    From: "Adam" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Podnajem -- Konstrukcja umowy
    Date: 7 Mar 2006 13:54:16 +0100

    Witam!

    Chciałbym podnająć komuś mieszkanie, którego jestem najemcą. Sytuacja wygląda
    tak, że już mieszkania nie potrzebuję ale nie będąc pewnym przyszłości nie chcę
    się definitywnie z nim rozstawać. Na całej operacji nie zamierzam nic zarabiać
    -- chcę po prostu przerzucić koszty najmu plus dodatkowe opłaty na nowego najemcę.
    Pytanie brzmi jak należy sformułować umowę, żeby taką konstrukcję opisać i
    dodatkowo żeby nie musieć się z tego tytułu rozliczać z urzędem skarbowym?

    Póki co napisałem sobie wstępną wersję na podstawie dostępnych na sieci wzorów
    umowy najmu, z tym że:
    1. Umowa jest trójstronna: Najemca (nowy), Wynajmujący (ja) i Zarządca
    (reprezentujący właścicieli lokalu)
    2. Wynajmujący oświadcza, że ma z Zarządcą zawartą umowę najmu, w której
    występuje jako najemca
    3. Zarządca oświadcza, że zezwala na podnajem zgodnie z ninejszą umową (chodzi o
    art. 688.2 KC)
    4. Czynsz i inne opłaty Najemca ma obowiązek płacić Zarządcy. Opłaty te służą
    zaspokojeniu zobowiązań Wynajmującego

    wobec Zarządcy wynikających z ww. umowy najmu. Wynajmujący nie otrzymuje żadnego
    wynagrodzenia z tytułu niniejszej umowy podnajmu.

    Czy tak może być? Rola Zarządcy w umowie sprowadza się do wyrażenia zgody i
    pobierania czynszu. W obrocie pieniędzmi Wynajmujący w ogóle nie uczestniczy.

    Pytanie dodatkowe:
    We wzorach umowy najmu często występuje zobowiązanie Wynajmującego do
    dostarczania mediów. Kto powinien wziąć na siebie tę odpowiedzialność w mojej
    umowie podnajmu?

    Pozdrawiam

    Adam