
    wycierany jest dlonia )

    Czy mam prawo odmowic dmuchanie jezeli to nie jest Alkomat a tylko cos na
    podobę ???
    Co mi moze grozic jak odmowie i co musze w tym przypadku zrobic ???

    Czy w przypadku stwierdzenia ( nikt nie wie co pokazuje czy promile czy cos
    innego ponoc wynik trzeba przeliczyc i wtedy mamy promile)
    ze jestem pod wplywem alkoholu jakie kroki musze wykonac aby poddac sie
    badaniu, czy jest to obowiazkiem Pracodawcy czy Pracownika.
    Chodzi mnie o to czy jak bede chcial sam sie poddac badaniu np krwi to kto
    ma za to zaplacic przeciez nikt nie wykona mi badania gratis.
    Tak samo jak udam sie na Policje moga powiedziec ze to nie jest instytucja
    charytatywna co bada ot tak sobie kazdego co przyjdzie sobie na "dmuchanie".
    Nadmieniam ze tym sposobem kilku pracownikow zostalo juz zwolnionych , (
    Pracodawca stwierdzil ze Tester i wyniki sa dla niego wiazace).

    Czy w przypadku zwolnienia z pracy mam szanse cos wywalczyc w Sadzie Pracy
    ????
    Czy jest jakas wykladnia prawna czym i jak mozna sprawdzac pracownikow na
    zawartosc alkoholu ???
    Kto musi udowadniac Pracodawca Pracownikowi czy odwrotnie ???

    Pozdrawiam Andrzej

  • 2. Data: 2004-04-02 08:43:47
    Od: "Artur Jarkiewicz" <a...@n...pl>

    Użytkownik "Dexter" <g...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Sprawdzenie odbywa sie nie Alkomatem tylko jakims tam Testerem
    > ( takie co mozna kupic w TV Mango co reklamuje p.Dziecioł ),

    Jeśli urządzenie nie ma stosownego atestu PZH to Pracodawca może
    Ci naskoczyć :)

    > Ustnik jest niestyrylizowany tylko kazdy po kolei dmucha w ten sam.
    > (wycierany jest dlonia)

    Takie urządzenie na pewno nie dostanie atestu bo ustnik musi być
    jednorazowy czyli j.w.

    > Czy mam prawo odmowic dmuchanie jezeli to nie jest Alkomat a tylko
    > cos na podobę. Co mi moze grozic jak odmowie i co musze w tym
    > przypadku zrobic ???

    Masz pełne prawo odmówić. Możesz nawet powiadomić PIP o praktykach
    swojego pracodawcy a wtedy to on będzie miał niewesoło.

> [...]
    > ze jestem pod wplywem alkoholu jakie kroki musze wykonac aby poddac
    > sie badaniu, czy jest to obowiazkiem Pracodawcy czy Pracownika.

    To Pracodawca musi udowodnić Pracownikowi nietrzeźwość a nie odwrotnie.

> [...]
    > sobie na "dmuchanie". Nadmieniam ze tym sposobem kilku pracownikow
    > zostalo juz zwolnionych, (Pracodawca stwierdzil ze Tester i wyniki

    Jeśli Pracodawca podejrzewa Pracownika o nietrzeźwość może wezwać
    Policję, która sprawdzi delikwenta alkomatem lub zarządzi badanie krwi.
    Wynikami badania bazarowym alkomatem bez atestu Pracodawca może sobie
    co najwyżej podetrzeć d...

    > Czy w przypadku zwolnienia z pracy mam szanse cos wywalczyc w Sadzie
    > Pracy ????
    IMHO Jak najbardziej.

    Pozdrawiam.
    Artur.

  • 3. Data: 2004-04-02 12:57:48
    Od: "Maciej Muran" <z...@z...bet>

    Dexter napisał/a o tym, że:
    > Ustnik jest niestyrylizowany tylko kazdy po kolei dmucha w ten sam.(
    > wycierany jest dlonia )

    O fuj!
    I wszyscy pracownicy tak biorą ten obśliniony.... błe!
    Ja to bym do jakiegoś Sanepidu z tym natychmiast poszedł.
    Chyba, że macie ochotę złapać gruźlicę albo grypę - no to wtedy
    dmuchajcie w tester ile wlezie.

