  • 1. Data: 2023-04-16 11:08:23
    Temat: Procedury dotyczące ukraińskiego zboża
    Od: cef <c...@i...pl>

    Czytam różne opinie, dyskusje i dyrdymały na temat
    tego zboża ale trudni mi zrozumieć, bo nikt nie pofatygował się,
    żeby podać fakty.
    Analizując temat od początku mamy pojawiające się na granicy polskiej
    ukraińskie zboże, które przeznaczone było teoretycznie dla krajów Afryki.
    W procedurze tranzytu (nie korzystałem od 2004 ale co nieco pamiętam)
    powinien być podany urząd celny wywozu i główny zobowiązany, czyli podmiot
    odpowiedzialny finansowo za niedowiezienie towaru do punktu przeznaczenia
    w kraju czy w tym wypadku wywozu z UE.
    Teoretycznie karty SAD spływają do urzędu wywozu i nieważne czy przewidziano
    wywóz Gdańska czy Hamburga, to urząd celny przewidziany do zakończenia
    procedury wywozu powinien upomnieć się u zobowiązanego o towar i
    zobowiązania, bo jeśli towar pozostał w Polsce, to trzeba zapłacić VAT
    i ewentualnie cło. O ile w ogóle dopuszczony jest import tego towaru
    (pomijam jego jakość). Kto zatem zmienił przeznaczenie celne tego zboża?
    Kto zwolnił to z tranzytu
    I dlaczego służby nie mogą wziąć go za dupę?

    PS
    Wiem, że bardzo trudno jest samemu wziąć się za dupę
    i dlatego podejrzewam, że jest z tym zbożem taki problem.

  • 2. Data: 2023-04-16 11:52:46
    Temat: Re: Procedury dotyczące ukraińskiego zboża
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Z tego, co ja zrozumiałem, nie było nigdy nic o żadnym tranzycie.
    Unia zniosłacła na żarcie z Ukrainy 30 maja 2022.
    Być może nie tylko na żarcie, ale na zarciu janusze mogą najwięcej zarobić, więc
    zalało Polskę, bo najbliżej, a teraz sobie o tym przypomniano.
    Dalej na zachód w UE widać nie ma januszy i firm krzak.

  • 3. Data: 2023-04-16 11:59:26
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > teraz sobie o tym przypomniano.
    Sądzę, że nikt nie zapomniał, tylko była to prawda niewygodna. Mam sporo
    rolników, którzy chcieli by sprzedawać drogo produkowaną żywność.
    --
    Robert Tomasik

  • 4. Data: 2023-04-16 12:14:40
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 16 kwietnia 2023 o 11:59:31 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):
    > Sądzę, że nikt nie zapomniał, tylko była to prawda niewygodna. Mam sporo
    > rolników, którzy chcieli by sprzedawać drogo produkowaną żywność.

    Reszta unii też ma, pewnie nawet więcej.
    Czemu u nich (nie licząc Słowacji i Węgier) nie ma tego problemu?

  • 5. Data: 2023-04-16 12:17:17
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Z tego, co ja zrozumiałem, nie było nigdy nic o żadnym tranzycie.

    Musiało być skoro stale powraca tekst, że przeznaczone było
    dla głodującej Afryki.

    > Unia zniosłacła na żarcie z Ukrainy 30 maja 2022.
    > Być może nie tylko na żarcie, ale na zarciu janusze mogą najwięcej zarobić, więc
    zalało Polskę, bo najbliżej, a teraz sobie o tym przypomniano.

    W momencie kiedy znika cło, to już jest prosty import.
    Wcześniej szło chyba jednak w tranzycie, bo gdyby opłacić cło, to nie
    było by
    zapewne opłacalne sprzedawanie w UE tego zboża.
    Mowa była o kaucjach, których zobowiązani na SAD nie chcieli płacić,
    bo wiedzieli, że porty zablokowane są przez węgiel i nie ma jak
    przeładować tego zboża -
    więc w praktyce zakładano już z góry zmianę procedury celnej i broniono
    się przed opłatami bo wiadomo było, że w praktyce jest to wwóz/import a
    nie tranzyt.
    Pytanie czy przepisy w ogóle dopuszczają import zboża,
    bo dziś w publicystycznym programie słyszałem, że pomysłowość
    przedsiębiorców w celu sprowadzenia tego produktu na teren UE
    prowadziła do deklarowania go jako jakieś produkty do czyszczenia
    młynów itp - może VAT mniejszy.

