  • 11. Data: 2017-11-08 19:58:43
    Temat: Re: Prawa autorskie
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-11-08 o 08:28, Marcin Debowski pisze:

    > Cała reszta z tworzeniem
    > kopii włącznie, szczególnie gdy nie ma się legalnego egzemplarza, może
    > być MZ problematyczna.

    No ale mam legalny egzemplarz na YT w ulubionych, w przeglądarce.

  • 12. Data: 2017-11-08 22:07:09
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-11-08, Wojciech Bancer <w...@g...com> wrote:
    > On 2017-11-08, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Nie no bez jaj. Dozwolony użytek nie określa "ilości".
    > Jakby rozpowszechniał, albo np. używał do uprzyjemnienia czasu swoim
    > klientom, to przekracza ramy dozwolonego użytku, ale tego żeby określać
    > czy użytek jest dozwolony, czy nie na podstawie ilości odtworzeń,
    > to jeszcze nie słyszałem :)

    Ło matko, to nie chodzi o ilośc w znaczeniu mechanistycznego odliczania
    ilosci odsłuchów, a o zakres korzystania i pole eksploatacji.

    Podejdź do tego z perspektywy czemu te przepisy i cała ustawa ma słuzyć.
    Naprawdę sądzisz, że słuszne interesy twórcy są chronione, jesli
    skopiujesz sobie coś z YT i będziesz z tego korzystał do usranej
    śmierci, wszędzię gdzie się tylko podoba nie płacąc za to de facto nic?

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2017-11-08 22:15:03
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-11-08, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:

    [...]

    > Ło matko, to nie chodzi o ilośc w znaczeniu mechanistycznego odliczania
    > ilosci odsłuchów, a o zakres korzystania i pole eksploatacji.

    Zakres się nie zmienił, nadal robisz to dla samego siebie.

> [...]
    > skopiujesz sobie coś z YT i będziesz z tego korzystał do usranej
    > śmierci, wszędzię gdzie się tylko podoba nie płacąc za to de facto nic?

    Skoro jest to *raz* dozwolone, to jak słusznie zauważyłeś, ilość nie jest
    limitowana. Dopóki nie zaczniemy tego jakoś publicznie odtwarzać i dopóki
    zostajemy w sferze użytku dozwolonego, to niespecjalnie widzę powód
    by mówić że jest inaczej.

    Twórca jakieś wynagrodzenie dostał (youtube takowe wypłaca przecież).
    Niespecjalnie rozumiem dlaczego pieniądze muszą pochodzić akurat od
    użytkownika.

    Równie dobrze możesz argumentować, że kupienie utworu na iTunes i odtwarzanie
    go (sobie samemu) naście razy w jakiś sposób narusza interesy twórcy.
    Albo ściągnięcie utworu do trybu offline na Spotify (płacimy za usługę,
    a nie twórcy bezpośrednio).

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 14. Data: 2017-11-08 22:43:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-11-08, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > I to jest bardzo dobry argument. Co więcej organizacje zbiorowego z
    > jednej strony zbierają ten haracz, a z drugiej mają pretensje, że
    > korzystamy z tego. Moim zdaniem naruszenie prawa ma miejsce, gdy w
    > związku ze zwielokrotnianiem osiągasz korzyść majątkową i nie zgadzam
    > się z poglądem, że korzyścią jest sam fakt, ze nie płacimy czego, co
    > byśmy płacili, gdyby ... . Nie ma dowodu, ze gdybyśmy mieli zapłacić, to
    > byśmy skopiowali.

    No ale jak zciagasz z YT i dalej korzystasz już nie na YT to korzystasz,
    więc co, nie korzystasz jak korzystasz? Licencja YT pozwala na dowolne
    rozporządznie wykraczające poza oglądanie tego na YT? Prawo autorskie
    pozwala? Który konkretnie przepis? Pewnie już zapomniałeś te dyskusje
    toczone na tym formum te 10++ lat temu, ale słowo "egzemplarz" nadal
    znajduje się w Ustawie w art. 23.

    Dlatego ten cały podatek od sprzetu jest zwyczajnie głupi. Jest on
    wyrazem bezsilności i jest zwyczajnie nadużyciem strony "autorskiej".
    Ludzie piraca, więc chociaż tak sobie powetujemy stratę. Tworzy to
    pretekst do łamania lub nadużywania prawa autorskiego przy de facto
    gównianych pewnie zyskach.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2017-11-08 22:57:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-11-08, z <...@...pl> wrote:

    > Ale chyba wystarczy ta opłata na słuchanie ile się chce razy w domu w
    > samochodzie czy skopiowanej płyty czy nagranej audycji radiowej?
    >
    > a nie tylko raz?

