  • 1. Data: 2023-09-16 12:23:10
    Temat: Dziewczynka, wiśnie i sanepid
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Wszyscy o tym słyszeliśmy. U mnie w szkole szykuje się coroczny festyn z
    ciastami i innymi wypiekami, to pomyślałem że sprawdzę co i jak w
    temacie. W sieci znalazłem:

    "Rzecznik prasowy GIS przekazał, że okazjonalne oferowanie żywności
    konsumentom, np. w trakcie festynów, kiermaszy, sprzedaż lemoniady przez
    dzieci nie wymaga zgłoszenia do sanepidu. Obowiązkowi rejestracji lub
    zatwierdzenia przez sanepid podlegają tylko te podmioty, które prowadzą
    zorganizowane i mające ciągły charakter czynności, związane z produkcją
    lub obrotem żywnością - stwierdził.".

    "Według definicji - to przygotowywanie, przechowywanie i serwowanie
    żywności przez osoby fizyczne w trakcie imprez plenerowych, gdzie
    żywność jest przygotowywana czasami, sporadycznie i na małą skalę.

    W takich sytuacjach sprzedaż ta nie jest uznawana za działalność
    przedsiębiorstwa, czyli nie podlega bardzo rygorystycznym przepisom
    związanym z bezpieczeństwem żywności stosowanym do przedsiębiorstw
    przetwarzających i sprzedających żywność."

    A potem widzę to:

    "Każdy, kto chce sprzedawać swoje produkty podczas imprez plenerowych,
    musi na 7 dni przed jej rozpoczęciem powiadomić odpowiednie służby
    (sanepid oraz Inspekcję Weterynaryjną w przypadku żywności pochodzenia
    zwierzęcego). Formalny obowiązek zgłoszenia zamiaru sprzedaży ma zawsze
    wytwórca, może jednak tego dokonać również w imieniu wystawców
    organizator imprezy. Pozwolenie, które następnie wydaje sanepid obejmuje
    zarówno przygotowywanie, jak i sprzedaż."

    To trzeba jakieś pozwolenie czy nie trzeba? W zdaniu jest mowa o
    dzieciach, ale formalnie to dorośli wytwarzają i sprzedają te ciasta.

    Już nie pytam o ewidencjonowanie sprzedaży - osoba fizyczna (do limitu)
    nie musi, ale te pieniądze idą na szkołę, a ta nie jest już osobą fizyczną.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2023-09-16 18:49:03
    Temat: Re: Dziewczynka, wiśnie i sanepid
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > To trzeba jakieś pozwolenie czy nie trzeba? W zdaniu jest mowa o
    > dzieciach, ale formalnie to dorośli wytwarzają i sprzedają te ciasta.

    Odpowiedź jest ukryta tym, c sam tu napisałeś. Chcą sprzedawać, czy
    podawać? Podawanie zgłaszania nie wymaga. Sprzedaż tak.

    > Już nie pytam o ewidencjonowanie sprzedaży - osoba fizyczna (do limitu)
    > nie musi, ale te pieniądze idą na szkołę, a ta nie jest już osobą fizyczną.

    I szkoła zaksięguje ten przychód? :-)
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 3. Data: 2023-09-17 19:37:46
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 16.09.2023 18:49, Robert Tomasik wrote:

    > I szkoła zaksięguje ten przychód? ?

    A szkoła nie rozlicza się z fiskusem? Jednostki samorządowe nie muszą?
    Nie wiem, pytam. Jak ktoś zasponsoruje nowe ławki i krzesła? A w drugą
    stronę, takie ławki i krzesła mogę sobie wtedy w darowiznę wrzucić? :-P

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 4. Data: 2023-09-17 22:09:05
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > A szkoła nie rozlicza się z fiskusem? Jednostki samorządowe nie muszą?
    > Nie wiem, pytam. Jak ktoś zasponsoruje nowe ławki i krzesła? A w drugą
    > stronę, takie ławki i krzesła mogę sobie wtedy w darowiznę wrzucić? ?

    Powinna rozliczać, ale takie przychody nie są księgowane. Dostaje to
    Komitet Rodzicielski.

    --
    (~) Robert Tomasik