  • 1. Data: 2015-01-17 00:54:28
    Temat: PZD czy stowarzyszenie?
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Mam w rodzinie starsze osoby, które są w posiadaniu działki (dawniej)
    pracowniczej. Ostatnio trafił do nich list, w którym zapraszano na
    zebranie w celu podjęcia uchwały o przejęciu ogrodu przez stowarzyszenie
    (którego członkami zapewne mieliby się stać). Wymieniono ileś tam zalet
    takiego rozwiązania i żadnych wad. Na stronie Polskiego Związku
    Działkowców widać oczywiście troszkę jadu i same wady stowarzyszeń, ale
    dziwić się chyba temu nie można.
    Czy ktoś analizował aktualne przepisy i może podzielić się wiedzą, które
    rozwiązanie wydaje się sensowniejsze - mam na myśli, czy pozostać w PZD
    (które zresztą chyba też musi się obecnie przekształcić w
    stowarzyszenie), czy stowarzyszać się w obrębie "swojego" ogrodu?

    Maciek

  • 2. Data: 2015-01-17 01:49:50
    Temat: Re: PZD czy stowarzyszenie?
    Od: "rageofhonor" <w...@w...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (które zresztą chyba też musi się obecnie przekształcić w
    > stowarzyszenie), czy stowarzyszać się w obrębie "swojego" ogrodu?

    Ja wiem jedynie tyle że obecnie to wszystko co masz na działce należy do
    PZD. Składki które są wpłacane na PZD idą do kieszeni prezesów itd. A
    strasznie mała część na ogrody. To jak dziura bez dna. PZD może zrobić
    wszystko z ogrodem jak tylko zechce. Dlatego nasz ogród postanowił wyjść z
    tego cyrku.

  • 3. Data: 2015-01-17 10:28:11
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    rageofhonor napisał(a) :
> [...]
    > strasznie mała część na ogrody. To jak dziura bez dna. PZD może zrobić
    > wszystko z ogrodem jak tylko zechce. Dlatego nasz ogród postanowił wyjść z

    To są wady PZD. Tak, towarzystwo wzajemnego wspierania. Też na
    prezesie mojego ogrodu mogę powiesić psy. Wiele, wiele psów.
    Najchętniej zdechłych.

    Zalety.
    U mnie miasto ma chrapkę na tereny działkowe. Jak się wyodrębnimy,
    zmieni się status terenu. I to w zasadzie z definicji dyskwalifikuje
    myślenie o zmianach.
    Moloch bo moloch, ale silna organizacja, mająca własnych prawników,
    siłę przebicia.

    Zastanowiłbym się, czy ci którzy chcą wyodrębnienia się i założenia
    stowarzyszenia, nie są, sorry, pachołkami inwestorów. Nie
    bezpośrednio, ale rodzina, koledzy, system naczyń powiązanych.
    Inwestorzy za taki świetny teren, jak u mnie, zapłaciliby krocie.
    Więc skoro mogą go mieć za prawie darmo, zrobią każdy szwindel, żeby
    to mieć za darmo. A potem prezesi stowarzyszenia powiedzą:
    przepraszamy, ale nam nie wyszło.
    Nawet gdyby prezesi działali uczciwie, to małe kółko hobbystów, bez
    wsparcia większej grupy, z braku doświadczenia może nie dać sobie rady.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 4. Data: 2015-01-18 14:00:05
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-01-17 o 01:49, rageofhonor pisze:
> [...]
    > strasznie mała część na ogrody. To jak dziura bez dna. PZD może zrobić
    > wszystko z ogrodem jak tylko zechce. Dlatego nasz ogród postanowił wyjść z
    Też o tym słyszałem, ale właściciele działki twierdzą, że większa część
    składki idzie ponoć jednak na ogród. Pomijam już, że te składki są
    raczej symboliczne. A jak udało się wyjść z PZD? Z tego świstka, o który
    pisałem, wynika, że musi być spora frekwencja na zebraniu (50%?), co
    przy średniej wieku działkowców jest praktycznie niemożliwe do
    osiągnięcia. Zresztą zebranie w tej sprawie zaplanowano na styczeń, więc
    założę się, że przyjedzie może z 20% użytkowników - ale pewnie o to
    chodzi :-)

    Maciek

  • 5. Data: 2015-01-18 14:02:48
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-01-17 o 10:28, Zbynek Ltd. pisze:
    > To są wady PZD. Tak, towarzystwo wzajemnego wspierania. Też na
    > prezesie mojego ogrodu mogę powiesić psy. Wiele, wiele psów.
    > Najchętniej zdechłych.
    Największa wada to chyba brak kadencyjności, co sprawia, że funkcja jest
    zapewne dożywotnia :-)

> [...]
    > myślenie o zmianach.
    > Moloch bo moloch, ale silna organizacja, mająca własnych prawników,
    To prawda. PZD trzyma łapę na terenach, ale jest to zarówno wadą jak i
    zaletą.

    Słuszna uwaga.

    Maciek

  • 6. Data: 2015-01-19 01:02:09
    Od: "rageofhonor" <w...@w...pl>

> [...]
    > osiągnięcia. Zresztą zebranie w tej sprawie zaplanowano na styczeń, więc
    > założę się, że przyjedzie może z 20% użytkowników - ale pewnie o to

    Na razie wygraliśmy głosowanie za wyjściem. Problem w tym że jeszcze nie
    mamy KRS.

