  • 1. Data: 2012-11-03 23:15:55
    Temat: [spadkowo] czy rodzice mogą zrzec się spadu w imieniu dzieci?
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Zaciekawiła mnie ostatnio pewna historia z mojej rodziny dotycząca
    majątku mojego dziadka i babci (rola).

    Otóż w latach '90 szóstka rodzeństwa będąca potencjalnymi spadkobiercami
    majątku umówiła się między sobą (na piśmie), że prawa do ziemi, domu i
    ogólnie całego majątku przejmuje to z nich, które zostaje na ziemi by je
    dalej uprawiać, reszta rodzeństwa dostała w to miejsce jakieś posagi,
    wyprawione wesela itp itd. Była tu pełna zgoda, pięcioro z nich zrzekło
    się prawa do spadku tak by spadek, gdy przyjdzie czas, otrzymało szóste.

    Wydaję mi się, że jest tu jednak pewna wada tego planu. Otóż w trakcie
    podpisywania tego zobowiązania, czwórka z nich miała już własne dzieci
    (wnuki posiadacza majątku). Czy zrzeknięcie się prawa do majątku nie
    powoduje, że automatycznie dziedziczą ich dzieci?

    Postaram się to może rozrysować:

    Stan na rok bodajże 91, kiedy miało miejsce umówienie się o zrzeczeniu
    dziedziczenia spadku, oboje moi dziadkowie (oznaczeni na diagramie jako
    rodzice) żyli wtedy.

    rodzice

    ----------
    | | | | | |
    dziecko 1 dziecko 2 dziecko 3 dziecko 4 dziecko 5 dziecko 6
    (zrzekła się) (zrzekła się)(zrzekła się)(zrzekła się)(zrzekła się)
    | | | |
    |- wnuk 1 |-wnuk 3 |-wnuk 5 |-wnuk 6
    |- wnuk 2 |-wnuk 4

    W 2002r. zmarł mój dziadek, żadne z pięciorga dzieci nie podjęło żadnych
    działań, by uzyskać część majątku ani nie upomniało się o zachowek, na
    roli gospodarzy dziecko 2.
    Moja babcia zrzekła się spadku po dziadku, ale nie wiem czy przekazała w
    darowiźnie swoją część majątku dla dziecka 2 (muszę się dopytać).

    Na tą chwilę wnuk 1, 2, 3 i 5 posiadają już własne dzieci (prawnukowie).

    Jak to jest?
    1) Czy dobrze mi się wydaję, że wnukowie automatycznie otrzymają spadek
    lub zachowek, z którego zrezygnowali ich rodzice (dzieci 1, 3, 4 i 5)
    2) Minęło już 10 lat od śmierci dziadka (i ew. darowizny babci), więc
    cała sprawa już się chyba przedawniła?
    3) jeżeli sprawa się nie przedawniła, to rozumiem, że nawet jak wnukowie
    zrezygnują ze spadku to sytuacja się nie zmienia, bo prawa do spadku
    przechodzą na prawnuki (wszystkie nieletnie)?

    Czy ktoś mi podpowie jak to jest wg. prawa?

    pozdrawiam.
    PlaMa

  • 2. Data: 2012-11-03 23:30:57
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    PlaMa wrote:

> [...]
    > (wnuki posiadacza majątku). Czy zrzeknięcie się prawa do majątku nie
    > powoduje, że automatycznie dziedziczą ich dzieci?

    Nie.

    Musisz rozroznic odrzucenie spadku i zrzeczenie sie dziedziczenia

    odrzucenie spadku zachodzi kiedy kiedy to spadkodawca juz nie zyje a
    spadkobierca odrzuca spadek.. Wowczas dziedziczą dzieci spadkobiercy
    odrzucajacego spadek.

    zrzeczenie sie dziedziczenia to pisemna umowa miedzy spadkodawca
    (jeszcze zyjacym) i spadkobierca. W tym przypadku dzieci spadkobiercy
    rowniez nie dziedzicza. Chyba, ze umowiono sie inaczej.

    > W 2002r. zmarł mój dziadek, żadne z pięciorga dzieci nie podjęło żadnych
    > działań, by uzyskać część majątku ani nie upomniało się o zachowek, na
    > roli gospodarzy dziecko 2.

    Nie ma mowy o zachowku.
    Onie sie zrzekli dziedziczenia, a nie odrzucili spadek.
    Nie mieli co podejmowac bo sa traktowani tak jakby sie nigdy nie urodzili.

    > Moja babcia zrzekła się spadku po dziadku, ale nie wiem czy przekazała w
    > darowiźnie swoją część majątku dla dziecka 2 (muszę się dopytać).

    jesli sie odrzucila spadek to dziedzicza jej dzieci. O ile nie bylo
    innych dzieci z innego malzenstwa to na polu boju zostalo tylko dziecko
    nr 2 dziedziczac po ojcu wszystko.

    > Jak to jest?
    > 1) Czy dobrze mi się wydaję, że wnukowie automatycznie otrzymają spadek
    > lub zachowek, z którego zrezygnowali ich rodzice (dzieci 1, 3, 4 i 5)

    nie.
    jak wyzej ani nie dziedzicza, ani nie nalezy im sie zachowek

    > 2) Minęło już 10 lat od śmierci dziadka (i ew. darowizny babci), więc
    > cała sprawa już się chyba przedawniła?

    nie dotyczy

> [...]
    > przechodzą na prawnuki (wszystkie nieletnie)?

    nie dotyczy

    > Czy ktoś mi podpowie jak to jest wg. prawa?

    kodesky cywilny, dział dziedziczenie.

