  • 1. Data: 2003-03-26 19:06:03
    Temat: prawa autorskie
    Od: "GT!" <d...@a...waw.pl>

    witam,

    pracuje w pewnej firmie kurierskiej jako serwisant-informatyk. dla
    potrzeb pewnego dzialu stworzylem baze danych i program ja obslugujacy.
    program ten tworzylem poza godzinami pracy w domu. do pracy przynioslem swoj
    wlasny komputer i na nim uruchomilem ten program wraz z baza danych.
    zlecenie na stworzenie tego programu nie bylo zleceniem oficjalnym lecz
    prywatna prosba jednego z pracownikow. uzytkownicy programu stwierdzili ze
    program ten usprawnil prace kilku dzialow wiec przyjeli go jako standard
    dzialajacy w firmie. w miedzyczasie nastapily pewne spiecia miedzy mna a
    moimi przelozonymi co spowodowalo moja rezygnacje z pracy w tej firmie. moj
    kierownik polecil mi przerzucic, zanim odejde, program i baze danych z
    mojego komputera na komputer firmowy oraz przekazanie calej dokumentacji i
    wszystkich hasel administratorom w mojej firmie. powiedzialem mu ze przekaze
    w momencie kiedy firma sie ze mna rozliczy (chodzi mi o odkupienie ode mnie
    praw autorskich). dowiedzialem sie, ze firma nie ma aktualnie pieniedzy na
    takie wydatki (a suma jaka podalem wcale nie jest wygorowana) i ze nie moga
    mi zaplacic. ponad to powiedziano mi, ze jak zechce zabrac swoj komputer
    wraz programem to firma moze wystapic przeciw mnie na droge sadowa poniewaz
    wszystko co pracownik wykonal w okresie zatrudnienia nalezy do firmy.
    moje pytanie brzmi: do kogo naleza prawa autorskie? i czy firma moze
    wystapic na droge sadowa w przypadku gdy zabiore program wraz ze swoim
    odejsciem z firmy?

    pozdrawiam, Grzegorz Talar.

  • 2. Data: 2003-03-26 19:24:05
    Temat: Re: prawa autorskie
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "GT!" <d...@a...waw.pl> wrote in message
> [...]
    > moje pytanie brzmi: do kogo naleza prawa autorskie? i czy firma moze
    > wystapic na droge sadowa w przypadku gdy zabiore program wraz ze swoim

    Jeżeli, nie wykonywałeś programu w ramach umowy o pracę, to program należy
    do Ciebie.
    Natomiast uważałbym, aby nie zabierać programu z dnia na dzień, bo może to
    zostać potrakotwane jako działanie na szkodę firmy.
    Po prostu na piśmie przedstaw warunki na jakich program miałby być używany w
    firmie, jeżeli się na nie nie zgodzą, to wówczas program przestaje działać.
    Dane, oczywiście należą do firmy i powinieneś je zostawić, najlepiej w
    jakiejś użytecznej formie.
    A może zrobić odwrotnie. Zostawić program w firmie i żadać zapłaty za jego
    użytkowanie.
    Pewnie na drodze sądowej, ale masz gwarancję, że firma nie zarzuci ci
    działania na jej szkodę.

  • 3. Data: 2003-03-26 19:55:49
    Od: "GT!" <d...@a...waw.pl>

    > Jeżeli, nie wykonywałeś programu w ramach umowy o pracę, to program należy
    > do Ciebie.

    jest na to jakis paragraf?

    > Natomiast uważałbym, aby nie zabierać programu z dnia na dzień, bo może to
    > zostać potrakotwane jako działanie na szkodę firmy.

    nie planowalem zabierania programu bez wczesniejszego poinformowania o tym i
    przygotowania uzytkownikow na taka ewetnualnosc.

> [...]
    działać.
    > Dane, oczywiście należą do firmy i powinieneś je zostawić, najlepiej w

    przezucenie danych do np. excela nie stanowi zadnego problemu.

    > A może zrobić odwrotnie. Zostawić program w firmie i żadać zapłaty za jego
    > użytkowanie.
    > Pewnie na drodze sądowej, ale masz gwarancję, że firma nie zarzuci ci
    > działania na jej szkodę.

    przyznam sie ze nie stac mnie na adwokata a sam nie bym byl w stanie wygrac
    takiej sprawy. poza tym nie zalezy mi na tym aby sie sadzic z nimi. chce
    tylko aby firma byla ze mna fair. jak nie maja kasy to trudno sie mowi oddam
    im dane i zabiore swoj program. w koncu wczesniej tez pracowali na excelu.

    dzieki za odpowiedz, Grzegorz Talar.

  • 4. Data: 2003-03-26 20:19:38
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "GT!" <d...@a...waw.pl> wrote in message

    > jest na to jakis paragraf?

    przeszukaj grupę jakiś miesiąc wstecz, było już na ten temat. W tej chwili
    nie pamiętam, ale wiem że jest.

  • 5. Data: 2003-03-26 21:43:11
    Od: "GT!" <d...@a...waw.pl>

    > przeszukaj grupę jakiś miesiąc wstecz, było już na ten temat. W tej chwili
    > nie pamiętam, ale wiem że jest.

    wielkie dzieki, znalazlem.

    pozdrawiam, Grzegorz Talar.

  • 6. Data: 2003-03-27 09:22:51
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    "GT!" wrote:
    > [..]
    > moje pytanie brzmi: do kogo naleza prawa autorskie? i czy firma moze
    > wystapic na droge sadowa w przypadku gdy zabiore program wraz ze swoim
    > odejsciem z firmy?

    Nie. To Twój komputer i Twój program. Chyba, że w umowie o pracę miałeś
    rodzaj obowiązków "oprogramowanie bazy danych".
    Jeśli nie to oni łąmią prawo.

    pozdrawiam
    Arek

    --