  • 11. Data: 2004-08-04 17:15:52
    Temat: Re: Prawo do odmowy zeznań - fotoradar
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Piotr" <p...@m...pl> napisał:

    >ale ciągle gdzieś obok pozostaje prawo do odmowy
    >samooskarzenia siebie lub bliskich.
    1. Nikt ci nie każe się "samooskarżać" (przykład znaczenia tego słowa:
    idziesz sam na policję i oskarżasz się o popełnienie wykroczenia...)
    2. Masz ustawowy obowiązek wskazać komu powierzyłeś w dniu, o godz...
    3. Aby uchylić sie od odpowiedzi musi być prowadzone postępowanie
    przeciwko tobie lub bliskiej ci osobie tzn osoba ta juz powinna być
    już wcześniej zidentyfikowana i jest prowadzone przeciw niej
    postępowanie, a ty powinieneś wykazać, ze ona ci jest bliską.
    W tej sytuacji odpowiadasz na proste pytanie czy w dniu, o godz. w
    miejscowości kierował pan pojazdem nr rej..... Jeśli nie to komu
    powierzyłeś pojazd. Narazie nikt o nic nie jest oskarżony
    podejrzewany, a ty nie możesz wiedzieć o co chodzi.

    Artur Golański

  • 12. Data: 2004-08-04 17:19:32
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Roman G. wrote:
    > Kodeks postępowania karnego:
    > Art. 183. § 1. Świadek może uchylić się od odpowiedzi na pytanie, jeżeli
    > udzielenie odpowiedzi mogłoby narazić jego lub osobę dla niego najbliższą na
    > odpowiedzialność za przestępstwo, przestępstwo skarbowe, wykroczenie lub
    > wykroczenie skarbowe.
    >
    > Wynikałoby z tego, że jak najbardziej może.

    Teraz brzmi to tak:
    Świadek może uchylić się od odpowiedzi na pytanie, jeżeli udzielenie
    odpowiedzi mogłoby narazić jego lub osobę dla niego najbliższą na
    odpowiedzialność za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.

    W postępowaniu o wykroczenia stosuje się odpowiednio. Pytanie co to znaczy.

    KG

  • 13. Data: 2004-08-04 17:29:15
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    <X#k...@w...pl.#X> napisal(a):
> [...]
    > odpowiedzialność za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.
    >
    > W postępowaniu o wykroczenia stosuje się odpowiednio. Pytanie co to znaczy.

    A w czym widzisz problem? ;-) Można nie odpowiedzieć na dowolne pytanie
    pod tym pretekstem i nikt tego nie może zakwestionować, bo przecież nie
    wyjaśnisz, dlaczego to miałoby narazić... ;-) Takie 'tabu'.
    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl - rejsy morskie

  • 14. Data: 2004-08-04 17:31:19
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Samotnik wrote:
    > A w czym widzisz problem? ;-)

    Czy mozna w postępowaniu o wykroczenie uchylić się od odpowiedzi jeśli
    narażałaby ona na odpowiedzialność jedynie za wykroczenie, czy też
    konieczne jest aby była to odpowiedzialność za przestępstwo.

    KG

  • 15. Data: 2004-08-04 17:36:09
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Artur Golanski wrote:
    > 2. Masz ustawowy obowiązek wskazać komu powierzyłeś w dniu, o godz...

    Być może kolidujący z ustawowym prawem uchylenia się od odpowiedzi.
    Pozostaje rozstrzygnąć kolizję przepisów.

> [...]
    > już wcześniej zidentyfikowana i jest prowadzone przeciw niej
    > postępowanie, a ty powinieneś wykazać, ze ona ci jest bliską.

    A wymóg prowadzenia postępowania przeciwko osobie to gdzie wyczytałeś?

    > W tej sytuacji odpowiadasz na proste pytanie czy w dniu, o godz. w
    > miejscowości kierował pan pojazdem nr rej.....

