  • 1. Data: 2002-10-10 19:34:19
    Temat: Odwołanie od decyzji ZUS. Rozprawa w sądzie.
    Od: Piotr Machej <g...@a...eu.org>

    Witam.

    Mam następujący problem. Odwołuję się od decyzji ZUS uznającej
    mnie za całkowicie zdolnego do pracy. Dzisiaj otrzymałem wezwanie
    na rozprawę w Sądzie Okręgowym Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
    wraz z opinią biegłego sądowego. I tej właśnie opinii nie mogę
    zrozumieć.
    Czy ktoś zechciałby mi wyjaśnić, jak rozumieć poniższy tekst?

    "ROZPOZNANIE: Głuchota obustronna. Szum uszny obustronny. Skrzywienie
    przegrody nosa. Przewlekłe ropne zapalenie migdałków podniebiennych.

    WNIOSKI: Na podstawie badania laryngologicznego i przedstawionej
    dokumentacji stwierdzam u badanego rozpoznania jw. ze średnim ubytkiem
    słuchu wynoszącym 100%. W zakresie laryngologicznym odwołujący
    nie utracił zdolność do wykonywania jakiejkolwiek pracy zgodnie
    z poziomem posiadanych kwalifikacji. Słuch badanego jest społecznie
    niewydolny. Odwołujący utracił w znacznym stopniu zdolności do pracy
    zgodnie z poziomem posiadanych kwalifikacji. Stan zdrowia odwołującego
    od dnia ostatniego badania z dnia 02.12.1999R. jest stacjonarny,
    nie nastąpiło istotne pogorszenie ani poprawa stanu zdrowia.
    Przeciwwskazana praca w hałasie ponadnormatywnym oraz praca na wysokości."

    Zdziwiło mnie, że w opinii nie zaznaczono, czy niezdolność do pracy
    jest trwała czy okresowa, ani też kiedy powstała i do kiedy może trwać.

    Postaram się krótko opisać moją sytuację:
    - urodziłem się w styczniu 1977 roku,
    - w lipcu 1983r. (miałem 6 lat) stwierdzono u mnie głęboki obustronny
    niedosłuch,
    - w 1998r. badania wykazały dalsze, znaczne pogłebienie niedosłuchu,
    - 10.06.1994 - przyznano mi III grupę inwalidzką na stałe,
    - 27.04.1995 - otrzymałem II grupę inw. do 1998 roku,
    - 2.12.1999 - orzeczono czasową całkowitą niezdolność do pracy
    do 31.12.2001, uznano ciągłość trwania niezdolności,
    - 20.02.2002 - orzeczono całkowitą zdolność do pracy.

    Istotne mogą też być następujące fakty:
    6.02.1995-10.06.1996 pobierałem rentę inwalidzką uczniowską.
    10.06.1996-31.01.2002 pobierałem (wyższą) rentę rodzinną po ojcu.
    W tym roku zacząłem ostatni semestr zaocznych studiów inżynierskich.

    Czy mam jakieś szanse na odzyskanie renty rodzinnej, a przynajmniej
    renty uczniowskiej?
    Słyszałem, że jeśli nie polepszył mi się stan zdrowia, to renta
    uczniowska nadal mi przysługuje ze względu na prawa nabyte?
    Czy opinia biegłego sądowego jest dla mnie korzystna?

    Liczę na to, że zechcecie odpowiedzieć na moje pytania. Rozprawa odbędzie się
    25.10.2002 i chciałbym wiedzieć, czego się mogę spodziewać. Ponieważ ze
    względu na słuch mogę mieć problemy z porozumieniem się z sędzią, będzie
    ze mną moja mama. Nie stać nas na adwokata, a o adwokata z urzędu niestety
    poprosiliśmy zbyt późno.

    Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

    Pozdrawiam serdecznie,
    Piotr Machej

  • 2. Data: 2002-10-12 16:29:26
    Temat: Re: Odwołanie od decyzji ZUS. Rozprawa w=?iso-8859-2?Q?s=B1dzie.?=
    Od: <b...@N...gazeta.pl>

> [...]

    > uczniowska nadal mi przysługuje ze względu na prawa nabyte?
    > Czy opinia biegłego sądowego jest dla mnie korzystna?

