  • 1. Data: 2006-03-07 12:54:16
    Temat: Podnajem -- Konstrukcja umowy
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

    Witam!

    Chciałbym podnająć komuś mieszkanie, którego jestem najemcą. Sytuacja wygląda
    tak, że już mieszkania nie potrzebuję ale nie będąc pewnym przyszłości nie chcę
    się definitywnie z nim rozstawać. Na całej operacji nie zamierzam nic zarabiać
    -- chcę po prostu przerzucić koszty najmu plus dodatkowe opłaty na nowego najemcę.
    Pytanie brzmi jak należy sformułować umowę, żeby taką konstrukcję opisać i
    dodatkowo żeby nie musieć się z tego tytułu rozliczać z urzędem skarbowym?

    Póki co napisałem sobie wstępną wersję na podstawie dostępnych na sieci wzorów
    umowy najmu, z tym że:
    1. Umowa jest trójstronna: Najemca (nowy), Wynajmujący (ja) i Zarządca
    (reprezentujący właścicieli lokalu)
    2. Wynajmujący oświadcza, że ma z Zarządcą zawartą umowę najmu, w której
    występuje jako najemca
    3. Zarządca oświadcza, że zezwala na podnajem zgodnie z ninejszą umową (chodzi o
    art. 688.2 KC)
    4. Czynsz i inne opłaty Najemca ma obowiązek płacić Zarządcy. Opłaty te służą
    zaspokojeniu zobowiązań Wynajmującego

    wobec Zarządcy wynikających z ww. umowy najmu. Wynajmujący nie otrzymuje żadnego
    wynagrodzenia z tytułu niniejszej umowy podnajmu.

    Czy tak może być? Rola Zarządcy w umowie sprowadza się do wyrażenia zgody i
    pobierania czynszu. W obrocie pieniędzmi Wynajmujący w ogóle nie uczestniczy.

    Pytanie dodatkowe:
    We wzorach umowy najmu często występuje zobowiązanie Wynajmującego do
    dostarczania mediów. Kto powinien wziąć na siebie tę odpowiedzialność w mojej
    umowie podnajmu?

    Pozdrawiam

    Adam

  • 2. Data: 2006-03-07 22:41:55
    Temat: Re: Podnajem -- Konstrukcja umowy
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Adam wrote:
    > 4. Czynsz i inne opłaty Najemca ma obowiązek płacić Zarządcy. Opłaty te służą
    > zaspokojeniu zobowiązań Wynajmującego

    Pytanie kontrolne: jest jasnym, że jeśli najemca nie zapłaci, to Ty
    będziesz musiał?

    > We wzorach umowy najmu często występuje zobowiązanie Wynajmującego do
    > dostarczania mediów. Kto powinien wziąć na siebie tę odpowiedzialność w mojej
    > umowie podnajmu?

    Serio chcesz się zobowiązać bezpłatnie dostarczać najemcy prąd i wodę?
    Jak nie to nie masz po co się mieszać w _jego_ stosunki umowne z
    miejskimi wodociągami, Stoenem, czy cokolwiek tam macie.

    -------------------+
    -------------------+

  • 3. Data: 2006-03-08 20:55:58
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

    > Pytanie kontrolne: jest jasnym, że jeśli najemca nie zapłaci, to Ty
    > będziesz musiał?

    Pozstaje w mocy umowa najmu miedzy mną z zarządcą więc ja i tak muszę płacić.
    Jeśli podnajemca będzie taki dobry, że zapłaci, to wg punktu 4 powyżej kwota ta
    będzie zaliczona na poczet moich zobowiązań. Jeśli nie zapłaci to zarządca
    powoła się na umowę ze mną i każe zapłacić mi. Jednocześnie zaczyna biec czas
    kiedy ja będę mógł rozwiązać umowę z podnajemcą. Wydaje mi się, że jest ok, ale
    chyba masz rację, że mogłoby to być ujęte jaśniej. Jakieś sugestie?

    > Serio chcesz się zobowiązać bezpłatnie dostarczać najemcy prąd i wodę?
    > Jak nie to nie masz po co się mieszać w _jego_ stosunki umowne z
    > miejskimi wodociągami, Stoenem, czy cokolwiek tam macie.

    Ok. Zagalopowałem się. Pod pojęciem "media" miałem na myśli wodę i ścieki. Te
    zazwyczaj(?) są dostarczane wspólnocie jaklo całej a rozliczenie następuje
    wewnątrz wspólnoty. Zarządca mi przedstawia co miesiąc rachunek, gdzie oprócz
    czynszu mam wodę i ścieki. W moim projekcie umowy podnajmu mam zapisane, że
    podnajemca płaci oprócz czynszu też opłaty za wymienione śwadczenia dodatkowe
    (właśnie wodę i ścieki) wg rachunbku przedstawionego przez zarządcę.
    Z energią elektryczną jest inaczej. Umowę z zakładem energetycznym podpisaną mam
    samodzielnie. Czy powiniennem rozwiązać umowę i kazać podjanemcy zawrzeć swoją
    (zakłąd energetyczny działa szybko więc powinno być ok) czy zostawic swoją umowę
    i w umowie zawrzeć, że moje rachunki płaci podnajemca?

    Bardzo dziękuję za zwrócenie uwagi na słabe punkty pomysłu. Liczę na dalszą
    pomoc ;-)

    Adam