    A niby w jakim trybie zadaje się to pytanie? Prowadzone jest
    postępowanie - czynności wyjaśniające w sprawie popełnienia przez
    nieznanego sprawcę wykroczenia. Innego trybu działania Policji w tej
    sytuacji nie ma.

    > Jeśli nie to komu
    > powierzyłeś pojazd. Narazie nikt o nic nie jest oskarżony
    > podejrzewany,

    Jak nie, jak tak?

    KG

  • 16. Data: 2004-08-04 17:49:15
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    kam <X#k...@w...pl.#X> napisał(a):

    > Czy mozna w postępowaniu o wykroczenie uchylić się od odpowiedzi jeśli
    > narażałaby ona na odpowiedzialność jedynie za wykroczenie, czy też
    > konieczne jest aby była to odpowiedzialność za przestępstwo.

    Art. 41 § 1 kpow:
    Przy przeprowadzaniu dowodu z zeznań świadka stosuje się odpowiednio
    przepisy art. 177, 178, 182, 183, 185-190, 191 § 1 i 2 oraz art. 192 Kodeksu
    postępowania karnego.

    Skoro odpowiednio, to znaczy, że treść art. 183 kpk stosuje się w sprawach
    prowadzonych na podstawie kpow. Tak ja to rozumiem.

    RG

  • 17. Data: 2004-08-04 21:14:02
    Od: "Bogen" <Bogen07@tnij_to_poczta.fm>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wykroczenie skarbowe.
    >
    > Wynikałoby z tego, że jak najbardziej może.

    Kup sobie nowy kodeks.Ten ktory cytujesz jest juz nieaktualny.
    pozr
    bogen

  • 18. Data: 2004-08-05 07:08:04
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
    > No, jeszcze można rodzinę najbliższą porównać ze zdjęciem. Ale jak to
    > zawiedzie, to nie ma za bardzo sposobu. Tylko trzeba uwzględnić, ze po
    > noweli kpk trochę art. 183 zmienili i wychodzi na to, że w wypadku
    > wykroczenia odmówić zeznać nie wolno. Moim zdaniem powyższa nowela stoi
    > cokolwiek w sprzeczności z zasadami ogólnymi.

    Podejrzewam, ze uzasadnieniem była niewielka waga wykroczenia w
    zestawieniu z postępowaniem prowadzonym o przestępstwo. Tyle że gdy mamy
    postępowanie o wykroczenie, to sytuacja nieco się zmienia, a waga obu
    czynów jest identyczna. Stąd MZ odpowiednie stosowanie tego przepisu
    powinno oznaczać, że w postępowaniu o wykroczenia można odmówić także
    jeśli grozi odpowiedzialność za wykroczenie.

    KG

  • 19. Data: 2004-08-05 07:50:22
    Od: "wirtualna" <w...@w...pl.com>

    Użytkownik "Piotr" <p...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > lub finansową lu hańbę jego lub kogoś z bliskich - jak to czynił np ywin

    ja po prostu jezdze w kominiarce ;)
    p.
    W,

  • 20. Data: 2004-08-05 08:43:33
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    kam <X#k...@w...pl.#X> napisał:

    >Być może kolidujący z ustawowym prawem uchylenia się od odpowiedzi.
    W mojej ocenie nic takiego nie zachodzi ponieważ postępowanie
    1. Nie toczy się przeciwko konkretnej osobie (nie ustalono jej)
    2. Właściciel wskazuje osobę, której powierzył pojazd, a to NIE jest
    czyn zabroniony (jak również kierowanie pozyczonym pojazdem). Nikt go
    nie pyta czy ta osoba popełniła jakieś wykroczenie, ani nie każe
    wskazać osoby, która je popełniła (ma odpowiedzieć KOMU powierzył, a
    nie KTO popełnił wykroczenie).

    >w sprawie popełnienia przez nieznanego sprawcę wykroczenia.
    Właściciel nie odpowiada na pytanie KTO i CZY popełnił wykroczenie (tu
    dowodem jest zdjęcie), tylko kto w tym czasie użytkował jego pojazd.

    Artur Golański