    Witaj:)

    Z tego co opisałeś wydana opinia jest niespójna.Biegły sądowy najpierw
    ustalił ,że stan zdrowia nie uległ zmianie od badania 1999r.,kedy to
    orzeczono całkowita niezdolność do pracy.W dalszej części opinii zaś
    okreslono,że odwołołujący w znacznym stopniu utracił zdolność do pracy z
    poziomem posiadanych kwalifikacji- co zgodnie z art. 12 ust 3 ustawy o
    emeryturach i rentach znaczy ustalenienie częściowej niezdolności do pracu.
    Wobec powyższego musisz wnieść pisemnie zarzuty do tej opinii,przed rozprawą.
    Sąd przysyłając opinię winnien poinformować o tej możliwości.
    Niepodałeś jeszcze od jakiej decyzji się odwołałeś - wstrzymującej wypłatę
    renty rodzinnej?I dlaczego zostałeś ponownie badany skoro ostatnie badanie
    było w lutym 2002r.
    Nadmieniam,że prawo do renty rodzinnej dawałobo ustalenie u Ciebie
    całkowitej niezdolności do pracy powstałej w okresie uprawniajacym do zasiłku
    rodzinnego /do 16 r.życia/.
    Acha jeszcze jedno obecnie /od 1999r/ nie można ustalić prawa do renty
    uczniowskiej,jednak osoby pobierające taka rentę ,które zostana nadal
    zaliczone do całkowicie niezdolnych do pracy pobierają ja nadal.
    Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2002-10-13 12:04:40
    Temat: Re: Odwołanie od decyzji ZUS. Rozprawa wsądzie.
    Od: Piotr Machej <g...@a...eu.org>

    Witam :)

    On sob, 12 paź 2002 at 16:29 GMT, <b...@N...gazeta.pl> wrote:
    > Wobec powyższego musisz wnieść pisemnie zarzuty do tej opinii,przed rozprawą.
    > Sąd przysyłając opinię winnien poinformować o tej możliwości.

    W pouczeniu jest tylko napisane (odnośnie tej sprawy), że:
    "Gdy strona nie wypowie się co do twierdzeń strony przeciwnej o faktach,
    sąd mając na uwadze wyniki całej rozprawy, może fakty te uznać za
    przyznane."
    Ale przecież biegły nie jest stroną przeciwną.
    Takie pisemne zarzuty mam wysłać listem, czy wystarczy doręczyć tuż
    przed rozprawą?

    > Niepodałeś jeszcze od jakiej decyzji się odwołałeś - wstrzymującej wypłatę
    > renty rodzinnej?

    Nie. Rentę mi wstrzymano w styczniu (za styczeń jeszcze dostałem),
    a komisję wyznaczono na luty (chociaż podanie o komisję złożyłem już
    jakoś w listopadzie). Odwołaliśmy się zaraz po otrzymaniu wypisu
    z treści orzeczenia lekarza orzecznika ZUS. Na dniach przyszła też
    decyzja o odmowie prawa do renty rodzinnej. Jednak ZUS i tak potraktował
    to jako odwołanie od decyzji odnośnie renty (bo o ile wiem, od decyzji
    orzecznika odwołanie nie przysługuje).

    > I dlaczego zostałeś ponownie badany skoro ostatnie badanie
    > było w lutym 2002r.

    W lutym byłem badany przez lekarza orzecznika ZUS. Natomiast o ostatnim
    badaniu (przez biegłego sądowego) zdecydował sąd. ZUS w swojej odpowiedzi
    na moje odwołanie (załączonej do wezwania na rozprawę) zaznaczył, że
    "Lekarz Orzecznik O/ZUS orzeczeniem z dn. 20.02.2002 orzekł, że
    stwierdzone schorzenia nie powodują ograniczenia do pracy".

    > Nadmieniam,że prawo do renty rodzinnej dawałobo ustalenie u Ciebie
    > całkowitej niezdolności do pracy powstałej w okresie uprawniajacym do zasiłku
    > rodzinnego /do 16 r.życia/.

