  • 1. Data: 2013-01-13 23:42:59
    Temat: proba zaplaty niepodpisana karta....w castoramie
    Od: bartek <b...@...pl>

    witam, dzis mnie cos dziwnego spotkalo a moze i nie :)
    w kazdym razie dla mnie to 1 przypadek...

    jak to zwykle bywa mam niepodpisane karty bankowe.

    dzis podjechalem do castoramy kupic jakas pierdulke... gdy dochodzilo do
    platnosci
    pani kasjerka stwierdzila ze karta nie podpisana

    i zaproponowala :
    1. podpisanie karty
    2. platnosc gotowki

    ja mowie, to prosze dlugopis podpisze...a ona po chwili ze nie przyjmie
    mi platnosci ta karta bo nie moze, bo prawo bankowe tak mowi itp itd.
    kazala mi sie wylegitymowac jezeli chce zaplacic dana karta kredytowa.

    to ja mowie, dobrze to pani odda mi karte ja pojde do innej kasy...
    skoro pani niechce przyjac mi platnosci.
    podchodze do drugiej kasy ... nagle ktos dzwoni do kasjerki i mowi ze
    jak bede placic karta kredytowa (na ktorej nie ma zdjecia) mam sie
    wylegitymowac bo karte dopiero co podpisalem...
    no i efekt taki ze nie moglem zaplacic musialem sie cofac do auta po
    dokumenty...
    jak to jest prawnie ?
    w sumie dobrze robia nie mam im nic do zarzucenia ale nigdy sie z czyms
    takim nie spotkalem a karta juz placilem setki razy...

  • 2. Data: 2013-01-14 00:22:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    bartek wrote:
> [...]
    > w sumie dobrze robia nie mam im nic do zarzucenia ale nigdy sie z czyms
    > takim nie spotkalem a karta juz placilem setki razy...

    banki zastrzegają sobie w regulaminie, ze karta niepodpisana jest nieważna.
    Wiec posługiwałeś się nieważną kartą, którą sprzedawca nie chciał ci
    "slusznie" przyjąć.

  • 3. Data: 2013-01-14 01:09:49
    Od: "Jarosław Bomba" <b...@g...com>

    > witam, dzis mnie cos dziwnego spotkalo a moze i nie :)

    chyba nie tylko dzis ;-)

  • 4. Data: 2013-01-14 07:07:40
    Temat: [OT] dokumenty w aucie
    Od: z <z...@u...pl>

    W dniu 2013-01-13 23:42, bartek pisze:

    > no i efekt taki ze nie moglem zaplacic musialem sie cofac do auta po
    > dokumenty...

    Mam nadzieję że w aucie ktoś pilnował tych dokumentów :-)

    Bo jeśli nie to musisz sobie zdawać sprawę że na parkingach lukacze
    lukają czy przypadkiem ktoś auta nie zamknie i robią lustrację.

  • 5. Data: 2013-01-14 08:16:15
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 13.01.2013 23:42, bartek pisze:

    > ja mowie, to prosze dlugopis podpisze...a ona po chwili ze nie przyjmie
    > mi platnosci ta karta bo nie moze, bo prawo bankowe tak mowi itp itd.
    > kazala mi sie wylegitymowac jezeli chce zaplacic dana karta kredytowa.

    I prawidłowo.

  • 6. Data: 2013-01-14 08:29:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-01-14 00:22, witek pisze:
    > banki zastrzegają sobie w regulaminie, ze karta niepodpisana jest nieważna.

    Gdzie tak zastrzegają?

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2013-01-14 09:40:09
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2013-01-14 08:29, Liwiusz pisze:

    > Gdzie tak zastrzegają?
    "
    Obowiązek podpisani karty wynika z umowy o kartę płatniczą. Najczęściej
    jest on umieszczony w będącym częścią umowy regulaminie. I tak w
    ,,Regulamin wydawania i używania Kart płatniczych BZ WBK S.A. dla
    ludności" czytamy:
    ,,(...) 4. Niezwłocznie po otrzymaniu Karty Posiadacz / Użytkownik
    podpisuje ją na rewersie. Podpis musi być zgodny z podpisem składanym w
    Umowie, musi w całości mieścić się na pasku do podpisu i umożliwiać
    jednoznaczną identyfikację Posiadacza / Użytkownika. Wzór podpisu
    Posiadacza / Użytkownika powinien składać się z pełnego imienia i
    nazwiska lub pierwszej litery imienia i pełnego nazwiska.
    5. W przypadku złożenia podpisu nie mieszczącego się na pasku, procedura
    wydania Karty zostanie powtórzona na koszt Posiadacza Karty.
    6. Bank nie ponosi odpowiedzialności za skutki wynikłe z niezastosowania
    się Posiadacza bądź Użytkownika do zapisów ust. od 2 do 5. (...)"

    Podobne uregulowania stosuje większość banków na polskim rynku.
    Obowiązek podpisania karty wynika przede wszystkim ze względów
    bezpieczeństwa. W przypadku utraty niepodpisanej karty, osoba która
    weszła w jej posiadanie może złożyć na niej własny podpis i dowolnie z
    niej korzystać. A ponieważ sprawdzanie dowodów osobistych jest rzadko
    stosowanym w naszym kraju zabezpieczeniem kart, daje to przestępcy pełny
    dostęp do rachunku karty.

