  • 21. Data: 2003-07-18 07:54:24
    Temat: Re: Office XP OEM - licencja [EOT]
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Olgierd napisał:
    > Ale przecież przeniesienie praw majątkowych to _nie jest_ licencja!!!
    > Sprawdź w prawie autorskim czym różnią się te umowy!!!!!

    Licencja w programie komputerowym to tylko opis sposobu jego użytkowania.
    To wszystko.

    > ????? Kuriozalny pomysł! Czyli autor nie ma wpływu na sposób korzystania z
    > jego utworu przez nabywcę na określonych polach eksploatacji?

    Ma. Ale w sposób określony przez prawo.

    > Nie, udzielono Ci licencji na jego wykorzystanie w sposób określony [..]

    Nie. Sprzedano mi egzemplarz programu. Gdyby udzielono mi licencji
    NIE mógłbym odsprzedać programu czyli udzielić "sublicencji", a jednak... mogę!

    > Jednym słowem to producent oprogramowania (licencjodawca) określa sposób, w
    > jaki wolno Tobie używać oprogramowania.

    Już Ci pisałem, że to nie M$ ustala w Polsce prawo, lecz sejm.
    Ba! I to M$ musi się do niego dostosować, a nie prawo do M$.

    Arek

    --
    http://www.elita.pl/hipnoza

  • 22. Data: 2003-07-18 08:16:00
    Od: "Olgierd" <c...@w...pl>

    Wielce Czcigodny Arek a...@e...net popełnił następującą wiadomość
    bf893h$ckg$...@n...onet.pl:

    > Nie. Sprzedano mi egzemplarz programu. Gdyby udzielono mi licencji
    > NIE mógłbym odsprzedać programu czyli udzielić "sublicencji", a
    > jednak... mogę!

    ???????????????????
    Wiesz co to jest sublicencja?
    Możesz przenieść prawa z licencji, w przypadku aplikacji oemowej - razem ze
    sprzętem. Ale sublicencji nie możesz nikomu udzielić.
    EOT

    --
    Olgierd

  • 23. Data: 2003-07-18 11:27:52
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    Arek wrote:

    <z innego postu>
    > ale jeśli nie następuje przeniesienie praw majątkowych to NIE oznacza
    > to licencji, lecz sprzedaż egzemplarza utworu. I koniec i kropka.

    Arnoldzie, coś Ci sie pomyliło.
    W licencji _nie ma_ przeniesienia praw majątkowych.

    > Licencja w programie komputerowym to tylko opis sposobu jego użytkowania.
    > To wszystko.

    A tu z kolei mylisz licencję z tzw. instrukcją użytkownika :)

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 24. Data: 2003-07-18 11:52:00
    Od: Arek <a...@e...net>

> [...]
    > Możesz przenieść prawa z licencji, w przypadku aplikacji oemowej - razem ze
    > sprzętem. Ale sublicencji nie możesz nikomu udzielić.

    I na to zwracam Ci właśnie uwagę.
    Jeżeli twierdzisz, że dostaję licencję na używanie programu, to nie mam
    żadnego prawa do dania licencji innej osobie na używanie tegoż programu.
    A tak nie jest, prawda?
    Mogę go odsprzedać innej osobie czyli jednak *KUPUJĘ_EGZEMPLARZ_PROGRAMU .

    Arek

    --
    http://www.elita.pl/hipnoza

  • 25. Data: 2003-07-18 12:15:26
    Od: "Olgierd" <c...@w...pl>

    Wielce Czcigodny Arek a...@e...net popełnił następującą wiadomość
    bf8n0v$i9u$...@n...onet.pl:

> [...]
    > programu.
    > A tak nie jest, prawda?
    > Mogę go odsprzedać innej osobie czyli jednak

    Możesz, możesz odsprzedać program na warunkach określonych w licencji -
    czyli razem ze sprzętem, w przypadku licencji OEM. Tak naprawdę możesz
    odsprzedać sprzęt wraz z licencją na oprogramowanie. Jeśli program nie jest
    OEM możesz przenieść licencję na innego użytkownika. Jeśli chodzi o
    sublicencję (powyżej) to zaczynasz sobie przeczyć. Jeśli chodzi o
    "odsprzedanie" aplikacji to spójrz najpierw na definicję sprzedaży w k.c. a
    następnie do art. 45 k.c. jeśli chodzi o definicję rzeczy. W odniesieniu do
    wartości niematerialnych sprawę reguluje prawo autorskie i nic więcej.
    I nie powołuj się na nieistniejące bądź niewnoszące nic orzecznictwo,
    sprawdź czy orzeczenie NSA jest źródłem prawa (wobec tego czy możesz
    twierdzić, że sądy cokolwiek zdecydowały).