    Tylko że ostatnie dwie decyzje lekarzy (zarówno orzecznika ZUS jak i
    biegłego) o ile rozumiem, nie uznają mnie za całkowicie niezdolnego
    do pracy... Pomimo, że już miałem takie orzeczenie czasowo, a mój stan
    się nie poprawił :(

    > Acha jeszcze jedno obecnie /od 1999r/ nie można ustalić prawa do renty
    > uczniowskiej,jednak osoby pobierające taka rentę ,które zostana nadal
    > zaliczone do całkowicie niezdolnych do pracy pobierają ja nadal.

    No dobrze. Ale przecież ja miałem ustalone prawo do renty uczniowskiej
    już 6.02.95. Pobierałem ją do 10.06.96. Później ze względu na to, że
    nabyłem również prawo do (wyższej) renty rodzinnej po ojcu, zacząłem
    pobierać rentę rodzinną. Chyba nie utraciłem tym samym prawa do renty
    uczniowskiej, prawda? A każda kolejna decyzja przedłużająca moją rentę
    rodzinną kwalifikowała mnie przecież i do renty uczniowskiej, mylę się?
    A rentę rodzinną pobierałem po 1999r. Chyba, że to, że zdecydowałem się
    pobierać rentę rodzinną, całkowicie pozbawiło mnie prawa do renty
    uczniowskiej, ale w to jakoś nie chce mi się wierzyć - wydawało mi się,
    że to jedynie zawieszenie.
    Fakt faktem, że i tak najważniejsze jest, aby uznano mnie za całkowicie
    niezdolnego do pracy, bo tylko wtedy mam prawo do którejkolwiek z tych
    rent, zgadza się?

    Pozdrawiam serdecznie,
    Piotr Machej

  • 4. Data: 2002-10-13 17:44:54
    Od: "bzr" <b...@N...gazeta.pl>

    WITAJ PONOWNIE !

> [...]
    > przyznane."
    > Ale przecież biegły nie jest stroną przeciwną.

    Fakt biegły nie jest stroną.Opinia biegłego jest dowodem w sprawie i to
    istotnym.Sąd wydając wyrok w sprawach "lekarskich " opiera się na niej w
    pełni.Stronami oczywiście jesteście Ty i O/ZUS.Dla ZUS-u zapadła opinia jest
    korzystna,chociaż nie do końca zgodna z opinią orzecznika ZUS /komisji już
    nie ma- jak pewnie zauważyłeś/.W Twoim interesie więc jest doprowadzić do jej
    zmiany.Dlatego zaproponowałam wniesienie zarzutów.
    > Takie pisemne zarzuty mam wysłać listem, czy wystarczy doręczyć tuż
    > przed rozprawą?

    Proponuję wysłać jak najwcześniej,żeby Sąd mógł jeszcze przed rozprawą
    skierować je do biegłego ,w celu ustosunkowania się.

    > Rentę mi wstrzymano w styczniu (za styczeń jeszcze dostałem),
    > a komisję wyznaczono na luty

    Ponieważ do 25 roku życia /ukończyłeś 25 lat w styczniu jak dobrze
    policzyłam ;)/renta rodzinna przysługuje każdemu uczącemu się dziecku
    niezaleznie od niezdolności do pracy.Po ukończeniu 25 roku życia tylko osobom
    całkowicie niezdolnym do pracy.

> [...]

    > biegłego) o ile rozumiem, nie uznają mnie za całkowicie niezdolnego
    > do pracy... Pomimo, że już miałem takie orzeczenie czasowo, a mój stan

    Niestety tak nie uznają.
    Pozwolisz ,że teraz krótki "wykladzik" o zasadach orzekanie kiedyś i obecnie.
    Przed reformą ubezpieczeń ustalając grupę brano pod uwagę stopień
    upośledzenia czynności organizmu. Obecnie zaś wpływ tego stopnia upośledzenia
    na zdolność do wykonywania zatrudnienia zgodnego z poziomem kwalifikacji
    czyli krótko czy schorzenia występujące u Ciebie umożliwiają Ci wykonywanie
    wyuczonego zawodu.
    Powyższe kryteria musisz brać pod uwagę przy pisaniu zarzutów.Można
    również zawnioskować o przebadanie przez biegłego innej specjalności

    > Fakt faktem, że i tak najważniejsze jest, aby uznano mnie za całkowicie
    > niezdolnego do pracy, bo tylko wtedy mam prawo do którejkolwiek z tych
    > rent, zgadza się?

