  • 1. Data: 2003-05-16 09:14:57
    Temat: Patent
    Od: "Kruk" <k...@h...pl>

    Dzień dobry Państwu, proszę Państwa o pomoc jako całkowity lamer,
    jeżeli chodzi o prawo.

    Otóż mój znajomy, wymyślił pewne rozwiązanie mechaniczne mogące mieć
    zastosowanie przy konstrukcji okien. Chcąc wprowadzić zastosowanie do
    produkcji, zatrudnił prawnika, który mu napisał zgłoszenie patentowe,
    zostało to zarejestrowane w urzędzie patentowym i grzecznie czekało
    sobie na rozpatrzenie, AFAIK może potrwać około 3 lat. Niestety w
    między czasie bieda zajrzała mu do garnka i próbował sprzedać swoje
    zgłoszenie - prawa do niego, jeszcze przed rozpatrzeniem jego sprawy w
    urzędzie. Pech chciał, że trafił na cwaniaków, którzy zapoznali się z
    jego zgłoszeniem, stwierdzili że nie jest to wystarczająco dobra
    dokumentacja (bo wystarczy zmienić 2 śrubki aby obejść patent) i
    napisali własne zgłoszenie - bardziej ogólne. Między zgłoszeniem
    znajomego a zgłoszeniem ludzi ze sporymi znajomościami i masą
    pieniędzy, dotyczącymi w zasadzie tego samego rozwiązania, istnieje
    odstęp około jednego do półtora roku.

    Dlatego rodzą się pewne pytania:
    - czy czekać aż zostanie zarejestrowany pierwszy patent i potem się
    martwić
    - jaka jest szansa że patent "cwaniaków" zostanie zarejestrowany jako
    pierwszy
    - czy jeśli zostanie najpierw patent znajomego, to czy ten drugi
    zostanie również zarejestrowany
    - co jeśli oba zostaną zarejestrowane, czy można jakoś dochodzić
    swoich praw, czy zostało to spaprane na wstępie

    Wszystko w sumie sprowadza się do jednego dość laickiego/lamerskiego
    pytania, co należałoby uczynić, żeby "wyjść na swoje".
    Pytanie to należałoby zadać temu prawnikowi, który pisał zgłoszenie
    znajomemu, lecz zadaję je tutaj, aby mieć nieco szersze spojrzenie na
    sytuację. Od razu zaznaczam, iż nie googlałem w tej sprawie gdyż łączę
    się przez modem, a sprawa wydaje się mało popularna.

    Z góry dziękuję Wszystkim, którzy zechcieliby mi/nam coś poradzić.
    Kruk << GG#2374207

  • 2. Data: 2003-05-16 12:05:51
    Temat: Re: Patent
    Od: "Van Tommy" <t...@p...com>

    Użytkownik "Kruk" <k...@h...pl> napisał:

    > co należałoby uczynić, żeby "wyjść na swoje".
    > Pytanie to należałoby zadać temu prawnikowi, który pisał zgłoszenie

    Nie znam się na tej dziedzinie prawa, ale pozwolę sobie na jedną sugestię.
    Mianowicie - jeżeli pod słowem "prawnika" rozumiesz adwokata lub radcę
    prawnego, to możesz liczyć się z tym (wiem, że chodzi o Twojego znajomego,
    ale tak mi wygodniej pisać), że zgłoszenie jest napisane na tyle kiepsko, że
    i Ty dostaniesz patent, i tamci. Doradzałbym - naprawdę mocno - skorzystanie
    z usług rzecznika patentowego. Na sprawach związanych z patentami i znakami
    towarowymi znają się oni najlepiej. I są znacznie tańsi niż radcy czy
    adwokaci.
    P.S.
    Nie jestem rzecznikiem patentowym, więc to nie jest żadna reklama.

  • 3. Data: 2003-05-17 10:20:04
    Od: "Kruk" <k...@h...pl>

    Użytkownik "Van Tommy"
> [...]
    radcę
    > prawnego, to możesz liczyć się z tym ..., że zgłoszenie jest

    Ehh no to właśnie rzecznik patentowy pisał to zgłoszenie. Może nie
    będzie tak źle bo wczoraj byłem w urzędzie patentowym i zgłoszenie
    znajomego już jest opublikowane w biuletynach, a babka z UP mi
    powiedziała, że od tej pory pomysł jest już chroniony... zobaczymy
    może ten "ich pomysł" będzie jednak miał zbyt dużo znamion
    podobieństwa i zostanie odrzucony

> [...]
    znakami
    > towarowymi znają się oni najlepiej. I są znacznie tańsi niż radcy

    No w przypadku samych, patentów i rozpatrywania znamion podobieństwa
    pewnie tak, ale być może, "kradzież pomysłu" należy załatwiać przy
    pomocy radców/adwokatów.
    Jeszcze się zastanawiałem, że narazie póki co (zanim nie opublikują
    "ich" wynalazku w biuletynach) tamten projekt jest utajniony i
    właściwie nie wiadomo czy naprawdę istnieje, to i tak nie da się nic
    zrobić. Być może tamci blefowali, żeby taniej kupić ten pomysł.

    > Nie jestem rzecznikiem patentowym, więc to nie jest żadna reklama.

    :-) i tak Dziękuję za odpowiedź, podnosi na duchu :-)
    Pozdrawiam
    Kruk