  • 11. Data: 2012-11-06 19:15:24
    Temat: Re: Prawo spadkowe - zawiła historia ( długie )
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    r...@v...pl wrote:

    > i z tego co mi wiadomo były dwie sprawy podczas jednego posiedzenia

    aha,
    czyli macie juz dom w calosci podzielony na procenty

    > No właśnie jest taka opcja, że się zgodzą.

    a te dwie siostry poszlyby na to, zeby zrobic dział spadku sądownie
    taki, ze jedna siostra dostaje dom w calosci, a one ze spadku dostaja
    reszte jak cos jest lub nic, plus obietnice, ze ta sisotra co dostala
    dom zrobi im pozniej darowizne pieniezna?

    ryzyko jest takie, ze jak ta siostra z domem sie rozmysli to one zostana
    z niczym

    wowczas w ogole omijacie notariusza.

    inne rozwiazanie bezpieczniejsze dla wszystkich jesli siostry cos chca w
    zamian, to notarialne odkupienie tego udzialu w domu.
    Ale to juz jest notariusz potrzebny

    > Czyli jak rozumiem to mają dział spadku w sądzie przeprowadzić od początku do
    końca.

    skor maja sprawy spadkowe po dwoch osobach zalatwione, i maja juz
    rozpiske ile procent jest czyje, to teraz zostaje tylko jedna sprawa o
    dział spadku.

    > żeby dokonać podziału u notariusz "bo tak jest łatwiej"

    ciekawe dla kogo. chyba dla niego, bo wysle was do notariusza, a kase za
    poradde zwinie. a tak by musial przygotowywac papiery do sądu i pewnie
    nie ma pojecia jak to zrobic.

    > Czyli dział spadku w sądzie i przekazanie na jedną osobę?

    zgodny dzial spadku w sadzie, w ktorym zgodnie trzy strony oswiadczaja,
    ze dom jest taj, auto tamtej a gotowka jeszcze innej. czy co tam w
    spadku jeszcze jest. Po prostu fizycznie sie dzielicie rzeczami.

    > No to niezle jaja. Czytam wspomniany przez Ciebie punkt 4A
    > "Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez
    małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

    > zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi
    urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego
    powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust. 2, a w przypadku nabycia w
    drodze dziedziczenia w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia
    sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4 (art. 4a ust. 1 pkt 1
    ustawy o podatku od spadków i darowizn), ...

    > W US skarbowym przekazali im informacje, że będzie naliczony podatek....

    opinie o paniach w US juz znasz.

    te 6 miesiecy biegnie od momentu sprawy o spadek. Wiec zegra wam juz
    tyka. jak sprawa spadkowa byla wiecj niz 6 miesiecy temu, to faktycznie
    zaplacicie.

    A i uwaga. ten termin zaczyna tykac od mementu zlozenia podpisu przez
    sedziego. nie jest to ani data rozprawy ani data otrzymania przez was
    papierka z sadu. to jest gdzies pomiedzy,.
    Zebyscie sie nie przejechali np o jeden dzien. Nie czekac do konca tych
    6 miesiecy bo moze sie okazac ze sie spozniliscie.

    > a czy jest taka opcja, że przed sądem dogadają się ze taka wpłata wpłynie dopiero
    po sprzedaży nieruchomości?

    sąd w ogole nie bedzie sie tym zajmowal.
    Dzial spadku skonczy sie na tym, ze jedna bierze wszystko a dwie nic.
    i tyle sad przyklepie.

    Tylko tu jeszcze popatrzcie na podatki, bo nie wiem czy za taki nierowny
    podzial cos sie bedzie nalezało.

    Chyba, ze w spadku byla jakas gotowka, ktora mozna dac tym siostrom.

    To ze sobie cos tam pod stolem potem wyrownacie to wasza sprawa umowna.
    Ale siostry ryzykuja, ze ktos sie rozmysli.

    Jeszcze inne rozwiazanie to darowizna samego spadku. Ale tu ostroznie,
    bo darowizny są śliskie. Ja sie wyda, ze w zamian za darowizne domu >
    > a dlaczego sąd nakazał zgłoszenie do US tego majątku skoro wycena i tak nie ma
    znaczenia?

    bo jak sie ze zgloszeniem do US w 6 miesiecy nie wyrobicie to podatek
    zapłacicie.

    > Jeszcze po pierwszej sprawie (właściwie to po dwóch) nie odebrali dokumentów z
    sądu.

    no to uwazac, bo terminy juz biegna.