    Zgadza się.Musisz powalczyć. Zyczę powodzenia .Jeżeli masz jeszcze jakies
    pytania to pytaj.
    Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2002-10-14 08:18:53
    Od: Piotr Machej <g...@a...eu.org>

    Witam raz jeszcze.

    On nie, 13 paź 2002 at 17:44 GMT, bzr wrote:
    > Dlatego zaproponowałam wniesienie zarzutów.

    Rozumiem.

    > Po ukończeniu 25 roku życia tylko osobom całkowicie niezdolnym do pracy.

    Zgadza się.

> [...]
    > Powyższe kryteria musisz brać pod uwagę przy pisaniu zarzutów.Można
    > również zawnioskować o przebadanie przez biegłego innej specjalności

    Ale przecież ja nie mam jeszcze żadnych kwalifikacji. Po ukończeniu
    Liceum Ogólnokształcącego i w trakcie studiów nie mam żadnego wyuczonego
    zawodu. A po drugie, wydawało mi się, że orzeczenie z 2.12.1999 uznające
    mnie za "całkowicie niezdolnego do pracy" było już wydane według nowych
    przepisów?

    > Zgadza się.Musisz powalczyć. Zyczę powodzenia.

    Dziękuję :)

    > Jeżeli masz jeszcze jakies pytania to pytaj.

    Ostatnie. O ile wiem, ZUS nie odbiera stałych dawnych grup inwalidzkich.
    Ja miałem III grupę przyznaną na stałe, a całkowitą niezdolność do pracy
    przyznaną na 2 lata. Czy ZUS mógł odmawiając mi prawa do renty równocześnie
    pozbawić mnie mojej stałej III grupy?

    Pozdrawiam serdecznie,
    Piotr Machej

  • 6. Data: 2002-10-14 15:31:58
    Od: "bzr" <b...@N...gazeta.pl>

    Pozdrawiam :-)

    Miło mi się czyta Twoje celne uwagi obnażające niespójności orzekania i
    przepisów emerytalno rentowych.

    > Ale przecież ja nie mam jeszcze żadnych kwalifikacji. Po ukończeniu
    > Liceum Ogólnokształcącego i w trakcie studiów nie mam żadnego wyuczonego
    > zawodu.

    Jasne,że nie masz- napisz to wnosząc o uwzglednienie.

    A po drugie, wydawało mi się, że orzeczenie z 2.12.1999 uznające
    > mnie za "całkowicie niezdolnego do pracy" było już wydane według nowych
    > przepisów?

    Powinno być ,ale czy było ? To już raczej nie Twój problem. Ale.. stan
    Twojego zdrowia mógł ulec poprawie /wydając orzeczenie lekarz orzecznik ZUS
    chyba tak to ocenił / .Jednak biegły sądowy uznał,że stan zdrowia nie uległ
    zmianie czyli nie poprawił się. Dlaczego wiec uznał Cię za cz.niezdolnego do
    pracy? Niech się wypowie w opinii uzupełniajacej.

> [...]
    > przyznaną na 2 lata. Czy ZUS mógł odmawiając mi prawa do renty równocześnie

    Teoretycznie nie ,ale praktycznie ,jak widzisz ,tak. Nie jesteś
    jedyny ,któremu się takie "coś" przytrafiło.
    Dlatego warto wykazać w piśmie procesowym te wszystkie sprzeczności.
    No i jeszcze informacja jedna - wydany wyrok ,jeżeli będzie dla Ciebie
    niekorzystny mozna dalej zaskarżyc do Sądu Apelacyjnego.Wczesniej w terminie
    7 dni od jego ogłoszenia nalezy złozyć wniosek o przysłanie wyroku z
    uzasadnieniem na adres domowy.

    Pozdrawiam kolejny raz i życzę powodzenia.
    Odezwij się i napisz jak się skoczyła sprawa.
    bzar.Mam nadzieję ,że nie spotkamy się po przeciwnych stronach sali sądowej:)

  • 7. Data: 2002-10-14 16:29:33
    Od: "Kaja" <f...@f...pl>

    On Mon, 14 Oct 2002 08:18:53 +0000 (UTC), Piotr Machej wrote:

> [...]
    > przyznaną na 2 lata. Czy ZUS mógł odmawiając mi prawa do renty równocześnie

    Nie ma już III grupy.
    ZUS powinien wezwać Cię na komisję i usatalić,czy dać Ci II grupę,czy
    nie.
    Tak myślę.

