    From: "Stan_Z" <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odszkodowanie na sprawie karnej i cywilnej
    Date: Thu, 27 Mar 2003 08:14:13 +0100

    Użytkownik "Adas" <a...@p...onet.pl> napisał w
    w wątku

    > Napisałem wniosek o naprawę szkód na sprawie karnej i chcę > się domagać
    odszkodowania za poniesione straty moralne, >psychiczne itp. na sprawie
    cywilnej.

    > Wiem że muszę to zgłosić na 1rozprawie.

    Ponieważ czytając twoje posty straciłem pewność czy już wniosłeś pozew czy
    dopiero masz taki zamiar? Dlatego powiem tak:
    Jeśli chcesz cokolwiek uzyskać to nie zwlekaj (poczytaj art.442 kc) tylko
    przygotuj sobie pismo procesowe zwane powództwem adhezyjnym i wnieś go za
    pośrednictwem prokuratury, a jeśli sprawa trafiła już do sądu to skieruj je
    tam i niech sobie leży i czeka na sprawę (przy okazji dojdą odsetki liczone
    od dnia zgłoszenia roszczenia) Podstawa art.62 kpk

> [...]
    > ustawowymi odsetkami od dnia wniesienia pozwu. Nawiązkę za straty moralne
    > psychiczne oraz zadość uczynienie będę domagał się w powództwie cywilnym.
    > Materiały dowodowe związane z moimi roszczeniami przyniosę na pierwszą
    > rozprawę.
    > Tak napisałem do prokuratury na sprawę karną. Czy sąd i ile mi może
    przyznać
    > tzn zasądzić pozwanemu naprawienie szkody? A ile na cywilnej i za co? Czy
    za
    > złamany nos to mało/dużo? Dzięki Kamil za odpowiedź. :-)

    Co do roszczenia majątkowego za straty niematerialne (zadość uczynienie za
    doznaną krzywdę, cierpienia oraz np. trwałe okaleczenie ciała), które jak
    rozumiem masz chęć by zostały Ci wynagrodzone przez sprawców, musisz zważyć
    na zapisy art. 440 które niestety sądy często stosują :-((((( Postaraj się o
    orzeczenia co do stopnia uszczerbku na zdrowiu. Zwyczajowo przyjęty
    przelicznik w sądach to za 1% od 500 do 1500 zł (zależy od okoliczności) Nie
    zapomnij o utraconych zarobkach ( jeśli takowe były lub mogły być) i innych
    kosztach związanych z np. dojazdami do szpitali i lekarzy itp. itd....
    Pamiętaj że sądy orzekają w takich sprawach tylko tyle co zgłosisz w
    roszczeniach nic ponad to. Natomiast mogą obciąć wg. swojego uznania.
    :-((((( dopisz także, że na podstawie art.189 kpc wnosisz o ustalenie, że
    pozwani w sprawie będą ponosić w przyszłości odpowiedzialność cywilną za
    mogące się ujawnić dalsze negatywne skutki zdarzenia.

    Stan_Z