    W związku z tym, w sytuacji, gdy zginie niepodpisana karta płatnicza,
    jej prawowity posiadacz nie może liczyć na wynikające z ustawy o
    elektronicznych instrumentach płatniczych ograniczenie swojej
    odpowiedzialności do kwoty 150 Euro. Niepodpisanie karty jest bowiem
    naruszeniem zasad prawidłowego funkcjonowania i zabezpieczenia karty.
    Dlatego właśnie podpisanie karty powinno następować od razu po jej
    odebraniu.

    Jedynym przypadkiem w którym niepodpisanie karty może być uzasadnione,
    jest sytuacja gdy posiadacz karty jest osobą niepełnosprawną, niezdolną
    do złożenia podpisu. Jednak w takiej sytuacji osoba ta powinna
    skontaktować się z bankiem, w celu uzgadniania z nim podejmowanych w tym
    względzie kroków. "

    Polcard:
    " Karta, którą mi podano jest niepodpisana. Czy mogę przyjąć transakcję?

    Akceptacja kart płatniczych może odbywać się wyłącznie na zasadach
    określonych w umowie oraz dokumentach dodatkowych dostarczonych przez
    Polcard. Zgodnie z punktem 6 ,,Instrukcji obsługi transakcji płatnych
    kartami płatniczymi" mającym brzmienie:
    ,,Pamiętaj, że kartą może posłużyć się tylko osoba, której imię i
    nazwisko jest wytłoczone/wydrukowane w dolnej części awersu (najczęściej
    poniżej daty ważności), i której podpis znajduje się na pasku do tego
    przeznaczonym na rewersie karty. Obecnie na rynku wydawane są również
    karty bez imienia i nazwiska okaziciela (Instant Issue) które
    bezwzględnie powinny być podpisane. Karty nie podpisane są nieważne.
    Uwaga: na kartach typu ,,business" oprócz nazwiska posiadacza karty
    wytłoczona jest nazwa firmy." - nie wolno przyjąć płatności kartą, która
    nie jest podpisana."

    e-Service

    "Czy istnieje podstawa prawna, która zobowiązuje posiadacza karty do
    podpisania karty skoro jest na PIN? Czy można przyjąć niepodpisaną kartę?

    Podpisanie karty wymagane jest w regulacjach pomiędzy bankiem a
    posiadaczem karty. Karta niepodpisana jest nieważna i sprzedawca nie
    może akceptować takiej karty. Niepodpisanie karty jest niebezpieczne dla
    jej posiadacza, ponieważ stwarza ryzyko, iż karta możę zostać podpisana
    i wykorzystana przez osobę nieuprawnioną do momentu jej zastrzeżenia. W
    przypadku, gdy, sprzedawca otrzyma niepodpisaną kartę powinien poprosić
    kupującego o jej podpisanie, okazanie dokumentu tożsamości oraz
    sprawdzenie podpisu i danych na karcie z okazanym dokumentem (zgodnie z
    art. 9 Ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych). Jeśli
    posiadacz karty nie zgodzi się na podpisanie karty, sprzedawca nie może
    przyjąć płatności."

    --
    spp

  • 8. Data: 2013-01-14 09:45:52
    Od: Olgierd <o...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 14 stycznia 2013 09:40:09 UTC+1 użytkownik spp napisał:

    > Obowiązek podpisani karty wynika z umowy o kartę płatniczą.

    A także z ustawy, taki obowiązek był zarówno w EIP, jak i jest w ustawie o usługach
    płatniczych. Przepisy dają sprzedawcy także prawo do odmowy przyjęcia karty jeśli
    klient nie pokaże -- na żądanie -- dokumentów.
    Tak więc wszystko prawidłowo, a nawet: więcej takich sklepów.

    --
    Olgierd
    http://LegeArtis.org.pl

  • 9. Data: 2013-01-14 09:55:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-01-14 09:45, Olgierd pisze:

> [...]
    klient nie pokaże -- na żądanie -- dokumentów.
    > Tak więc wszystko prawidłowo, a nawet: więcej takich sklepów.

    Od odmowy dokonania transakcji do uznania karty za nieważną droga daleka.

    Cytat z tego samego BGŻ:

    37. Informujemy, iż *może zaistnieć konieczność* podpisania Karty przez
    jej aktualnego Posiadacza w celu zapewnienia
    honorowania Karty przez punkty handlowo-usługowe.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2013-01-14 09:59:04
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > A także z ustawy, taki obowiązek był zarówno w EIP,

    Ale już nie ma?

    > jak i jest w ustawie o usługach płatniczych.

    Gdzie konkretnie?

    >Przepisy dają sprzedawcy także prawo do odmowy przyjęcia karty jeśli klient nie
    pokaże -- na żądanie -- dokumentów.

    I jak się to ma do podpisu?

    > Tak więc wszystko prawidłowo, a nawet: więcej takich sklepów.

    A ja nadal nie wiem - co umożliwia odmowę dokonania transakcji, jeśli
    klient podpisze się na karcie w momencie zakupu.

    --
    Liwiusz