    From: Kamil <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odszkodowanie na sprawie karnej i cywilnej
    Date: Wed, 26 Mar 2003 23:16:39 +0100

    Adas wrote:
    > Raczej sprawa cywilna będzie prowadzona jednocześnie ze sprawą karną.
    > Oczywiście na sprawie cywilnej będę się domagał złotówek za mój ból, w
    > szpitalu leżałem 4 dni, nos mi naprawiali (chrząstka przesunięta, dostałem
    > narkozę, badrzo nieprzyjemna operacja), itp. Wiem że muszę to zgłosić na 1
    > rozprawie. I oskarżycielem posiłkowym też będę.

    Powództwo cywilne, które sąd powinien rozpoznać łącznie ze sprawą karną
    możesz też wnieść wcześniej, choć rzeczywiście najpóźniej do momentu
    odczytania aktu oskarżenia. Musi to być pozew odpowiadający wymogom
    określonym w kpc, przede wszystkim art.126 i 187. nie zapomnij o
    zawarciu w nim wniosku o rozpoznanie sprawy pod twoją nieobecność,
    inaczej jeśli tylko choć trochę się spóźnisz sąd nie będzie się zajmował
    powództwem (pozostawi je bez rozpoznania). Tymczasowo jesteś zwolniony
    od wpisu (jeśli wygrasz zostanie nim obciążony oskarżony). Jak rozumiem
    przede wszystkim chcesz się domagać zadośćuczynienia, możesz też
    odszkodowania za koszty leczenia itd. ale tu będziesz musiał je wykazać.
    Powództwo cywilne jest chyba lepszym rozwiązaniem - możesz określić
    wyokość kwoty, którą żądasz, sąd nie będzie mógł zamienić odszkodowania
    na nawiązkę, która jest ograniczona w swojej wysokości - jedynym
    ryzykiem jest, że sąd może pozostawić je bez rozpoznania jeśli uzna, że
    materiał dowodowy nie wystarcza do rozstrzygnięcia. Oprócz powództwa,
    możesz, do narady nad wyrokiem zgłosić wniosek o nałożenie na
    oskarżonego obowiązku naprawienia szkody. Na razie możesz wykorzystywać
    obie drogi równolegle, co z tym zrobić będzie się już martwić sąd, od
    lipca konieczny będzie wybór.

    art.46 i nast kk
    art.62-70, 415 kpk

    KG