  • 1. Data: 2002-10-10 19:34:25
    Temat: Zachowek -- pilne
    Od: "Lukasz" <l...@o...pl>

    Stan faktyczny:::

    Dziadek zmarl. Jedynym jego majatkiem bylo mieszkanie, w ktorym mieszkal z
    corka /A/ i dwiema wnuczkami /B i C/(corki A). Pozostawil rowniez
    wnuczke/E/, ktora jest corka niezyjacego syna /D/.Mieszka Ona z matka /zona
    niezyjacego syna/. Dziadek w testamencie mieszkanie zapisal wnuczce B. Pare
    miesiecy po otwarciu spadku wnuczka E zada zachowku od spadkobiercy
    testamentowego czyli wnuczki B.W przypadku gdyby zostaly zmuszone do zaplaty
    zachwoku musza sprzedac mieszkanie , w ktorym mieszkaly z dziadkiem i laduja
    na bruku. Zaznaczyc nalezy iz przez wiekszosc zycia tylko mieszkajacy z
    dziadkiem zajmowali sie nim . A on /dziadek/ lozyl na utrzymanie niezyjacego
    syna i jego corki /ta , ktora zada teraz zachowku/. Rowniez byla
    niepisana/niestety/ umowa miedzy niezyjacym synem i zyjaca corka A,ze
    mieszkanie dziadka pozostanie dla niej ew. dla jej dzieci.
    Wiem ,ze troche pogmatwalem ale widzicie jakies rozwiazanie aby nie placic
    zachwoku lub tylko znikomy ??????

  • 2. Data: 2002-10-10 21:16:55
    Temat: Re: Zachowek -- pilne
    Od: "Lukasz" <l...@o...pl>

    Aha:

    corka A /mieszkajaca z dziadkiem/ przez b dlugi czas ponosila wszelkie
    oplaty zwiazane z mieszkaniem i dodatkowo rowniez przekazywala sumy /w
    granicach 200 zl miesiecznie/ na rzecz brata i jego rodziny /jego corka
    wlasnie zada zachowku/

  • 3. Data: 2002-10-11 10:25:11
    Od: "kamila" <t...@w...pl>

    Użytkownik "Lukasz" <l...@o...pl> napisał

    > Dziadek zmarl.
    [ ciach ]
    > wnuczka E zada zachowku od spadkobiercy
    [ ciach ]

    Jesli sie nie myle, to zachowek przysluguje _dzieciom_
    a wnukom juz nie; upewnij sie w tej kwestii, bo moze
    w ogole nie masz problemu ?

    kamila

  • 4. Data: 2002-10-11 11:38:22
    Od: "Lukasz" <l...@o...pl>

    "kamila" <t...@w...pl> wrote in message news:ao68o7$d24$1@moles.pbk.pl...

> [...]
    > [ ciach ]
    >
    > Jesli sie nie myle, to zachowek przysluguje _dzieciom_
    > a wnukom juz nie; upewnij sie w tej kwestii, bo moze

    nie...nie..to akurat sprawdzilem.....przysluguje jej zachowek. zachowek
    przysluguje zstepnym a nie tylko dzieciom

  • 5. Data: 2002-10-11 18:25:06
    Od: "Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > A on /dziadek/ lozyl na utrzymanie niezyjacego
    > syna i jego corki /ta , ktora zada teraz zachowku/.

    Czyli mozna powiedziec, ze dziadek kilkakrotnie dokonal darowizn na rzecz
    wnuczki /E/ . W takim wypadek jej zachowek
    moze byc w czesci lub w calosci pokryty. Wtedy wnuczka B nie musi go pokryc
    sama. Patrz na norme art.991 par.2 KC

    "
    § 2. Jeżeli uprawniony nie otrzymał należnego mu zachowku bądź w postaci
    uczynionej przez spadkodawcę darowizny, bądź w postaci powołania do spadku,
    bądź w postaci zapisu, przysługuje mu przeciwko spadkobiercy roszczenie o
    zapłatę sumy pieniężnej potrzebnej do pokrycia zachowku albo jego
    uzupełnienia."

    Nie wiem jak sprawa moze wygladac dowodowo w sadzie, ale wydaje mi sie, ze
    wnuczka B nie bedzie musiala placic calych 2/3 udzialu, ktory
    przypadl by E (bo tyle musi).

    Moze sa jeszcze jakies inne rozwiazania, ale przyznam sie ze tak bardzo nie
    wnikalem.

    Konrad

  • 6. Data: 2002-10-11 18:36:21
    Od: "Lukasz" <l...@o...pl>

    "Legislator" <g...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > wnuczki /E/ . W takim wypadek jej zachowek
    > moze byc w czesci lub w calosci pokryty. Wtedy wnuczka B nie musi go

    tak tez myslalem .....kwestia tylko dowodowa

    dzieki

  • 7. Data: 2002-10-11 19:35:45
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Legislator napisa_(a):

> [...]
    > wnuczki /E/ . W takim wypadek jej zachowek
    > moze byc w czesci lub w calosci pokryty. Wtedy wnuczka B nie musi go pokryc
    (...)
    > Nie wiem jak sprawa moze wygladac dowodowo w sadzie, ale wydaje mi sie, ze
    > wnuczka B nie bedzie musiala placic calych 2/3 udzialu, ktory
    > przypadl by E (bo tyle musi).

    Zwracam uwagę na ciąg dalszy, szczególnie art.996 i 997 kc
    Dlaczego ma być 2/3 - wnuczka jest małoletnia? Będzie raczej 1/2

    KG

  • 8. Data: 2002-10-12 08:00:29
    Od: "Lukasz" <l...@o...pl>

    > Zwracam uwagę na ciąg dalszy, szczególnie art.996 i 997 kc
    > Dlaczego ma być 2/3 - wnuczka jest małoletnia? Będzie raczej 1/2

    Tak..... wnuczka jest maloletnia

    pozdrawiam