    --
    Olgierd

  • 26. Data: 2003-07-18 13:28:59
    Od: "RobertW" <w...@N...fm>

> [...]
    > A tak nie jest, prawda?
    > Mogę go odsprzedać innej osobie czyli jednak *KUPUJĘ_EGZEMPLARZ_PROGRAMU .

    Nie odsprzedajesz tylko dokonujesz transferu licencji
    (przekazujesz odpłatnie, lub też nie, jeśli transfer odbywa sie wewnątrz
    jednej firmy,
    wszystkie prawa jakie nabyłeś wraz z zakupem licencji na użytkowanie danego
    programu,
    oraz wszystkie materiały jaki otrzymałeś z danym programem,
    nośniki i ich kopie bezpieczeństwa, instrukcje, dokumentacje i inne
    wszystkie inne dokumenty)
    Nie odsprzedajesz więc programy.
    --
    _______
    RobertW

  • 27. Data: 2003-07-18 13:31:20
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Olgierd napisał:
    > Możesz, możesz odsprzedać program na warunkach określonych w licencji -
    > czyli razem ze sprzętem, w przypadku licencji OEM.

    Nie jest ważne z czy bez. Ważne jest jedno - w przypadku udzielania zgodny
    na użytkowanie nikt mi nie przekazaje praw autorskich, nie mam więc prawa
    przekazać ich komukolwiek innego.
    Zgadasz się z tym czy nie?

    Idziemy teraz dalej - skoro jednak MOGĘ odsprzedać to ewidentnie nie udzielono
    mi prawa do eksploatacji utworu, lecz nabyłem EGZEMPLARZ UTWORU.

    > Tak naprawdę możesz odsprzedać sprzęt wraz z licencją na oprogramowanie.

    Ups!!!! To już i sprzęt staje się firmy - dajmy na to - M$ !?!?
    Mój własny sprzęt, który kupiłem za własne pieniadze !?!?
    Robi się coraz ciekawiej...

    > Jeśli program nie jest OEM możesz przenieść licencję na innego użytkownika.

    Ja mogę!? A od kiedy to JA mam prawa autorskie do tego programu?
    Bo jeśli ich nie mam to nie mogę przenosić czegoś czego nie posiadam.

    [..]
    > W odniesieniu do wartości niematerialnych sprawę reguluje prawo autorskie
    > i nic więcej.

    I prawo to wyraźnie mówi o sprzedaży egzemplarzy utworów, nie wyłącza z tego
    programów, mimo że jest im poświęcony osobny dział uszczególniający.

    Na jakiej więc podstawie twierdzisz, że nie nabywam EGZEMPLARZA PROGRAMU
    lecz TYLKO dostaję zgodę na jego użytkowanie?
    I przypominam, że licencja w przypadku programów komputerowych jest opisem
    zasad użytkowania programu, a nie jego obrotu.

    > I nie powołuj się na nieistniejące bądź niewnoszące nic orzecznictwo,
    > sprawdź czy orzeczenie NSA jest źródłem prawa (wobec tego czy możesz
    > twierdzić, że sądy cokolwiek zdecydowały).

    Nie jestem prawnikiem, na mój robotniczo-inteligencki rozum sąd jest jednym
    ze źródeł prawa, także NSA.
    Ale mniejsza z tym - chodzi o to, że niezależny organ rozpatrzył dogłębnie
    sprawę i określił kiedy jest sprzedaż egzemplarzy utworów a kiedy jest
    udzielenie licencji.
    Zgadasz się z tym czy nie ?

    Arek

    --
    http://www.elita.pl/hipnoza

  • 28. Data: 2003-07-18 13:48:33
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik RobertW napisał:
    > Nie odsprzedajesz tylko dokonujesz transferu licencji

    Nie ma czegoś takiego jak transfer licencji.
    Licencja to:
    - w ustawie: umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o
    korzystanie z utworu na wyraźnie określonych polach eksploatacji.