    "Z chwilą wejścia w życie nowej ustawy działkowcy z ogrodów zorganizowanych
    w PZD zachowają członkostwo w tej ogólnopolskiej organizacji. Jednak w
    przeciągu najbliższych 12 miesięcy (do 19 stycznia 2015r.) działkowcy z
    każdego ogrodu wypowiedzą się w kwestii ewentualnego utworzenia lokalnego
    stowarzyszenia ogrodowego. Warto podkreślić, że zarządzanie ogrodem może być
    powierzone wyłącznie stowarzyszeniu powołanemu przez działkowców w
    specjalnym trybie uregulowanym ustawą o ROD. Co więcej w każdym ogrodzie
    może być powołane wyłącznie jedno takie stowarzyszenie.
    Kto może głosować

    Ustawa zobowiązuje zarząd każdego ROD do zorganizowania zebrania wszystkich
    działkowców korzystających z działek w danym ROD w celu przeprowadzenia
    głosowania w sprawie pozostania ogrodu w strukturach stowarzyszenia
    ogólnopolskiego lub powołania stowarzyszenia lokalnego, które przejmie
    prowadzenie ROD. Jak wspomniano zebrania mają odbyć się w terminie do 19
    stycznia 2015r. O terminie zebrania zarząd ROD ma obowiązek powiadomić
    działkowców za pomocą listów poleconych lub przesyłek nadanych pocztą
    kurierską, wysłanych co najmniej 2 tygodnie wcześniej. W zawiadomieniu musi
    zostać zawarta informacja o celu zwołania zebrania.

    Decyzję o pozostawieniu ROD, jako jednostki organizacyjnej stowarzyszenia
    ogrodowego ogólnopolskiego, albo o wyodrębnieniu i założeniu lokalnego
    stowarzyszenia, zebranie działkowców podejmie w drodze głosowania. By
    uchwała była ważna musi zostać przyjęta bezwzględną większością głosów i
    przy odpowiedniej frekwencji - w obecności co najmniej 50% działkowców
    korzystających z działek w danym ROD (quorum). Przez działkowca rozumie się
    każdą osobę posiadającą prawo do działki.

    Drugie zebranie

    Jeżeli zabraknie quorum lub uchwała nie uzyska wymaganej większości głosów,
    musi się odbyć drugie zebranie (tzw. drugi termin). Jego termin nie może być
    wyznaczony później niż 2 miesiące od czasu odbycia pierwszego zebrania. W
    drugim terminie wystarczy niższe quorum (minimum 30% działkowców z ROD), ale
    by uchwała była ważna, musi uzyskać poparcie przynajmniej 2/3 głosów
    działkowców uczestniczących w zebraniu.

    Jeżeli zebrania nie podejmą żadnej decyzji, również z powodu braku quorum,
    wówczas ogród pozostanie w strukturach ogólnopolskiego stowarzyszenia, a
    kolejne zebranie wyłączeniowe będzie mogło się odbyć za dwa lata."

    źródło:
    http://www.ozpzd-olsztyn.pl/przewodnik-po-ustawie/59
    2-ustawa-w-piguce-stowarzyszenia-ogrodowe

  • 7. Data: 2015-01-19 11:48:34
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-01-19 o 01:02, rageofhonor pisze:
    > Jeżeli zebrania nie podejmą żadnej decyzji, również z powodu braku quorum,
    > wówczas ogród pozostanie w strukturach ogólnopolskiego stowarzyszenia, a
    > kolejne zebranie wyłączeniowe będzie mogło się odbyć za dwa lata."
    Czyli w przypadku większych ogrodów praktycznie niemożliwe jest ich
    wyjście z PZD, choćby z powodu możliwości zebrania się 50% użytkowników.
    W przypadku opisywanym przeze mnie musiałoby pojawić się ponad 600 osób,
    co biorąc pod uwagę średni wiek, już samo w sobie jest nierealne :-)

    Maciek

  • 8. Data: 2015-01-19 19:28:36
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Maciek"

> [...]
    W przypadku opisywanym przeze mnie musiałoby pojawić się ponad 600 osób,
    co biorąc pod uwagę średni wiek, już samo w sobie jest nierealne :-)
    ---
    A te ... pełnomocnictwa ?

  • 9. Data: 2015-01-19 19:36:50
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-01-19 o 19:28, re pisze:
> [...]
    > W przypadku opisywanym przeze mnie musiałoby pojawić się ponad 600 osób,
    > co biorąc pod uwagę średni wiek, już samo w sobie jest nierealne :-)
    Już widzę jak emeryt piszę pełnomocnictwo (pewnie najlepiej u
    notariusza, żeby było z potwierdzeniem tożsamości), tylko po to, żeby
    ktoś z rodziny, czy znajomych pojechał i zagłosował za wyjściem ogrodu z
    PZD :-D

    Maciek

  • 10. Data: 2015-01-20 17:36:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Jan 2015, Maciek wrote:

    > Już widzę jak emeryt piszę pełnomocnictwo (pewnie najlepiej
    > u notariusza, żeby było z potwierdzeniem tożsamości),

    Tu jest pewna wątpliwość, ale IMVHO umiarkowana: chyba
    podpis powinien wystarczyć. To chcący podważyć pełnomocnictwo
    musiałby zarzucić zamiar oszustwa, skoro podpisy na innych
    kwitach *są* i w razie czego łatwo je porównać, dobrze mi wychodzi?

    > tylko po to, żeby
    > ktoś z rodziny, czy znajomych pojechał i zagłosował za wyjściem ogrodu
    > z PZD :-D

    W sumie do tego punktu chciałem się odnieść - błąd w założeniu :D
    Pełnomocnikiem może być jeden z "aktywistów" chcących aby
    ogród "wyszedł" z PZD.
    Ponieważ nie jest on przeciwną stroną postępowania, nie widać
    przeszkód dla takiej wersji.

    pzdr, Gotfryd