    --
    Maciek.

  • 4. Data: 2004-04-02 14:52:06
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Artur Jarkiewicz" <a...@n...pl> niebacznie popelnil

    > Jeśli Pracodawca podejrzewa Pracownika o nietrzeźwość może
    > wezwać Policję, która sprawdzi delikwenta alkomatem lub zarządzi
    > badanie krwi.
    A to z jakiej okazji?
    Czy nietrzeźwość w pracy stanowi przestępstwo/wyroczenie?

    --
    pozdro
    poreba

  • 5. Data: 2004-04-02 18:53:48
    Od: Marcyś <m...@x...pl>

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości

    > A to z jakiej okazji?
    > Czy nietrzeźwość w pracy stanowi przestępstwo/wyroczenie?

    W niektórych zawodach - tak.
    Ale nie stwierdza się tego fujarką, tylko wzywa policję,
    która ma atestowane urządzenia do badania trzeźwości.

  • 6. Data: 2004-04-02 19:48:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości

    > A to z jakiej okazji?
    > Czy nietrzeźwość w pracy stanowi przestępstwo/wyroczenie?

    Zabronione jest spożywanie alkoholu w pracy oraz wykonywanie niektórych
    prac.

  • 7. Data: 2004-04-02 22:45:55
    Od: "grupy" <c...@g...pl>

> [...]
    > zawartosc alkoholu ???
    > Kto musi udowadniac Pracodawca Pracownikowi czy odwrotnie ???

    Zawsze masz prawo odmówić badania tym "wynalazkiem" i wezwaniem Policji
    celem przeprowadzenia badania trzeźwości

  • 8. Data: 2004-04-04 19:13:50
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    > Czy jest jakas wykladnia prawna czym i jak mozna sprawdzac pracownikow
    na
    zawartosc alkoholu ???

    USTAWA
    z dnia 26 października 1982 r.
    o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

    Art. 17.
    1. Kierownik zakładu pracy lub osoba przez niego upoważniona mają
    obowiązek
    niedopuszczenia do pracy pracownika, jeżeli zachodzi uzasadnione
    podejrzenie,
    że stawił się on do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał
    alkohol w
    czasie pracy. Okoliczności stanowiące podstawę decyzji powinny być
    podane
    pracownikowi do wiadomości.
    2. Uprawnienia kierownika zakładu pracy, o którym mowa w ust. 1, służą
    również organowi nadrzędnemu nad danym zakładem pracy oraz organowi
    uprawnionemu do przeprowadzenia kontroli zakładu pracy.
    3. Na żądanie pracownika, o którym mowa w ust. 1, kierownik zakładu
    pracy lub
    osoba przez niego upoważniona jest obowiązana zapewnić przeprowadzenie
    badania stanu trzeźwości pracownika.

    Jak widać badanie przeprowadza się na _żądanie_ pracownika. Nakazywanie
    pracownikowi poddania się badaniu na zawartość alkoholu w wydychanym
    powietrzu jest naruszeniem dobra osobistego, jakim jest wolność. Zgodnie
    z przepisami KC dobra osobiste człowieka pozostają pod ochroną prawa
    cywilnego i możesz żądać zadośćuczynienia pieniężnego za naruszenie tego
    dobra.

    Pozdrawiam.
    Krzysiek

  • 9. Data: 2004-04-05 07:27:12
    Od: g...@p...onet.pl

> [...]
    > z przepisami KC dobra osobiste człowieka pozostają pod ochroną prawa
    > cywilnego i możesz żądać zadośćuczynienia pieniężnego za naruszenie tego
    Dokładnie. Policja nawet nie może przyjechać do takiego delikwenta bo niby w
    jakim celu (chyba, że leży gdziać nieprzytomny)

  • 10. Data: 2004-04-05 07:29:37
    Od: g...@p...onet.pl

> [...]
    > z przepisami KC dobra osobiste człowieka pozostają pod ochroną prawa
    > cywilnego i możesz żądać zadośćuczynienia pieniężnego za naruszenie tego

    A tak na marginesie jakiej wysokości można by żądać zadośćuczynienia?