  • 1. Data: 2003-08-05 17:13:27
    Temat: obowiazek alimentacyjny dziecka wobec ojca ??
    Od: niusy <n...@o...pl>

    Witam !

    Stuacja jest nastepujaca:

    Do dnia dzisiejszego mialem okazje ogladac swego ojca jeden jedyny raz
    w swoim życiu. Ojciec placił groszowe alimenty, nigdy nie prowadził
    wspólnego gospodarstwa domowego z nami.

    Czy w chwili obecnej ojciec ma prawo do zakarzenia mnie o alimenty ?
    (zwłaszcza jak przez całe dotychczasowe życie go nie było)

    Jak można się przed tym zabezpieczyć ?

    grzesiek

  • 2. Data: 2003-08-05 20:16:29
    Temat: Odp: obowiazek alimentacyjny dziecka wobec ojca ??
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik niusy <n...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:g...@4...com..
    .
    > Czy w chwili obecnej ojciec ma prawo do zakarzenia mnie o alimenty ?
    > (zwłaszcza jak przez całe dotychczasowe życie go nie było)

    tak

    > Jak można się przed tym zabezpieczyć ?

    nie można

    Sandra

  • 3. Data: 2003-08-09 08:16:45
    Temat: Re: obowiazek alimentacyjny dziecka wobec ojca ??
    Od: Dredd<...@...pl>

    Ojciec może się domagać alimentów od swego dziecka o ile jest w
    niedostatku a dziecko ma możliwości by mu pomóc

    Jedyny sposób obrony w Twoim wypadku (z uwagi na wcześniejsze
    zachowywanie się ojca) to powołanie się na sprzeczność jego żądania z
    zasadami współżycia społecznego. Zarzut taki dopuszcza się w
    alimentacji między dorosłymi. Nie daje to pewności że ojciec przegra
    sprawę, ale jest taka szansa (oceni to sąd), podniesienie wskazanego
    wyżej zarzutu może też spowodować że zasądzone alimenty będą
    niższe.
    Wiele jednak zależy od szczegółów sprawy

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2003-08-09 08:32:53
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik Dredd <...@...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bh2ald$410$...@a...news.tpi.pl...
> [...]
    > wyżej zarzutu może też spowodować że zasądzone alimenty będą
    > niższe.
    > Wiele jednak zależy od szczegółów sprawy

    słusznie jednak nie widzialam jeszcze w powyższej kwestii wyroku
    oddalajacego powództwo

    Sandra

  • 5. Data: 2003-08-09 14:19:50
    Od: Dredd<...@...pl>

    Pisałem wyraźnie że nie gwarantyje przegranej ojca (czyli oddalenia
    powództwa) :)

    Dołączam jeszcze fragment orzeczenia SN

    1987.12.16 uchwała III CZP 91/86, publ. w OSNC 1988/4/42
    cała izba Izba Cywilna i Administracyjna

    (...)

    VIII W razie rażąco niewłaściwego postępowania osoby uprawnionej do
    alimentów, budzącego powszechną dezaprobatę, dopuszczalne jest
    oddalenie powództwa w całości lub w części ze względu na zasady
    współżycia społecznego (art. 5 k.c.). Nie może to nastąpić, gdy
    uprawnionym jest małoletnie dziecko.

    (...)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2003-08-09 17:35:00
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik Dredd <...@...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bh2vu6$au2$...@n...news.tpi.pl...
    > Pisałem wyraźnie że nie gwarantyje przegranej ojca (czyli oddalenia
    > powództwa) :)

    wiem :)

    Sandra