  • 1. Data: 2003-03-26 18:46:49
    Temat: Odszkodowanie na sprawie karnej i cywilnej
    Od: "Adas" <a...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich. Zaostałem pobity - złamany nos wybite 2 zęby. Prokuratura
    kończy przygotowywać akt oskarżenia. Napisałem wniosek o naprawę szkód na
    sprawie karnej i chcę się domagać odszkodowania za poniesione straty
    moralne, psychiczne itp na sprawie cywilnej. Co mam robic?

  • 2. Data: 2003-03-26 19:56:52
    Temat: Re: Odszkodowanie na sprawie karnej i cywilnej
    Od: s...@s...pl (Sebastian D-D)

  • 3. Data: 2003-03-26 20:09:14
    Od: "Adas" <a...@p...onet.pl>

    Raczej sprawa cywilna będzie prowadzona jednocześnie ze sprawą karną.
    Oczywiście na sprawie cywilnej będę się domagał złotówek za mój ból, w
    szpitalu leżałem 4 dni, nos mi naprawiali (chrząstka przesunięta, dostałem
    narkozę, badrzo nieprzyjemna operacja), itp. Wiem że muszę to zgłosić na 1
    rozprawie. I oskarżycielem posiłkowym też będę.

  • 4. Data: 2003-03-26 22:16:39
    Od: Kamil <k...@p...onet.pl>

    Adas wrote:
> [...]
    > narkozę, badrzo nieprzyjemna operacja), itp. Wiem że muszę to zgłosić na 1
    > rozprawie. I oskarżycielem posiłkowym też będę.

    Powództwo cywilne, które sąd powinien rozpoznać łącznie ze sprawą karną
    możesz też wnieść wcześniej, choć rzeczywiście najpóźniej do momentu
    odczytania aktu oskarżenia. Musi to być pozew odpowiadający wymogom
    określonym w kpc, przede wszystkim art.126 i 187. nie zapomnij o
    zawarciu w nim wniosku o rozpoznanie sprawy pod twoją nieobecność,
    inaczej jeśli tylko choć trochę się spóźnisz sąd nie będzie się zajmował
    powództwem (pozostawi je bez rozpoznania). Tymczasowo jesteś zwolniony
    od wpisu (jeśli wygrasz zostanie nim obciążony oskarżony). Jak rozumiem
    przede wszystkim chcesz się domagać zadośćuczynienia, możesz też
    odszkodowania za koszty leczenia itd. ale tu będziesz musiał je wykazać.
    Powództwo cywilne jest chyba lepszym rozwiązaniem - możesz określić
    wyokość kwoty, którą żądasz, sąd nie będzie mógł zamienić odszkodowania
    na nawiązkę, która jest ograniczona w swojej wysokości - jedynym
    ryzykiem jest, że sąd może pozostawić je bez rozpoznania jeśli uzna, że
    materiał dowodowy nie wystarcza do rozstrzygnięcia. Oprócz powództwa,
    możesz, do narady nad wyrokiem zgłosić wniosek o nałożenie na
    oskarżonego obowiązku naprawienia szkody. Na razie możesz wykorzystywać
    obie drogi równolegle, co z tym zrobić będzie się już martwić sąd, od
    lipca konieczny będzie wybór.

    art.46 i nast kk
    art.62-70, 415 kpk

    KG

  • 5. Data: 2003-03-26 22:54:12
    Od: "Adas" <a...@p...onet.pl>

    Wniosek
    o zapłatę 11 800 zł tytułem naprawienia szkód

    Na podstawie art 62 k.p.k. i art. 415 k.c. wnoszę o:
    1) zasądzenie od sprawców kwoty 11 800 zł (jedenaście tysięcy osiemset ) z
    ustawowymi odsetkami od dnia wniesienia pozwu,
    8000 zł - złamany nos (konieczna bolesna operacja prostowania chrząstki,
    ponieważ mam kłopoty z oddychaniem, termin operacji 21 marca + 4 dni w
    szpitalu)
    150 zł - koszula Cottonfield (jest zniszczona, w krwi)
    650 zł - tymczasowe koronki, nie stać mnie na implantat a muszę znaleźć
    pracę, a bez zębów to jest niemożliwe)
    3000 - implant zęba przedniego.
    Razem 11 800 zł.

    Zatem moje roszczenie majątkowe, wynikające bezpośrednio z przestępstwa
    popełnionego przez oskarżonych opiewa na sumę 11 800 zł. Wobec tego domagam
    się od oskarżonych zapłaty na moją rzecz wyżej wymienionej sumy wraz z
    ustawowymi odsetkami od dnia wniesienia pozwu. Nawiązkę za straty moralne i
    psychiczne oraz zadość uczynienie będę domagał się w powództwie cywilnym.
    Materiały dowodowe związane z moimi roszczeniami przyniosę na pierwszą
    rozprawę.
    Tak napisałem do prokuratury na sprawę karną. Czy sąd i ile mi może przyznać
    tzn zasądzić pozwanemu naprawienie szkody? A ile na cywilnej i za co? Czy za
    złamany nos to mało/dużo? Dzięki Kamil za odpowiedź. :-)

  • 6. Data: 2003-03-27 07:14:13
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Adas" <a...@p...onet.pl> napisał w
    w wątku

    > Napisałem wniosek o naprawę szkód na sprawie karnej i chcę > się domagać
    odszkodowania za poniesione straty moralne, >psychiczne itp. na sprawie
> [...]

