    From: spp <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: proba zaplaty niepodpisana karta....w castoramie
    Date: Mon, 14 Jan 2013 09:40:09 +0100

    W dniu 2013-01-14 08:29, Liwiusz pisze:

    > Gdzie tak zastrzegają?
    "
    Obowiązek podpisani karty wynika z umowy o kartę płatniczą. Najczęściej
    jest on umieszczony w będącym częścią umowy regulaminie. I tak w
    ,,Regulamin wydawania i używania Kart płatniczych BZ WBK S.A. dla
    ludności" czytamy:
    ,,(...) 4. Niezwłocznie po otrzymaniu Karty Posiadacz / Użytkownik
    podpisuje ją na rewersie. Podpis musi być zgodny z podpisem składanym w
    Umowie, musi w całości mieścić się na pasku do podpisu i umożliwiać
    jednoznaczną identyfikację Posiadacza / Użytkownika. Wzór podpisu
    Posiadacza / Użytkownika powinien składać się z pełnego imienia i
    nazwiska lub pierwszej litery imienia i pełnego nazwiska.
    5. W przypadku złożenia podpisu nie mieszczącego się na pasku, procedura
    wydania Karty zostanie powtórzona na koszt Posiadacza Karty.
    6. Bank nie ponosi odpowiedzialności za skutki wynikłe z niezastosowania
    się Posiadacza bądź Użytkownika do zapisów ust. od 2 do 5. (...)"

    Podobne uregulowania stosuje większość banków na polskim rynku.
    Obowiązek podpisania karty wynika przede wszystkim ze względów
    bezpieczeństwa. W przypadku utraty niepodpisanej karty, osoba która
    weszła w jej posiadanie może złożyć na niej własny podpis i dowolnie z
    niej korzystać. A ponieważ sprawdzanie dowodów osobistych jest rzadko
    stosowanym w naszym kraju zabezpieczeniem kart, daje to przestępcy pełny
    dostęp do rachunku karty.

    W związku z tym, w sytuacji, gdy zginie niepodpisana karta płatnicza,
    jej prawowity posiadacz nie może liczyć na wynikające z ustawy o
    elektronicznych instrumentach płatniczych ograniczenie swojej
    odpowiedzialności do kwoty 150 Euro. Niepodpisanie karty jest bowiem
    naruszeniem zasad prawidłowego funkcjonowania i zabezpieczenia karty.
    Dlatego właśnie podpisanie karty powinno następować od razu po jej
    odebraniu.

    Jedynym przypadkiem w którym niepodpisanie karty może być uzasadnione,
    jest sytuacja gdy posiadacz karty jest osobą niepełnosprawną, niezdolną
    do złożenia podpisu. Jednak w takiej sytuacji osoba ta powinna
    skontaktować się z bankiem, w celu uzgadniania z nim podejmowanych w tym
    względzie kroków. "

    Polcard:
    " Karta, którą mi podano jest niepodpisana. Czy mogę przyjąć transakcję?

    Akceptacja kart płatniczych może odbywać się wyłącznie na zasadach
    określonych w umowie oraz dokumentach dodatkowych dostarczonych przez
    Polcard. Zgodnie z punktem 6 ,,Instrukcji obsługi transakcji płatnych
    kartami płatniczymi" mającym brzmienie:
    ,,Pamiętaj, że kartą może posłużyć się tylko osoba, której imię i
    nazwisko jest wytłoczone/wydrukowane w dolnej części awersu (najczęściej
    poniżej daty ważności), i której podpis znajduje się na pasku do tego
    przeznaczonym na rewersie karty. Obecnie na rynku wydawane są również
    karty bez imienia i nazwiska okaziciela (Instant Issue) które
    bezwzględnie powinny być podpisane. Karty nie podpisane są nieważne.
    Uwaga: na kartach typu ,,business" oprócz nazwiska posiadacza karty
    wytłoczona jest nazwa firmy." - nie wolno przyjąć płatności kartą, która
    nie jest podpisana."

    e-Service

    "Czy istnieje podstawa prawna, która zobowiązuje posiadacza karty do
    podpisania karty skoro jest na PIN? Czy można przyjąć niepodpisaną kartę?

    Podpisanie karty wymagane jest w regulacjach pomiędzy bankiem a
    posiadaczem karty. Karta niepodpisana jest nieważna i sprzedawca nie
    może akceptować takiej karty. Niepodpisanie karty jest niebezpieczne dla
    jej posiadacza, ponieważ stwarza ryzyko, iż karta możę zostać podpisana
    i wykorzystana przez osobę nieuprawnioną do momentu jej zastrzeżenia. W
    przypadku, gdy, sprzedawca otrzyma niepodpisaną kartę powinien poprosić
    kupującego o jej podpisanie, okazanie dokumentu tożsamości oraz
    sprawdzenie podpisu i danych na karcie z okazanym dokumentem (zgodnie z
    art. 9 Ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych). Jeśli
    posiadacz karty nie zgodzi się na podpisanie karty, sprzedawca nie może
    przyjąć płatności."

    --
    spp