    Date: Sun, 16 Apr 2023 11:08:23 +0200
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: cef <c...@i...pl>
    Subject: Procedury dotyczące ukraińskiego zboża

    Czytam różne opinie, dyskusje i dyrdymały na temat
    tego zboża ale trudni mi zrozumieć, bo nikt nie pofatygował się,
    żeby podać fakty.
    Analizując temat od początku mamy pojawiające się na granicy polskiej
    ukraińskie zboże, które przeznaczone było teoretycznie dla krajów Afryki.
    W procedurze tranzytu (nie korzystałem od 2004 ale co nieco pamiętam)
    powinien być podany urząd celny wywozu i główny zobowiązany, czyli podmiot
    odpowiedzialny finansowo za niedowiezienie towaru do punktu przeznaczenia
    w kraju czy w tym wypadku wywozu z UE.
    Teoretycznie karty SAD spływają do urzędu wywozu i nieważne czy przewidziano
    wywóz Gdańska czy Hamburga, to urząd celny przewidziany do zakończenia
    procedury wywozu powinien upomnieć się u zobowiązanego o towar i
    zobowiązania, bo jeśli towar pozostał w Polsce, to trzeba zapłacić VAT
    i ewentualnie cło. O ile w ogóle dopuszczony jest import tego towaru
    (pomijam jego jakość). Kto zatem zmienił przeznaczenie celne tego zboża?
    Kto zwolnił to z tranzytu
    I dlaczego służby nie mogą wziąć go za dupę?

    PS
    Wiem, że bardzo trudno jest samemu wziąć się za dupę
    i dlatego podejrzewam, że jest z tym zbożem taki problem.