  • 12. Data: 2012-11-06 19:16:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    spp wrote:
    > Bo, jeżeli dobrze widzę postępowanie jest prowadzone wg przepisów
    > podatkowych z 1990 r. i 1996 r. - wtedy nie było artykułu 44a i istniał
    > podatek od spadku, nawet od najbliższych.

    aaa, tez prawda, to sie dopiero potem zmienilo.
    Ale bylo zwolnienie jakiegos tam metrazu.

    trzeba szukac ustawy z tych lat.

  • 13. Data: 2012-11-06 20:37:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Nov 2012, witek wrote:

    > jezeli siostry sie nie zgodzą, bo np. chcialy by cos w zamian,
    > to mozna im zaproponowac, zeby na taki dział spadku sie zgodzily w zamian za
    > po porostu darowizny gotowki (uwaga, tylko przelewem i nie zapomniec zglosic
    > w terminie) tak zeby byly zadowolone.

    IMO zarzut "czynności pozornej" ostoi się przed każdą instancją.
    Przecież to będzie zwyczajny dział spadku z dopłatą :]
    PCC się należy (od kwoty dopłaty).

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2012-11-06 20:45:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Nov 2012, m wrote:

    > Sąd ma IMHO rację. Druga połowa nieruchomości nie jest czymś samym w sobie,
    > tylko jest związana ściśle z gruntem na którym stoi. Czyja ziemia tego
    > budynek na niej, o ile nie były wydzielane lokale.

    Co racja to racja, ale oprócz uwagi 'witka', dodam że dochodzi
    oczywiste prawo do "nakładów na rzecz".
    Mam na myśli fakt, że to iż "pół domu" stanowi(ło) współwłasność rodziców
    i córki, nijak nie przekreśla tego, że to córka wybudowała całe piętro
    i to o wyższym standardzie niż parter.
    Na mój gust, zachodzi proste "potrącenie" kwoty odpowiadającej wartości
    nakładu na tę budowę z kwoty spadku.
    Zaraz się wtrącę w inne miejsce wątku ;)

    > Ale, jakie to ma znaczenie, skoro darowizny między rodzeństwem są zwolnione
    > z podatku, byle tylko poinformować w odpowiednim czasie?

    ...bo "są" nie oznacza "były" :(

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2012-11-06 20:58:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > IMO zarzut "czynności pozornej" ostoi się przed każdą instancją.
    > Przecież to będzie zwyczajny dział spadku z dopłatą :]
    > PCC się należy (od kwoty dopłaty).

    w sumie tak bedzie i bezpieczniej i łatwiej.

  • 16. Data: 2012-11-06 20:59:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Nov 2012, witek wrote:

    > To teraz policzmy jak to jest do domu
    >
    > 1/2 nalezy od corki, z racji darowizny

    Pół domu.
    Ale domu "policzonego" w ten sposób, że bierzemy do obliczeń wartość
    parterowego domu, bez piętra.

    Zwróć uwagę, że to było postrzegane jako bulwersujące na początku
    wątku, ale "licząc finansowo" tak właśnie jest, znaczy "niebulwersująco",
    a nie jak wydawałoby się "niesprawiedliwie", wg tezy czyj grunt tego
    budynek, bez wyjaśnienia kto *PŁACI* :)

    Powód?
    "Zwrot nakładów"!
    Córka budowała na podarowanej nieruchomości (w połowie), więc
    oczywiście jest tylko połowicznym współwłaścicielem.
    Ale to IMO nie umniejsza prawa do "zwrotu nakładów", oczywiście
    tylko w tej "nie jej" części.
    Za to "jej" część (zainwestowana we własny udział) nie wchodzi
    do spadku, bo niby czemu.

    Jakby całość podzielić i posumować (tj. osobno dla 1/2 rodziców,
    osobno dla 1/2 córki), to niedoliczenie *sobie* tych nakładów oraz
    odliczenie ich od majątku rodziców, efektywnie przełoży się na
    wynik jak wyżej.

    > w kazdam razie corka i tak bedzie miala (w najgorszym wypadku) minimum 1/2
    > domu,

    Z zastrzeżeniem, że wartość po rozliczeniu, zarówno cywilnoprawnym
    jak i podatkowym (ustawa przewiduje potrącenie "długów i ciężarów"),
    to wartość "połowy domu", i to tej o niższym standardzie.
    Nie, nie wątpię że (skoro podatek się należy) US będzie chciał
    dowodów na te "nakłady" :], ale to inna sprawa.
    Nie mówię że nie warta rozważenia (gdzie są faktury na materiały
    na przykład).
    Ale podatek od "dobudowanej" wartości IMO się w sposób oczywisty
    nie należy.

> [...]
    > lub nic jesli sie zgodza.
    >
    > inne rozwiazanie to takie, ze dwie corki darowuja jej spadek.