    Nie sądzę prawdę mówiąc. Patrząc na model sprzedazy, gdzie robi się
    lokalną kopię do dalszego odsłuchania (iTune etc.), to opłaty związane z
    prawami autorskimi to ca 40-70% wartości zakupu (zwykle ca 1USD) czyli
    jakies 40-70c za utwór. 3% z ceny nagrywarki to jakieś 50c plus parę
    centów za nosnik. Zbyt duża dysproporcja MZ.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2017-11-08 23:01:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-11-08, Wojciech Bancer <w...@g...com> wrote:
    > On 2017-11-08, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Zakres się nie zmienił, nadal robisz to dla samego siebie.

    Oczywiście, że się zmienił. Słuchanie poza YT to już inne pole
    ekploatacji i dodatkowo PA użytek dozwolony dopuszcza wyłącznie dla już
    rozpowszechnionych egzemplarzy. Przy korzystaniu z YT nie mamy żadnego
    ropowszechnionego egzemplarza.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2017-11-08 23:04:11
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08-11-17 o 22:43, Marcin Debowski pisze:

> [...]
    > Ludzie piraca, więc chociaż tak sobie powetujemy stratę. Tworzy to
    > pretekst do łamania lub nadużywania prawa autorskiego przy de facto

    Volenti non fit iniuria - mawiali Rzymianie. Skoro organizacje
    zbiorowego zrządzania domagają się tych kilku procent, to tym samym
    legalizują użycie i tyle. Czy mogłyby nie legalizować? Pewnie by mogły,
    ale wątpię, by ludzie przestali z tego powodu kopiować utwory. Problemem
    podstawowym - w mojej ocenie - jest to, że większość społeczeństwa
    uważa, że nie ma nic złego w kopiowaniu. Reszta jest pochodną tej
    powszechnej konstatacji i tyle.

    Moim zdaniem by nad tym zapanować, trzeba zrównoważyć chęć osiągnięcia
    przez uprawnionych zysku z kosztami wykonania mniej, czy bardziej
    legalnej kopii utworu. Ze 20 lat temu Microsoft domagał się za legalną
    kopię systemu mniej więcej równowartości komputera i jego
    przedstawiciele utrzymywali, że to dlatego, iż maja w cenę wliczone ileś
    ta nielegalnych kopii. Zeszli ceną do powiedzmy 1/4 komputera i raczej
    niewiele osób to nielegalnie kopiuje. Dawniej znalezienie w prywatnym
    komputerze legalnej kopii było bardzo mało prawdopodobne.

    Jak udostępnią miejsce, gdzie legalnie po kilka złotych będzie można
    zamówić legalną płytę (koszt produkcji, to na poziomie złotówki przy
    masówce), to nikt nie będzie kombinował. Jak domagają się po
    kilkadziesiąt / kilkaset złotych, to nie dostają nic i tyle.

    Konstatacja ta nie dotyczy tylko tantiem. Gdzieś kilkanaście lat temu
    Polska obniżyła akcyzę na alkohol i automatycznie spadł przemyt z
    pobliskiej Słowacji. To Polska zaczęła na tym zarabiać zamiast Słowacji,
    skąd u nas wszyscy nawet piwo wozili. Teraz Słowacy po piwo do Polski
    latem jeżdżą. Podnoszenie opłat paliwowych stało się powodem tego, że
    zaczęło się opłacać ich nie płacić. To zawsze tak działa.

  • 18. Data: 2017-11-08 23:08:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08-11-17 o 22:57, Marcin Debowski pisze:

> [...]
    > jakies 40-70c za utwór. 3% z ceny nagrywarki to jakieś 50c plus parę
    > centów za nosnik. Zbyt duża dysproporcja MZ.

    Tyle, że cena za utwór 1$ jest ceną "z sufitu" inie wynika z niczego
    innego, niż z chęcią zarobienia owego dolara. Kto powiedział,ze jest ona
    adekwatna do wartości tej usługi? Ba, jak właściwą wartość wyliczyć?
    Przecież to jest rzecz niewycenialna.

  • 19. Data: 2017-11-08 23:10:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08-11-17 o 23:01, Marcin Debowski pisze:

> [...]
    > ekploatacji i dodatkowo PA użytek dozwolony dopuszcza wyłącznie dla już
    > rozpowszechnionych egzemplarzy. Przy korzystaniu z YT nie mamy żadnego

    Moim zdaniem przeginasz. Słuchanie muzyki, to jedno pole eksploatacji.
    Czemu akurat YT miałoby stanowić inne pole, niż ONET, WP, czy jakiś tam
    inny serwis?

  • 20. Data: 2017-11-08 23:39:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-11-08, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Moim zdaniem przeginasz. Słuchanie muzyki, to jedno pole eksploatacji.
    > Czemu akurat YT miałoby stanowić inne pole, niż ONET, WP, czy jakiś tam
    > inny serwis?

    Wyraziłem się nieprecyzyjnie. Pole eksploatacji dla YT, WP, ONET jest
    takie samo i jest to pewnie reemisja utworu. Sporządzenie kopii z tej
    emisji na nośniku to inne pole (wątek zaczął się od nagrywania YT).

    --
    Marcin