  • 1. Data: 2004-08-04 10:54:48
    Temat: Prawo do odmowy zeznań - fotoradar
    Od: "Piotr" <p...@m...pl>

    Witam,

    Czy wlaściciel samochodu moze odmowic rozpoznania kierowcy na zdjęciu z
    fotoradaru powołując sie na to że narazilo by to na odpowiedzialność karną
    lub finansową lu hańbę jego lub kogoś z bliskich - jak to czynił np ywin na
    komisji sledczej?

    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 2. Data: 2004-08-04 11:04:52
    Temat: Re: Prawo do odmowy zeznań - fotoradar
    Od: "Kartellis" <Małymis@Bardzo.bardzo.maly.mis.pl>

> [...]
    > lub finansową lu hańbę jego lub kogoś z bliskich - jak to czynił np ywin

    oczywiście. albo jego samego. I sytuacja patowa, jeśli cała rodzina odmówi,
    jak sąd, policja etc. dojdzie, kto prowadził?

  • 3. Data: 2004-08-04 12:28:40
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Wed, 4 Aug 2004 12:54:48 +0200, Piotr naskrobał(a):

> [...]
    > lub finansową lu hańbę jego lub kogoś z bliskich - jak to czynił np ywin na

    może - choć prościej powiedzieć że sie nie rozpoznaje tej osoby.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 4. Data: 2004-08-04 12:41:51
    Od: "Piotr" <p...@m...pl>

    > może - choć prościej powiedzieć że sie nie rozpoznaje tej osoby.

    Tak tylko że wlaściciel ma niby obowiązek wiedzieć kto jeździ jego
    samochodem - ale probuje ustalić czy musi powiedzieć ;)
    Choc i ten aspekt wezme pod uwahe.

    pozdrawiam
    Piotrek

  • 5. Data: 2004-08-04 14:07:58
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Piotr" <p...@m...pl> napisał:

    >Czy wlaściciel samochodu moze odmowic rozpoznania kierowcy na zdjęciu
    "Rozpoznawać" nie musi, ale za to ma prawny obowiązek (PoRD) wskazać
    komu powierzył pojazd do użytkowania.
    Więcej czytaj tu: http://artgola.webpark.pl/winny.htm

    Artur Golański

  • 6. Data: 2004-08-04 14:25:02
    Od: "Piotr" <p...@m...pl>

    > "Rozpoznawać" nie musi, ale za to ma prawny obowiązek (PoRD) wskazać
    > komu powierzył pojazd do użytkowania.
    > Więcej czytaj tu: http://artgola.webpark.pl/winny.htm

    Wszystko sie zgadza ale ciągle gdzieś obok pozostaje prawo do odmowy
    samooskarzenia siebie lub bliskich.

    pozdrawiam
    Piotrek

  • 7. Data: 2004-08-04 14:57:41
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Piotr wrote:
    > Wszystko sie zgadza ale ciągle gdzieś obok pozostaje prawo do odmowy
    > samooskarzenia siebie lub bliskich.

    Przerabialiśmy podobne dyskusje juz kilka razy. Wspólnych wniosków nie
    osiągnęliśmy...

    KG

  • 8. Data: 2004-08-04 16:00:11
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Piotr <p...@m...pl> napisał(a):

> [...]
    > lub finansową lu hańbę jego lub kogoś z bliskich - jak to czynił np ywin na

    Kodeks postępowania karnego:
    Art. 183. § 1. Świadek może uchylić się od odpowiedzi na pytanie, jeżeli
    udzielenie odpowiedzi mogłoby narazić jego lub osobę dla niego najbliższą na
    odpowiedzialność za przestępstwo, przestępstwo skarbowe, wykroczenie lub
    wykroczenie skarbowe.

    Wynikałoby z tego, że jak najbardziej może.
    RG

  • 9. Data: 2004-08-04 16:05:50
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Wed, 4 Aug 2004 14:41:51 +0200, Piotr naskrobał(a):

> [...]
    >>

    > Tak tylko że wlaściciel ma niby obowiązek wiedzieć kto jeździ jego
    > samochodem - ale probuje ustalić czy musi powiedzieć ;)

    Nie ma takiego przepisu. Co do autoradarów to rozwiązuje sie ten problem
    zwykle następująco: " czesto pożyczam auto różnym znajomym, nie wiem kto to
    jest, może z nim piłem?".

  • 10. Data: 2004-08-04 17:06:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Kartellis" <Małymis@Bardzo.bardzo.maly.mis.pl> napisał w
    wiadomości news:ceqfsg$23ld$1@news2.ipartners.pl...

    > oczywiście. albo jego samego. I sytuacja patowa, jeśli cała rodzina
    odmówi,
    > jak sąd, policja etc. dojdzie, kto prowadził?

    No, jeszcze można rodzinę najbliższą porównać ze zdjęciem. Ale jak to
    zawiedzie, to nie ma za bardzo sposobu. Tylko trzeba uwzględnić, ze po
    noweli kpk trochę art. 183 zmienili i wychodzi na to, że w wypadku
    wykroczenia odmówić zeznać nie wolno. Moim zdaniem powyższa nowela stoi
    cokolwiek w sprzeczności z zasadami ogólnymi. No ale z kolei trudno będzie
    komukolwiek dowieść, że odpowiedź na to pytanie nie wiąże się z
    odpowiedzialnością karną, albo, że świadek mógł być o tym przekonany. Stąd
    też w praktyce ta zmiana jest łatwa do obejścia.