  • 1. Data: 2006-09-27 22:47:25
    Temat: Mieszkanie na dziecko: od kogo egzekwuje za czynsz komornik?
    Od: "kredytobiorca" <k...@o...pl>

    Jeśli właścicielem mieszkania jest małe (kilkuletnie) dziecko, mieszka tam z
    rodzicami, rodzice nie płacą czynszu - od kogo spółdzielnia mieszkaniowa czy
    jakaś tam wspólnota będzie egzekwować należności formalnie?
    Od dziecka? Czyli jeśli nie płaci, to z mieszkania?
    Rodzice mają odrębność majątkową jeśli to istotne.
    Czy z majątku rodziców a jeśli tak to którego?
    Pytam, bo brat kolegi jest w takiej sytuacji i zadał mi takiego klina - a
    szczerze powiedziawszy nie wiedziałem co odpowiedzieć...?

    P.S. A tak na marginesie, bo mnie zaciekawiło - jakby ci rodzice (pomijając
    kwestię długu) chcieli sprzedać takie mieszkanie, swojego dziecka - to mogą w
    ogóle? A jeśli tak, to przez Sąd trzeba np. załatwiać zezwolenie, żeby w
    imieniu dziecka sprzedać (np. jeśli chcieliby wybudować sobie dom gdzie
    indziej)?

  • 2. Data: 2006-09-27 23:35:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    kredytobiorca wrote:
    > Jeśli właścicielem mieszkania jest małe (kilkuletnie) dziecko, mieszka tam z
    > rodzicami, rodzice nie płacą czynszu - od kogo spółdzielnia mieszkaniowa czy
    > jakaś tam wspólnota będzie egzekwować należności formalnie?

    W pierwszej kolejności od "głównego lokatora", ale tak ogólnie to od
    wszystkich mieszkańców solidarnie.

    [ciach]

    > P.S. A tak na marginesie, bo mnie zaciekawiło - jakby ci rodzice (pomijając
    > kwestię długu) chcieli sprzedać takie mieszkanie, swojego dziecka - to mogą w
    > ogóle?

    Nie.

    > A jeśli tak, to przez Sąd trzeba np. załatwiać zezwolenie, żeby w
    > imieniu dziecka sprzedać (np. jeśli chcieliby wybudować sobie dom gdzie
    > indziej)?

    Owszem. I szczerze powiedziawszy wątpię, żeby sąd wyraził zgodę.

  • 3. Data: 2006-09-28 04:01:44
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Andrzej Lawa napisał(a):
    > W pierwszej kolejności od "głównego lokatora", ale tak ogólnie to od
    > wszystkich mieszkańców solidarnie.

    a ta solidarność to skąd?

    KG

  • 4. Data: 2006-09-28 04:37:54
    Od: "witek7205" <w...@g...pl.invalid>

    "kam" <#k...@w...pl#> wrote in message

    > a ta solidarność to skąd?

    z kodeksu cywilnego.

  • 5. Data: 2006-09-28 06:46:49
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    witek7205 napisał(a):
    > z kodeksu cywilnego.

    a dokładniej?
    bo mowa była o własności lokalu...

    KG

  • 6. Data: 2006-09-28 07:05:34
    Od: "kredytobiorca" <k...@o...pl>

    > Nie.
    >
    > Owszem. I szczerze powiedziawszy wątpię, żeby sąd wyraził zgodę.

    No to mogą czy nie mogą?? Bo najpierw nie... a potem wychodzi, że sądownie
    jednak tak...?
    No bo czekać na pełnoletność dziecka, żeby wyraziło zgodę na sprzedaż/ZAMIANĘ
    mieszkania na inne (lub dom), żeby wszystkim było lepiej... trochę bez sensu.
    To co - jak rodzice kupią dom/mieszkanie na dziecko, to do śmierci muszą tam
    wszyscy mieszkać, chyba że wcześniej dziecko wydorośleje...?

  • 7. Data: 2006-09-28 11:19:13
    Od: m...@g...com

    kredytobiorca wrote:
    > No to mogą czy nie mogą?? Bo najpierw nie... a potem wychodzi, że sądownie
    > jednak tak...?

    Dokładnie.

    Nie mogą sami sprzedać ("dokonać czynności wykraczającej poza
    zwykłe zarządzanie" - czy jakoś tak). Mogą poprosić sąd o zgodę
    na sprzedaż.

    Matt

  • 8. Data: 2006-09-28 11:36:22
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    kredytobiorca wrote:

    > No to mogą czy nie mogą?? Bo najpierw nie... a potem wychodzi, że sądownie
    > jednak tak...?

    Normalnie nie, za zgodą sądu ewentualnie tak, ale wątpię, żeby sąd zgody
    udzielił.

    > No bo czekać na pełnoletność dziecka, żeby wyraziło zgodę na sprzedaż/ZAMIANĘ
    > mieszkania na inne (lub dom), żeby wszystkim było lepiej... trochę bez sensu.

    Taki los.

    > To co - jak rodzice kupią dom/mieszkanie na dziecko, to do śmierci muszą tam
    > wszyscy mieszkać, chyba że wcześniej dziecko wydorośleje...?

    Mogli kupić "na siebie" (cokolwiek ma oznaczać kupowanie "na kogoś").

  • 9. Data: 2006-09-28 11:37:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    kam wrote:

    > a dokładniej?
    > bo mowa była o własności lokalu...

    Skoro to spółdzielnia, to słowo "własność" zostało zapewne użyte
    nieprawidłowo i chodzi o spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

  • 10. Data: 2006-09-28 12:12:54
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Andrzej Lawa napisał(a):
    > Skoro to spółdzielnia, to słowo "własność" zostało zapewne użyte
    > nieprawidłowo i chodzi o spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

    "...czy jakaś tam wspólnota"
    zresztą spółdzielnia nie wyklucza własności

    KG