    Ponieważ czytając twoje posty straciłem pewność czy już wniosłeś pozew czy
    dopiero masz taki zamiar? Dlatego powiem tak:
    Jeśli chcesz cokolwiek uzyskać to nie zwlekaj (poczytaj art.442 kc) tylko
    przygotuj sobie pismo procesowe zwane powództwem adhezyjnym i wnieś go za
    pośrednictwem prokuratury, a jeśli sprawa trafiła już do sądu to skieruj je
    tam i niech sobie leży i czeka na sprawę (przy okazji dojdą odsetki liczone
    od dnia zgłoszenia roszczenia) Podstawa art.62 kpk

> [...]
    za
    > złamany nos to mało/dużo? Dzięki Kamil za odpowiedź. :-)

    Co do roszczenia majątkowego za straty niematerialne (zadość uczynienie za
    doznaną krzywdę, cierpienia oraz np. trwałe okaleczenie ciała), które jak
    rozumiem masz chęć by zostały Ci wynagrodzone przez sprawców, musisz zważyć
    na zapisy art. 440 które niestety sądy często stosują :-((((( Postaraj się o
    orzeczenia co do stopnia uszczerbku na zdrowiu. Zwyczajowo przyjęty
    przelicznik w sądach to za 1% od 500 do 1500 zł (zależy od okoliczności) Nie
    zapomnij o utraconych zarobkach ( jeśli takowe były lub mogły być) i innych
    kosztach związanych z np. dojazdami do szpitali i lekarzy itp. itd....
    Pamiętaj że sądy orzekają w takich sprawach tylko tyle co zgłosisz w
    roszczeniach nic ponad to. Natomiast mogą obciąć wg. swojego uznania.
    :-((((( dopisz także, że na podstawie art.189 kpc wnosisz o ustalenie, że
    pozwani w sprawie będą ponosić w przyszłości odpowiedzialność cywilną za
    mogące się ujawnić dalsze negatywne skutki zdarzenia.

    Stan_Z

  • 7. Data: 2003-03-27 08:20:16
    Od: Kamil <k...@p...onet.pl>

    Stan_Z wrote:
    > Ponieważ czytając twoje posty straciłem pewność czy już wniosłeś pozew czy
    > dopiero masz taki zamiar?

    To może jeszcze inne pytanie wniosłeś pozew czy wniosek o odszkodowanie?

    Dlatego powiem tak:
    > Jeśli chcesz cokolwiek uzyskać to nie zwlekaj (poczytaj art.442 kc)

    do 10 lat to pewnie jeszcze trochę czasu...

    > :-((((( dopisz także, że na podstawie art.189 kpc wnosisz o ustalenie, że
    > pozwani w sprawie będą ponosić w przyszłości odpowiedzialność cywilną za
    > mogące się ujawnić dalsze negatywne skutki zdarzenia.

    wniosek o ustalenie w adhezyjnym?

    KG

  • 8. Data: 2003-03-27 08:20:38
    Od: Kamil <k...@p...onet.pl>

    Adas wrote:
> [...]
    > tzn zasądzić pozwanemu naprawienie szkody? A ile na cywilnej i za co? Czy za
    > złamany nos to mało/dużo? Dzięki Kamil za odpowiedź. :-)

    Jeśli powołałeś się na art.62 kpk to sąd może potraktować to jako pozew,
    ale musi on spełniać wymogi formalne.(może też być wspomniany wniosek o
    odszkodowanie). Nie ma przeszkód, żebyś uzupełnił swój pozew o
    zadośćuczynienie.

    KG

  • 9. Data: 2003-03-27 11:58:00
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    > do 10 lat to pewnie jeszcze trochę czasu...

    nie przeczytałeś początku artykułu w jego wypadku o szkodzie wie on co
    najmniej od chwili wykrycia sprawców przez prokuraturę, zatem w tej sprawie
    będzie trzy lata a przewlekłość sądu może być długa np 4 - 5 lat w wydziale
    karnym zanim jakiś termin pierwszej sprawy będzie. Moje miasto jest tym
    dotknięte na trwałe - Sądy warszawskie niech je piekło pochłonie lub coś
    wreszcie uzdrowi!!!

    A możesz napisać czemu nie?

    Stan_Z

  • 10. Data: 2003-03-27 13:45:03
    Od: "Adas" <a...@p...onet.pl>

    Wniosłem wniosek. Więc co mam napisać do prokuratury (bo jeszcze sprawa nie
    trafiła do sądu) chyba że już Pani prokurator sporządziła akt oskarżenia.Tzn
    w tytule napisałem wniosek o odszkodowanie ale miałem przykładowe pismo
    gdzie tyt. brzmi "Pozew cywilny
    o zapłatę 1.000 zł tytułem odszkodowania"