    > Dalej na zachód w UE widać nie ma januszy i firm krzak.

    Dalej to już jest zawsze dalej i drożej (transport) i wymagania rynku.
    W Niemczech importer musi być zarejestrowany w związku
    producentów i importerów i bez przyzwolenia tych organizacji-
    takich jakby izb przemysłowo-handlowych nie da się wprowadzić
    nic do obrotu - jedynie prywatny import firm na własne potrzeby.
    Dlatego nikt nie interesuje się marnym jakościowo towarem
    nawet po niskiej cenie, bo trudno przeskoczyć biurokrację i wymagania
    (warto sprawdzić jak wyglądają polskie produkty w niemieckich marketach
    i spytać producentów jakie musieli spełnić wymogi)

  • 6. Data: 2023-04-16 12:37:29
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> pisze:

    > Reszta unii też ma, pewnie nawet więcej.
    > Czemu u nich (nie licząc Słowacji i Węgier) nie ma tego problemu?

    W Polsce jest już problem _polityczny_ bo rolnicy zaczęli poważniej
    protestować a wybory do Sejmu w tym roku. IMHO jest parędziesiąt
    procent szans że protesty "wtórne" rolników zostaną zainspirowane
    także w innych krajach UE. Tak za 2:4 tygodnie będzie raczej widać
    czy (politycznie znaczące) protesty rolników ograniczą się do RP3.
    <cynizm> Politycznie to maskowanie ostrością reakcji (pijany marsz) jak
    bardzo dotąd już spierdolili. To jest wariacja na temat tego do czego
    politycy są zdolni jak im smród przegrania wyborów w gacie
    zajrzy. </cynizm>

    Kompetentna opozycja IMHO leciałaby po linii że jest im przykro że na
    skutek niekompetencji rządu PiS (co najmniej spóźniona reakcja) aż tak
    drastyczne/drakońskie kroki RP3 mogą okazać się potrzebne/konieczne.
    Sztuka polega na tym jak być za Ukrainą, polskimi rolnikami i tańszą
    żywnością równocześnie.

    --
    A. Filip

  • 7. Data: 2023-04-16 14:50:40
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 16.04.2023 o 11:08, cef pisze:
    > Czytam różne opinie, dyskusje i dyrdymały na temat
    > tego zboża ale trudni mi zrozumieć, bo nikt nie pofatygował się,
    > żeby podać fakty.

    Źródła zbliżone do policji twierdzą że jeśli odczuwasz dyskomfort
    związany z niepokojem że może doszło tam do naruszenia prawa to
    powinieneś udać się do psychiatry.

    Ej no nie bądź oszołomem - dobrze robio...

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 8. Data: 2023-04-16 20:29:46
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Czyli chcieliby robić to samo co Włosi, Francuzi, Szwedzi, Austriacy, ...

    -----

  • 9. Data: 2023-04-16 20:31:39
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Może umieją przebadać, że kukurydza ukraińska to genetyczne śmieci (nie wiem,
    spekuluję)?
    Kupujesz później w PRL-bis puszkę czegoś dla polskojęzycznej ludności, o smaku trocin
    w wodzie.

    -----

  • 10. Data: 2023-04-16 22:47:31
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-04-16 o 14:50, Shrek pisze:

    > Źródła zbliżone do policji twierdzą że jeśli odczuwasz dyskomfort
    > związany z niepokojem że może doszło tam do naruszenia prawa to
    > powinieneś udać się do psychiatry.

    Po tym co wyprawia ta władza, to już bym stamtąd nie wyszedł.

    > Ej no nie bądź oszołomem - dobrze robio...

    Pewnie nieźle to poukładali, ale że pismaki nie mogą wytropić
    kto zwolnił z tranzytu, to się dziwię. Może musi kilka dni
    potrwać zanim dziennikarze coś upublicznią.
    A władza i tak zrobi to co ostatnio czyli nic.