  • 1. Data: 2006-09-27 19:46:13
    Temat: wyłudzenie zusu
    Od: "sledz" <s...@v...pl>

    Interesuje mnie taka kwestia:
    Przypuśćmy, że kolega wyłudzał zasiłek chorobowy poprzez dawanie do zusu
    zwolnień lekarskich wystawianych bez podstaw chorobowych.
    Pobierał go pare miesięcy i ominęła go kontrola lekarza.
    Jednakże czy coś mu grozi, jeśliby zus w jakiś sposób zdobył informację o
    fakcie, że kolega nie był chory? ;-)
    Jaka jest ewentualna karencja (jeśli pos factum coś grozi) na przedawnienie
    sprawy? ;>

  • 2. Data: 2006-09-27 20:16:39
    Temat: Re: wyłudzenie zusu
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

> [...]
    > fakcie, że kolega nie był chory? ;-)
    > Jaka jest ewentualna karencja (jeśli pos factum coś grozi) na

    Tzn lekarz wystawial mu lewe L4 wiedzac, ze jest lewe czy tez kolega tak
    sprytnie symulowal, ze lekarz w dobrej wierze wystawial mu L4 bedac
    przekonany, ze sie nalezy ?

    Cezar

  • 3. Data: 2006-09-27 20:18:58
    Od: "macso" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cezar" <

    > Tzn lekarz wystawial mu lewe L4 wiedzac, ze jest lewe czy tez kolega tak
    > sprytnie symulowal, ze lekarz w dobrej wierze wystawial mu L4 bedac
    > przekonany, ze sie nalezy ?

    czekaj niech się skontaktuje z kolegą

    macso

  • 4. Data: 2006-09-27 20:20:03
    Od: s...@v...pl

    > Tzn lekarz wystawial mu lewe L4 wiedzac, ze jest lewe czy tez kolega tak
    > sprytnie symulowal, ze lekarz w dobrej wierze wystawial mu L4 bedac
    > przekonany, ze sie nalezy ?
    >
    > Cezar

    tego nie wiem, ale mam pewność, że zwolnienia były niesłuszne.
    a czy to ma znaczenie?;>

  • 5. Data: 2006-09-27 20:31:00
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    > tego nie wiem, ale mam pewność, że zwolnienia były niesłuszne.
    > a czy to ma znaczenie?;>

    W pierwszym przypadku ewidentne przestepstwo lekarza i kolegi,w drugim
    przypadku juz niekoniecznie, a jesli nawet to trudno cokolwiek udowodnic.
    Inna rzecz, ze nawet w pierwszym przypadku udowodnic nie jest tak prosto.

    Cezar

  • 6. Data: 2006-09-27 20:45:05
    Od: s...@v...pl

    > W pierwszym przypadku ewidentne przestepstwo lekarza i kolegi,w drugim
    > przypadku juz niekoniecznie, a jesli nawet to trudno cokolwiek udowodnic.
    > Inna rzecz, ze nawet w pierwszym przypadku udowodnic nie jest tak prosto.

    a da się jakoś zrobić koło pióra?
    np gdyby ktoś poinformował, no właśnie kogo?

    i co wtedy grozi? czy coś grozi?:)
    jak udowodnią kupczenie (modne dziś słowo) to coś?
    a jak symulację to co?
    i czy zwraca?

  • 7. Data: 2006-09-27 20:56:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "sledz" <s...@v...pl> napisał w wiadomości

    Zakładając milcząco, ze zarzut da się dowieść, to mamy do czynienia z oszustwem.
    Jest to przestępstwo i przedawnia się w tym wypadku bodaj po 10 latach.
    Możliwość udowodnienia faktu silnie zależy od tego, jakiego rodzaju choroba była
    wpisana w zwolnienie.

  • 8. Data: 2006-09-27 21:13:34
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    Ewntulanie wchodzi w gre odpowiedzialnosc za przestepstwo poslugiwania sie
    dokumentem stwierdzajacym nieprawde (i za wystawienie takiego) oraz za
    oszustwo na szkode ZUS, ktory wprowadzony w blad placil jakas tam kase - w
    zbiegu. Inna rzecz, ze to trudno udowodnic. Raczej ZUS wezwie sobie faceta
    na kontrole (jesli jeszcze jest na L4) i lekarz zusowski zakwestionuje (lub
    nie) zasadnosc tego L4 i odbierze prawo do "chorowania" (mozna sie
    odwolywac). Gdyby sprawa byla bardzo oczywista to moze powiadomic
    policje/prokurature o popelnieniu przestepstwa.

    Po fakcie choroby, choc okres przedawnienia przestepstw jest bardzo dlugi,
    to udowodnic, ze nie byl chory z kazdym miesiacem jest coraz trudniej.
    Przyznasz, ze po roku to juz chyba nie da sie stwierdzic, ze ktos mial grype
    lub jej nie mial. Nawet jesli lekarz wystawil lewe L4 to w dokumentacje
    wpisal odpowiednei objawy i ktos kto po jakims czasie kontroluej sprawe moze
    opierac sie tylko na dokumentacji z ktorej wynika, ze wszystko bylo ok. Nic
    juz nie da sie ustalic wtedy.

    W razie skazania kara oczywiscie w zawiasach i moze jakas grzywna jesli sa
    podstawy. Skazanie daje podstawy do zadania przez pokrzywdzonego naprawienia
    szkody (zwrotu kasy).

    Cezar