  • 1. Data: 2013-01-14 03:50:44
    Temat: Zasądzenie odsetek bez wniosku strony postepowania.
    Od: a...@w...pl

    Proszę o pomoc.
    Uczestniczyłem w postępowaniu o dział spadku (nieruchomość) jako jedna z dwóch stron.
    Zadeklarowałem chęć przejęcia nieruchomości, pod warunkiem odroczenia przez Sąd
    spłaty na okres dwóch lat. Strona przeciwna zażądała nałożenia hipoteki przymusowej.
    Sąd w postanowieniu przyznał mi nieruchomość, odraczając spłatę na okres dwóch lat,
    równocześnie zasądził odsetki ustawowe ( kwota niebagatelna) od dnia uprawomocnienia
    się postanowienia do dnia zapłaty.
    Nadmieniam, że strona przeciwna nigdy w całym postępowaniu nie żądała naliczenia
    odsetek i Sąd zadziałał tutaj z własnej inicjatywy.
    Proszę o pomoc: czy bez żądania (wniosku) strony Sąd w procesie cywilnym może
    zasądzić odsetki?
    Czy prawidłowo rozumuję, że art. 187 i 321 kpc wykluczają możliwość zasądzenia
    odsetek bez wniosku strony - bo na moją logikę sędzia w tym wypadku byłby również
    adwokatem. Zostałem postawiony przed faktem dokonanym zawartym w postanowieniu, nie
    mogąc się wcześniej odnieść do nieistniejącego wniosku. Takie rozstrzygnięcie, które
    zwiększyło wartość (oszacowanej przez biegłego) spłaty nie uwzględniło mojego
    stanowiska w którym określiłem jaką kwotą i w jakim terminie jestem wstanie spłacić
    stronę postępowania.
    Kilka dni wertowałem w googlach i nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi na to
    pytanie a na apelację został tylko tydzień.

    Z góry dziekuję za pomoc.