  • 1. Data: 2023-09-14 21:30:14
    Temat: Mobbing.
    Od: nadir <n...@h...org>

    Czy wywieranie przez pracodawcę presji na pracowniku, w cztery oczy oraz
    przy innych współpracownikach, żeby podjął się dodatkowych czynności bez
    wypłaty dodatkowego wynagrodzenia podpada już pod mobbing?
    1. Te dodatkowe zadania nie są ujęte w umowie o pracę oraz w zakresie
    obowiązków pracownika.
    2. Jeżeli to ma jakieś znaczenie, pracodawcą jest instytucja państwowa a
    pracownik jest członkiem korpusu służby cywilnej.

  • 2. Data: 2023-09-15 01:00:16
    Temat: Re: Mobbing.
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-14, nadir <n...@h...org> wrote:
    > Czy wywieranie przez pracodawcę presji na pracowniku, w cztery oczy oraz
    > przy innych współpracownikach, żeby podjął się dodatkowych czynności bez
    > wypłaty dodatkowego wynagrodzenia podpada już pod mobbing?

    MZ nie, bo mobbing jest formą znęcania psychicznego, czyli celem jest
    dopiec komuś a nie dostać coś za darmo.

    Wyznaczanie dodatkowych zadań może być formą mobbingu, ale wtedy ich
    celem jest np. upodlenie czy upokorzenie kogoś - ktoś komuś każe robić
    rzeczy mocno poniżej jego kwalifikacji, lub wiedząc, że będą dla tej
    osoby w jakiś sposób psychicznie obciążające.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2023-09-17 11:25:19
    Od: nadir <n...@h...org>

    > MZ nie, bo mobbing jest formą znęcania psychicznego, czyli celem jest
    > dopiec komuś a nie dostać coś za darmo.

    A czy wywieranie ciągłej presji, przywoływanie sytuacji, że na przykład
    pani Krysia zrobiła to i to bez obiekcji oraz porównywanie do
    zaangażowania pani Krysi czy Hani nie jest formą znęcania?

> [...]
    > rzeczy mocno poniżej jego kwalifikacji, lub wiedząc, że będą dla tej
    > osoby w jakiś sposób psychicznie obciążające.

    W tym konkretnym przypadku chodzi o robienie zadań za kogoś, bo już na
    przykład odszedł z pracy, albo całkowicie nowych bo z jednostki
    nadrzędnej przyszedł taki prikaz.
    Praca generalnie biurowo-papierowa jak to w instytucji publicznej, tylko
    więcej i za kogoś, więc sytuacja że poniżej kwalifikacji raczej odpada.
    Tyle tylko, że za dodatkowymi obowiązkami nie idą dodatkowe pieniądze, a
    robota wynikająca z zakresu obowiązków leży i też jest źródłem
    konfliktów z przełożonymi.

  • 4. Data: 2023-09-18 01:12:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-17, nadir <n...@h...org> wrote:

    > A czy wywieranie ciągłej presji, przywoływanie sytuacji, że na przykład
    > pani Krysia zrobiła to i to bez obiekcji oraz porównywanie do
    > zaangażowania pani Krysi czy Hani nie jest formą znęcania?

    Obiektywnie raczej nie - to może być kaleka próba motywacji, a nie próba
    dopieczenia komuś. Jedyne co mi przychodzi do glowy, to działanie, które
    oceniając rozsądnie może zostać odebrane jako znęcanie się. Tyle, że to
    będzie mocno zależeć od "ofiary". Trochę MZ tak jak z tą groźbą karalną,
    która musi wywołać rzeczywistą obawę. Sąd będzie musiał ocenić, czy
    takie działanie było znęcaniem się w sensie, że przełożony powinien się
    spodziewać, że tak to może zostać odebrane. Jeśli powinien i to robił,
    to MZ będzie to forma mobbingu.

    > W tym konkretnym przypadku chodzi o robienie zadań za kogoś, bo już na
    > przykład odszedł z pracy, albo całkowicie nowych bo z jednostki
    > nadrzędnej przyszedł taki prikaz.

    I nie wystarczy raz powiedzieć, że nie i że nawet jak Krysia robi to nie
    znaczy, że ja dam radę?

> [...]
    > Tyle tylko, że za dodatkowymi obowiązkami nie idą dodatkowe pieniądze, a
    > robota wynikająca z zakresu obowiązków leży i też jest źródłem

    A tak z czystym sumieniem analizując sytuację, czy obecne obciążenie
    pracownika jest obciażeniem pełnym?

    --
    Marcin