  • 1. Data: 2017-11-08 08:04:10
    Temat: Prawa autorskie
    Od: jotemon <j...@i...pl>

    Nagrywam z radia audycję muzyczną, muzykę z YouTube żeby posłuchać w
    samochodzie. Nie rozpowszechniam, nie zarabiam na tym, po prostu użytek
    własny. Czy naruszam tutaj prawa autorskie?

    jotemon

  • 2. Data: 2017-11-08 08:13:40
    Temat: Re: Prawa autorskie
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2017-11-08 o 08:04, jotemon pisze:
    > Nagrywam z radia audycję muzyczną, muzykę z YouTube żeby posłuchać w
    > samochodzie. Nie rozpowszechniam, nie zarabiam na tym, po prostu użytek
    > własny. Czy naruszam tutaj prawa autorskie?

    Według polskiego prawa dozwolony jest użytek osobisty.
    Są jednak niektórzy co interpretują to tak że jesteś parszywym
    ZŁODZIEJEM bo robisz kopię. :-)

    Ja ostatnio nagrywam sobie na taśmy magnetofonowe.
    Taki sentymentalny powrót do młodości. :-)

    Ciekawe co taki interpretator by powiedział jakby zobaczył nagraną
    kasetę? :-) UWAGA - nagrana audycja z radia internetowego.

    I tu ciągle należy przypominać że wszyscy płacimy już podatek na prawa
    autorskie procentowo do urządzeń nagrywających i nośników do nich.

    np. nagrywarka dvd, płyta dvd, papier ksero...

    TAK płacimy taki podatek i on gdzieś idzie w czarną dziurę i nikt o nim
    nie pamięta.

  • 3. Data: 2017-11-08 08:28:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-11-08, jotemon <j...@i...pl> wrote:
    > Nagrywam z radia audycję muzyczną, muzykę z YouTube żeby posłuchać w
    > samochodzie. Nie rozpowszechniam, nie zarabiam na tym, po prostu użytek
    > własny. Czy naruszam tutaj prawa autorskie?

    Nie wiem jakie jest tu obecnie orzecznictwo, ale MZ czy jest to uzytek
    dozwolony czy nie, będzie zależeć od tego, czemu ma to służyć.

    Przykładowo, jeśli nagrałeś sobie audycję w celu późniejszego
    odsłuchania (bo. np. nie miałeś czasu posłuchac całości przez YT) to
    będzie to ok.

    Ale jeśli tworzysz sobie kolekcje w oparciu o utwory nagrane z YT i
    będziesz tych utworów słuchał wielokrotnie przy różnych okazjach, to MZ
    nie będzie to uzytek dozwolony: "Dozwolony użytek nie może naruszać
    normalnego korzystania z utworu lub godzić w słuszne interesy twórcy."

    Generalnie prywatny uzytek dozwolony jest zdefiniowany na potrzeby
    sytuacji, gdy kupisz sobie egzemplasz utworu i chcesz go
    odsłuchac/pooglądać z rodziną bądź znajomymi. Cała reszta z tworzeniem
    kopii włącznie, szczególnie gdy nie ma się legalnego egzemplarza, może
    być MZ problematyczna.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2017-11-08 12:33:08
    Od: z <...@...pl>

    A co z tym podatkiem? W jakim celu został on wprowadzony jeśli nie po to
    żeby zrekompensować twórcom właśnie wielokrotne odsłuchiwanie w zaciszu
    domowym jakiejś audycji radiowej?

  • 5. Data: 2017-11-08 13:01:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-11-08, z <...@...pl> wrote:
    > A co z tym podatkiem? W jakim celu został on wprowadzony jeśli nie po to
    > żeby zrekompensować twórcom właśnie wielokrotne odsłuchiwanie w zaciszu
    > domowym jakiejś audycji radiowej?

    Masz na myśli opłatę reprograficzną? Wydaje mi się, że to wystarcza
    jedynie na to co kopiujesz sobie z własnego, legalnego egzemplarza. Te
    opłaty to do 3% ceny urządzenia. Trudno przypuszczać, że jak raz kupię
    nagrywarke DVD to w obrębie tych 3% będę mógł kopiowac już wszystko co
    się rusza - vide wspomniane wcześniej słuszne interesy twórcy.

    Bez sensu MZ i dość naciągane.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2017-11-08 15:20:10
    Od: z <...@...pl>

> [...]
    > nagrywarke DVD to w obrębie tych 3% będę mógł kopiowac już wszystko co
    > się rusza - vide wspomniane wcześniej słuszne interesy twórcy.

    Ale chyba wystarczy ta opłata na słuchanie ile się chce razy w domu w
    samochodzie czy skopiowanej płyty czy nagranej audycji radiowej?

    a nie tylko raz?

  • 7. Data: 2017-11-08 15:29:26
    Od: z <...@...pl>

    A tak w zasadzie to płaci się za każdą sztukę nośnika nawet tą która nie
    zawiera praw autorskich albo nawet nie słyszała o takim średniowiecznym
    wynalazku tak uporczywie próbowanym zaadaptować do XXI wiecznej
    rzeczywistości. :-)

    najbardziej mnie śmieszy równanie

    kopia = strata autora = kradzież ;-)

  • 8. Data: 2017-11-08 15:32:07
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-11-08, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:

    [...]

> [...]
    > nie będzie to uzytek dozwolony: "Dozwolony użytek nie może naruszać
    > normalnego korzystania z utworu lub godzić w słuszne interesy twórcy."

    Nie no bez jaj. Dozwolony użytek nie określa "ilości".
    Jakby rozpowszechniał, albo np. używał do uprzyjemnienia czasu swoim
    klientom, to przekracza ramy dozwolonego użytku, ale tego żeby określać
    czy użytek jest dozwolony, czy nie na podstawie ilości odtworzeń,
    to jeszcze nie słyszałem :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 9. Data: 2017-11-08 16:55:59
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08-11-17 o 08:13, z pisze:

> [...]
    > np. nagrywarka dvd, płyta dvd, papier ksero...
    > TAK płacimy taki podatek i on gdzieś idzie w czarną dziurę i nikt o nim

    I to jest bardzo dobry argument. Co więcej organizacje zbiorowego z
    jednej strony zbierają ten haracz, a z drugiej mają pretensje, że
    korzystamy z tego. Moim zdaniem naruszenie prawa ma miejsce, gdy w
    związku ze zwielokrotnianiem osiągasz korzyść majątkową i nie zgadzam
    się z poglądem, że korzyścią jest sam fakt, ze nie płacimy czego, co
    byśmy płacili, gdyby ... . Nie ma dowodu, ze gdybyśmy mieli zapłacić, to
    byśmy skopiowali.

  • 10. Data: 2017-11-08 16:56:55
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08-11-17 o 08:28, Marcin Debowski pisze:

> [...]
    > odsłuchac/pooglądać z rodziną bądź znajomymi. Cała reszta z tworzeniem
    > kopii włącznie, szczególnie gdy nie ma się legalnego egzemplarza, może

    A ile razy mogę to odsłuchać?