  • 3. Data: 2012-11-03 23:37:08
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    W dniu 2012-11-03 23:30, witek pisze:

> [...]
    > odrzucenie spadku zachodzi kiedy kiedy to spadkodawca juz nie zyje a
    > spadkobierca odrzuca spadek.. Wowczas dziedziczą dzieci spadkobiercy

    I wszystko jasne :) Dzięki.

  • 4. Data: 2012-11-04 09:36:41
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2012-11-03 23:37, PlaMa pisze:

    > I wszystko jasne :) Dzięki.

    Pewien jesteś? ;)

    1. Odrzucenie spadku [...] jest oświadczeniem woli, które dla swej
    skuteczności spadkobierca musi złożyć w przepisanej formie i terminie.
    Oświadczenie to składa się przed sądem lub notariuszem. Można je złożyć
    ustnie lub z podpisem urzędowo poświadczonym.
    Termin na złożenie oświadczenia o odrzuceniu (przyjęciu) spadku wynosi
    sześć miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule
    swego powołania.

    2. Zrzeczenie spadku [...] nastąpić może jedynie w umowie zawartej z
    osobą będącą przyszłym spadkodawcą, a więc osobą jeszcze żyjącą. Umowa
    taka winna mieć formę aktu notarialnego. Poprzez umowę spadkobierca
    ustawowy zrzeka się dziedziczenia po przyszłym spadkodawcy. Skutki
    takiej umowy dotykają także zstępnych zrzekającego się, chyba że strony
    inaczej postanowiły w treści umowy. Co do zasady zstępni osoby
    zrzekającej się zostają więc wyłączeni od dziedziczenia.

    Czy w obu przypadkach dochowano wymagań formalnych?

    --
    spp

  • 5. Data: 2012-11-04 13:33:09
    Od: p47 <k...@w...pl>

    W dniu 2012-11-04 09:36, spp pisze:

> [...]
    > zrzekającej się zostają więc wyłączeni od dziedziczenia.
    >
    > Czy w obu przypadkach dochowano wymagań formalnych?

    Generalnie taka sprawa wykracza poza tzw zwykłe zarządzanie majątkiem
    nieletniego, a więc zgodę na ewentualne odrzucenie spadku, czy tez
    zrzeczenie się dziedziczenia musiałby wydać sąd rodzinny.

  • 6. Data: 2012-11-04 14:43:02
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2012-11-04 13:33, p47 pisze:

    > Generalnie taka sprawa wykracza poza tzw zwykłe zarządzanie majątkiem
    > nieletniego, a więc zgodę na ewentualne odrzucenie spadku, czy tez
    > zrzeczenie się dziedziczenia musiałby wydać sąd rodzinny.

    Tak, ale wyłącznie wtedy gdyby rodzice wcześniej spadek odrzucili.
    W przypadku zrzeczenia dzieci nie są stroną umowy i sąd nie jest do
    niczego potrzebny.
    Jeżeli dobrze rozumiem post - nie było postępowania spadkowego, nie
    zachowano przewidzianych prawem formy zrzeczenia się spadku (która
    powinna zostać zawarta między Dziadkami a ich dziećmi (a nie między
    dziećmi), został przekroczony półroczny termin na podjęcie decyzji o o
    odrzuceniu spadku po dziadkach a więc będzie to dopiero rozstrzygane w
    oparciu o ustawowe zasady dziedziczenia, czyli (o ile wszystkie dzieci
    żyją) otrzymają one po 1/6 udziału w spadku - wnukowie nic do sprawy nie
    wnoszą.

    --
    spp

  • 7. Data: 2012-11-04 15:46:43
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    p47 wrote:
    > Generalnie taka sprawa wykracza poza tzw zwykłe zarządzanie majątkiem
    > nieletniego, a więc zgodę na ewentualne odrzucenie spadku, czy tez
    > zrzeczenie się dziedziczenia musiałby wydać sąd rodzinny.

    to nie dzieci sie zrzekaly spadku tylko rodzice,a doroslym mimo, ze
    nawet infantylnym sad nie jest potrzebny

  • 8. Data: 2012-11-04 18:34:19
    Od: "Piotr" <a...@p...tp.pl>

    > to nie dzieci sie zrzekaly spadku tylko rodzice,a doroslym mimo, ze nawet
    > infantylnym sad nie jest potrzebny

    Nie masz racji. w takich przypdkach konieczna jest decyzja sądu. To dziecko
    nabywa prawo do spadku. Decyzja musi być rozpatrzona przez sąd rodzinny.
    Dam przykład, dziecko otrzymało majątek (nieruchomość) na drodze darowizny.
    Rodzice po kliku latach stwierdzają, że trzeba go sprzedać lub zamienić lub
    np. przepisać na siostrę. W takich i podobnych sprawach musisz mieć decyzję
    sądu rodzinnego.

  • 9. Data: 2012-11-04 19:12:10
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotr wrote:

> [...]
    > np. przepisać na siostrę. W takich i podobnych sprawach musisz mieć decyzję

    jeszcze raz od poczatku i powoli.

    mowimy o zrzeczeniu sie spadku a nie odrzuceniu spadku.

  • 10. Data: 2012-11-05 06:36:41
    Od: p47 <k...@w...pl>

    W dniu 2012-11-04 15:46, witek pisze:

    > to nie dzieci sie zrzekaly spadku tylko rodzice,a doroslym mimo, ze
    > nawet infantylnym sad nie jest potrzebny

    Tylko w tym konkretnym przypadku,- moja wypowiedź dotyczyła sytuacji
    ogólnej, pytania bedącego tytułem wątku.