    Pozdarwiam,
    --
    Kaja

  • 8. Data: 2002-10-14 18:02:32
    Od: Piotr Machej <g...@a...eu.org>

    Witam :)

    On pon, 14 paź 2002 at 15:31 GMT, bzr wrote:
    > Miło mi się czyta Twoje celne uwagi obnażające niespójności orzekania i
    > przepisów emerytalno rentowych.

    Wolałbym jednak pozostać przy moich specjalnościach, czyli komputerach
    i konikach, a nie poznawać prawa na własnej skórze :P

    > Dlaczego wiec uznał Cię za cz.niezdolnego do
    > pracy? Niech się wypowie w opinii uzupełniajacej.

    Co ciekawe, kiedy mnie badał, zadałem mu kilka pytań. Stwierdził, że
    na całkowitą niezdolność do pracy się nie kwalifikuję, ale że należy
    mi się właśnie renta uczniowska, bo pogorszenie stanu zdrowia nastąpiło
    w czasie nauki. Równocześnie przyznał, że nie zna przepisów emerytalno
    rentowych (!). W opinii, jak widzieliście, o terminie pogorszenia
    ani o rencie uczniowskiej nie było już ani słowa.

    > Teoretycznie nie ,ale praktycznie ,jak widzisz ,tak. Nie jesteś
    > jedyny ,któremu się takie "coś" przytrafiło.

    Zdaję sobie z tego sprawę, choć wcale mnie to nie pociesza. Nikomu
    nie życzę takich przejść... Szczególnie, że wiem, że trafia to również
    na osoby znajdujące się w jeszcze gorszym niż ja położeniu.

    > Dlatego warto wykazać w piśmie procesowym te wszystkie sprzeczności.

    Na pewno to zrobię.

> [...]
    > niekorzystny mozna dalej zaskarżyc do Sądu Apelacyjnego.Wczesniej w terminie
    > 7 dni od jego ogłoszenia nalezy złozyć wniosek o przysłanie wyroku z

    Tak, o powyższych wiem :)

    > Odezwij się i napisz jak się skoczyła sprawa.

    Na pewno napiszę. Mam nadzieję, że więcej nie będę musiał wołać o pomoc,
    a za to ze swoim "doświadczeniem" będę mógł ją oferować.

    > Mam nadzieję ,że nie spotkamy się po przeciwnych stronach sali sądowej:)

    Khm :) Dziękuję za komplement :)

    Pozdrawiam serdecznie,
    Piotrek

  • 9. Data: 2002-10-14 18:03:53
    Temat: Re: Odwołanie od dec.Zus - Kaja
    Od: "bzr" <b...@N...gazeta.pl>

    Kaja <f...@f...pl> napisał(a):
    Witaj Kaju !

    > Nie ma już III grupy.
    Owszem nie ma obecnie,ale była wtedy ;)
    > ZUS powinien wezwać Cię na komisję i usatalić,czy dać Ci II grupę,czy
    > nie.
    No,cóż obecnie nie ma też II grupy tylko całkowita niezdolność do pracy.
    ZuS nie wzywa na komisję ,bo jej też nie ma jest tylko badanie przez lekarza
    orzecznika ZUS na wniosek zainteresowanego. To wszystko po reformie
    orzecznictwa ZUS

    Powyższe pozwoliłam sobie napisać w celu wyjasnienia watpliwosci.

    Pozdrawiam bzr.

  • 10. Data: 2002-10-14 18:07:15
    Od: Piotr Machej <g...@a...eu.org>

    On pon, 14 paź 2002 at 16:29 GMT, Kaja wrote:
    > Nie ma już III grupy.

    Nie ma :)

    > ZUS powinien wezwać Cię na komisję i usatalić,czy dać Ci II grupę,czy
    > nie.

    II grupy też nie ma :) Niestety, ZUS uznał mnie za całkowicie zdolnego
    do pracy i o to cała sprawa.
    Ale dziękuję za odpowiedź :)

    Pozdrawiam,
    Piotrek