    - potocznie w przypadku oprogramowania: zbiór zasad określających sposób używania
    programu.

    Umowa licencyjna wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.
    art 67 p. 5 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych.
    Żaden ze sprzedawanych programów - opsss... udzielanej licencji - nie spełnia tego
    warunku

    Nie posiadając praw autorskich do utworu NIE MOŻESZ ich przenieść na inną
    osobę, nie możesz też dać komuś innemu praw do krzystania z utworu na jakimkolwiek
    polu eksploatacji.

    Wnioski:
    1) Jeśli uważasz, że ma miejsce udzielenie licencji to nie masz prawa do jej
    przeniesienia, czyli mówiąc potocznie: odsprzedaży tego programu.
    Gdzie przez program rozumiemy dany egzemplarz_licencję_czy_inny_eufemizm

    W dodatku licencja ustawowo wygasa po 5 latach, czyli wg Ciebie korzystanie
    z każdego starszego programu niż 5 lat jest złamaniem prawa.
    Czyli wszystkie banki i instytucje finansowe, rządowe itp. łamią prawo.

    - jeśli jest zgodne z prawem odsprzedanie płytki z programen, muzyką,
    filmem itp itd. to mamy do czynienia z obrotem EGZEMPLARZAMI PROGRAMU
    a nie udzieleniem licencji.

    Art. 74.
    4. Autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem przepisów
    art. 75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do:
    [..]
    3) publicznego rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu lub dzierżawy,
    programu komputerowego lub jego kopii. Wraz z pierwszą sprzedażą egzemplarza, na
    którym program został utrwalony, przez uprawnionego lub za jego zezwoleniem,
    wyczerpuje się prawo do rozpowszechniania tego egzemplarza; nie narusza to prawa
    do kontroli dalszego najmu lub dzierżawy programu komputerowego lub jego egzemplarza.

    > Nie odsprzedajesz więc programy.

    Programu - nie. Odsprzedają egzemplarz programu.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/hipnoza

  • 29. Data: 2003-07-18 18:20:07
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    Arek wrote:

    > Licencja to:
    > - w ustawie: umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o
    > korzystanie z utworu na wyraźnie określonych polach eksploatacji.

    Nie, licencjobiorca *nie staje* się właścicielem praw majątkowych.
    Spróbuj to wreszcie zrozumieć, bo różnica jest zasadnicza.
    Poza tym:
    'Art. 65. W braku wyraźnego postanowienia o przeniesieniu prawa,
    uważa się, że twórca udzielił licencji.'

    > - potocznie w przypadku oprogramowania: zbiór zasad określających
    > sposób używania programu.

    'Art. 67. 1. Twórca może udzielić upoważnienia do korzystania z utworu
    na wymienionych w umowie polach eksploatacji z określeniem zakresu,
    miejsca i czasu tego korzystania.'

    > Umowa licencyjna wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.
    > art 67 p. 5 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych.

    Usunąłeś słowo 'wyłączna'.
    Art 67 p.5 'Umowa licencyjna *wyłączna* wymaga zachowania formy pisemnej
    pod rygorem nieważności.'

    > Żaden ze sprzedawanych programów - opsss... udzielanej licencji -
    > nie spełnia tego warunku

    Bo nie musi - są to przecież licencje niewyłączne.

    > Nie posiadając praw autorskich do utworu NIE MOŻESZ ich przenieść na inną
    > osobę, nie możesz też dać komuś innemu praw do krzystania z utworu na
    > jakimkolwiek polu eksploatacji.

    To oczywiste. Natomiast posiadając licencję czyli prawo do używania programu
    (*nie* jest to majątkowe prawo autorskie!) możesz je przenieść na inną osobę,
    pod warunkiem że licencja na to zezwala.

    > W dodatku licencja ustawowo wygasa po 5 latach, czyli wg Ciebie korzystanie
    > z każdego starszego programu niż 5 lat jest złamaniem prawa.
    > Czyli wszystkie banki i instytucje finansowe, rządowe itp. łamią prawo.

    No, '...chyba że w umowie postanowiono inaczej.' :)

    uff....

  • 30. Data: 2003-07-18 21:09:54
    Od: "Olgierd" <c...@w...pl>

    Wielce Czcigodny kachna.pl k...@p...onet.pl popełnił