  • 1. Data: 2012-11-05 13:35:19
    Temat: Pożyczone pieniądze przez dziadka, co można zrobić?
    Od: kacper <k...@g...com>

    Witam,

    Mam problem, dziadek pożyczył pieniądze sąsiadowi, suma ok. 4000zł, ma potwierdzenia
    na to, ale sąsiad nie oddaje tych pieniędzy. Co można w takiej sytuacji zrobić? Z
    tego co wiem, sąsiadowi już siedzi komornik na majątku, więc raczej nie ma z czego
    oddać. Myślałem nad tym, że można zawrzeć umowę z sąsiadem, aby np. wyremontował
    mieszkanie w ramach tego długu, albo robił dziadkowi zakupy itd.

  • 2. Data: 2012-11-05 13:46:08
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-11-05 13:35, kacper pisze:
    > Witam,
    >

    > Mam problem, dziadek pożyczył pieniądze sąsiadowi, suma ok. 4000zł, ma
    potwierdzenia na to

    Jak wygląda to potwierdzenie?

[...]

    W takim przypadku (chęci ze strony dłużnika i potrzeby ze strony
    wierzyciela) jeśli udałoby się odzyskać należność w naturze, to byłby
    sukces, więc warto do tego dążyć.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2012-11-05 13:58:46
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    kacper wrote:
> [...]
    potwierdzenia na to, ale sąsiad nie oddaje tych pieniędzy. Co można w takiej sytuacji

    isc do sądu i dołączyć do listy u komornika.

[...]

    mozna.
    jak sie sąsiad zgodzi.

    ale uwaga na podatki :)

    dziadek ma dochód w postaci darmowej przyslugi od sąsiada.
    a sąsiad w momencie darowania mu długu, ma go do opodatkowania.

    takie zycie.

  • 4. Data: 2012-11-05 14:15:24
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-11-05 13:58, witek pisze:

    > ale uwaga na podatki :)
    >
    > dziadek ma dochód w postaci darmowej przyslugi od sąsiada.
    > a sąsiad w momencie darowania mu długu, ma go do opodatkowania.

    Ona nie jest darmowa, tylko połączona ze spłatą długu. Teoretycznie
    sąsiad ma przychód do opodatkowania, a dziadkowi to wisi podatkowo.

    W praktyce przy tej kwocie będzie to wisieć obydwu.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2012-11-05 15:08:37
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

    > Ona nie jest darmowa, tylko połączona ze spłatą długu. Teoretycznie
    > sąsiad ma przychód do opodatkowania, a dziadkowi to wisi podatkowo.
    >
    > W praktyce przy tej kwocie będzie to wisieć obydwu.

    To można załatwić tak, ze dziadek tego sąsiada "zatrudni" i z wypłaty
    potrąci dług.

    Ale sąsiad i tak ma dochód do wykazania.

  • 6. Data: 2012-11-08 15:16:39
    Od: Rafał Wilk <rw@inet_CYFRA6_.pl>

    W dniu 2012-11-05 15:08, witek pisze:

    > To można załatwić tak, ze dziadek tego sąsiada "zatrudni" i z wypłaty
    > potrąci dług.
    >
    > Ale sąsiad i tak ma dochód do wykazania.

    IMO może to podpadać pod art. 302 KK, bo jest to działanie na szkodę
    pozostałych wierzycieli.

  • 7. Data: 2012-11-08 15:18:43
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-11-08 15:16, Rafał Wilk pisze:

    > IMO może to podpadać pod art. 302 KK, bo jest to działanie na szkodę
    > pozostałych wierzycieli.

    Pod ten paragraf każdy dłużnik podpada, bo każdy jakiś rachunek płaci w
    całości nie oglądając się na innych wierzycieli, choćby za telefon, czy
    za skonsumowany obiad w restauracji :) Tak więc w normalnych sytuacjach
    nie ma się co tym przepisem przejmować.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2012-11-08 15:39:51
    Od: Rafał Wilk <rw@inet_CYFRA6_.pl>

    W dniu 2012-11-08 15:18, Liwiusz pisze:

> [...]
    > całości nie oglądając się na innych wierzycieli, choćby za telefon, czy
    > za skonsumowany obiad w restauracji :) Tak więc w normalnych sytuacjach

    Pytanie czy restauratora u którego ów obiad skonsumował można uznać za
    jednego z wierzycieli. Takie uznanie rzeczywiście sprawia, że przepis
    staje się absurdalny. IMO wierzyciela z _przeterminowanej_ pożyczki
    należałoby jednak traktować w innych kategoriach niż przywołanego
    restauratora.

  • 9. Data: 2012-11-08 15:52:43
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-11-08 15:39, Rafał Wilk pisze:

> [...]
    > staje się absurdalny. IMO wierzyciela z _przeterminowanej_ pożyczki
    > należałoby jednak traktować w innych kategoriach niż przywołanego

    Nie widzę powodu, dla którego należałoby w tym przypadku dzielić
    wierzycieli na tych, którym termin płatności upłynął, i nie.

    No i co to znaczy termin płatności u restauratora? Jest wyrażony w
    postaci dnia, czy godziny, minuty? Termin mija po dostarczeniu rachunku
    (nie możesz przecież wyjść z restauracji, taksówki etc. i zapłacić o
    północy).

    Zresztą w omawianym przypadku pracy za dług jakby się nie gimnastykować,
    nie będzie to spełniało warunku 302kk. Brak jest bowiem działania na

  • 10. Data: 2012-11-08 19:02:07
    Od: Rafał Wilk <rw@inet_CYFRA6_.pl>

    W dniu 2012-11-08 15:52, Liwiusz pisze:

    > Nie widzę powodu, dla którego należałoby w tym przypadku dzielić
    > wierzycieli na tych, którym termin płatności upłynął, i nie.

    Gdzieś należy postawić granicę. Może niekoniecznie termin płatności jest
    tu ważny, ale jednak jakby nie patrzeć, rozpatrywanie restauratora
    serwującego dłużnikowi posiłek jako wierzyciela w sprawie z art. 302
    wydaje się nadużyciem. Nie sądzę, żeby taka była intencja ustawodawcy.

> [...]
    >
    > Zresztą w omawianym przypadku pracy za dług jakby się nie gimnastykować,
    > nie będzie to spełniało warunku 302kk. Brak jest bowiem działania na

    No nie do końca. Za pracę należy się płaca, a ta powinna zaspokajać nie
    tylko jednego wierzyciela.