    *przed* działem, dobrze rozumiem?
    (tu nie widzę "haka", w odróżnieniu od "darowania" faktycznych dopłat)
    Ale wtedy jest problem z podatkiem :( (skoro spadek sprzed zwolnienia)

    PCC od dopłaty jest chyba niższy?
    (i nie wchodzi w paradę koszt notariusza)

    > i że podatku od darowizny nie będzie bo to miedzy rodzeństwem, więc po
    > zgłoszeniu do US darowizny,
    >
    > jak wyzej. podatku nie bedzie. ale ja bym dazyl do tego, zeby w ogole
    > darowizn nie trzeba bylo robic.

    No skoro się wyjaśniło, że to sprzed zwolnienia (i podatek jest),
    to trzeba by sprawdzić która wersja wyjdzie taniej.

    > pan w US nalezy nie sluch z definicji po pradopodobiebstwo

    Cóż, niezależnie czy akurat zgadzam się z danym stanowiskiem US
    czy też nie, z TYM zdaniem się zgadzam w 100% :)
    (tj nawet jeśli US ma rację, to należy to wywieść z niezależnego
    źródła, najlepiej ze zrozumienia ustawy, a nie z gadania w US).

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2012-11-06 21:40:57
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > wątku, ale "licząc finansowo" tak właśnie jest, znaczy "niebulwersująco",
    > a nie jak wydawałoby się "niesprawiedliwie", wg tezy czyj grunt tego

    to to bedzie dla samego US z racji podatku

    jak sie siostry dogadaly, ktora ile chce dostac, to bez znaczenia jest
    jak do tej kwoty doszly.

    > *przed* działem, dobrze rozumiem?

    tak

    > PCC od dopłaty jest chyba niższy?
    > (i nie wchodzi w paradę koszt notariusza)

    tez mi tak wychodzi, ze dzial spadku wyjdzie najtaniej i faktycznie
    najlepiej ustalic dopłaty od razu przy dziale spadku, zeby sie US nie
    czepial.

    wersja ostateczna. :)

  • 18. Data: 2012-11-06 23:37:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Nov 2012, witek wrote:

    > to to bedzie dla samego US z racji podatku
    >
    > jak sie siostry dogadaly, ktora ile chce dostac, to bez znaczenia jest jak do
    > tej kwoty doszly.

    Oczywiście zgoda.
    Chodzi o to, że wartość w spadku do podziału nie obejmuje z założenia
    wartości dobudowanego piętra.
    Mimo, że to piętro jest w spadku i trzeba podzielić :)
    (znaczy w ramach działu spadku JAKOŚ je trzeba podzielić).

    Tylko to miałem na myśli, bo na początku była mowa o tym że sąd
    "niesprawiedliwie" zaliczył do spadku cały dom.
    Tak, cały dom, ale wraz z długami którymi był obciążony.
    Inaczej mówiąc, jakby rodzeństwo miało zamiar "nie odpuścić" i wyrwać
    każdy przysługujący mu kawałek, to (mimo że cały dom wchodzi w spadek)
    nie oznaczałoby to niejako "przepadku" faktu wybudowania piętra
    przez siostrę - musiałaby dostać albo zwrot w naturze (w postaci
    tego piętra) albo rekompensatę w innej postaci.

    Tylko tyle, bo informacja o tym że sąd się nie myli (i cały
    budynek zaliczył do spadku) wywowała niejaką konsternację :)
    A o długu zapomniano.

    > wersja ostateczna. :)

    Znaczy "wyglądająca na optymalną" :)
    A grupowicz stosownie do stosowanych miejscami zastrzeżeń,
    zrobi po uważaniu. Ostrzeżony został, teraz może zostać co
    najwyżej ostrzyżony ;) (przez skarbówkę)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2012-11-07 08:56:17
    Od: r...@v...pl

    W dniu wtorek, 6 listopada 2012 18:05:40 UTC+1 użytkownik spp napisał:

    > Bo, jeżeli dobrze widzę postępowanie jest prowadzone wg przepisów
    >
    > podatkowych z 1990 r. i 1996 r. - wtedy nie było artykułu 44a i istniał
    >
    > podatek od spadku, nawet od najbliższych.

    a to nie ma znaczenia kiedy sąd to przyzna?

    pozdr
    rafal

  • 20. Data: 2012-11-07 08:58:14
    Od: r...@v...pl

    W dniu wtorek, 6 listopada 2012 18:41:50 UTC+1 użytkownik spp napisał:

    > Sugerowa�bym poszukanie czym jest darowizna wg US - 'darowizna w zamian'
    >
    > podzia�a na nich jak p�achta na byka.

    dziękuję poszukam.

    Rafal