  • 1. Data: 2003-07-02 11:28:41
    Temat: Lojalka
    Od: "K" <s...@p...onet.pl>

    Witam,

    mam pytanko dotyczace tzw. lojalki. Moze ktos z was bedzie mogl mi pomoc -
    bylbym bardzo wdzieczny.

    Dostalem wlasnie do podpisania ww dokument. Jeden z jego punktow mowi, że
    pracownik zobowiazuje sie do przepracowania w zakladzie 3 lat, a w przypadku
    niedopelnienia tego obowiazku do [i tu cytat] "zwrotu calosci kosztow
    szkoleniowych wraz z odsetkami ustawowymi liczonymi od momentu poniesienia
    przez zaklad faktycznych kosztow zwiazanych ze szkoleniem pracownika".
    Oczywiscie koszty maleja proporcjonalnie do czasu przepracowanego.

    Moje pytanie dotyczy owych odsetek umieszczonych w umowie. Wg mnie jest to
    jakas bzdura (oznacza, ze im dluzej pracuje tym wyzsze mam do zaplacenia
    odsetki). Czy ktos moglby mi powiedziec, czy cos takiego jest zgodne z
    prawem? Czy tez pracodawca moze zadac ode mnie wszystkiego czego tylko chce,
    a ja po podpisaniu jestem uziemniony.

    Dzieki
    Krzysiek

  • 2. Data: 2003-07-02 18:58:37
    Temat: Re: Lojalka
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "K" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > odsetki). Czy ktos moglby mi powiedziec, czy cos takiego jest zgodne z
    > prawem? Czy tez pracodawca moze zadac ode mnie wszystkiego czego tylko

    przede wszystkim jest to zabezpieczenie, ze jezeli zostaniesz zatrudniony,
    przejdziesz dlugotrwale i kosztowne szkolenia, to nie zwolnisz sie "ot tak
    sobie"
    i nie pujdziesz wykorzystywac swoja wiedze dla innego pracodawcy.
    praktyka ta jest stosowana, i owszem, jest legalna.
    jednak takowa umowa, musi jasno mowic, iz w przypadku rozwiazania
    umowy o prace przez pracodawce - odstepuje on od w/w zadoscuczynienia.

  • 3. Data: 2003-07-03 07:42:49
    Od: "K" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > jednak takowa umowa, musi jasno mowic, iz w przypadku rozwiazania
    > umowy o prace przez pracodawce - odstepuje on od w/w zadoscuczynienia.

    No tak, ale nie chodzilo mi o sama lojalke (doskonale rozumiem, że szkolenie
    pracownika jest dla firmy inwestycją i w ten sposob zabezpiecza sie przed
    strata)- podpisalbym ja bez wahania, gdyby nie odsetki o ktorych
    wspomnialem. Wychodzi na to, ze firma w przypadku mojego odejscia chce
    zarobic na tym (a nie tylko nie stracic). Czy to oznacza, ze firma moglaby
    dac mi do podpisania lojalke, w ktorej napisane byloby, ze jesli odejde nie
    przepracowawszy 10 lat, to zwroce 5-krotnosc sumy szkolenia...

  • 4. Data: 2003-07-03 08:16:21
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-07-03 09:42, K napisał(a):
> [...]
    > dac mi do podpisania lojalke, w ktorej napisane byloby, ze jesli odejde nie
    > przepracowawszy 10 lat, to zwroce 5-krotnosc sumy szkolenia...

    Mogłaby, ale Pan nie musi podpisywać tego papierka i poszukać nowego
    pracodawcy...
    - Szwejk

    --
    www.wielkawojna.prv.pl

    1914-1918

  • 5. Data: 2003-07-05 08:14:58
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    > [...] gdyby nie odsetki o ktorych
    > wspomnialem. Wychodzi na to, ze firma w przypadku mojego odejscia chce
    > zarobic na tym (a nie tylko nie stracic).

    dlaczego? odesetki to nie zarobek, to "wyrównanie" kwoty do dnia obecnego.
    Gdyby firma zamiast wydawać pieniędze np. położyła na lokatę, albo
    zainwestowała, mogłaby osiągnąć z tej kwoty zainwestowanej w Ciebie
    nawet więcej niż te "odsetki", dlaczego więc sądzisz, że to "zarobek"?

    Inna sprawa, że do podpisania umowy nikt Cię zmusić nie może.

  • 6. Data: 2003-07-05 10:10:46
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Krzysztof Gil" <k...@p...pl> niebacznie popelnil

> [...]
    > lokatę, albo zainwestowała, mogłaby osiągnąć z tej kwoty
    > zainwestowanej w Ciebie nawet więcej niż te "odsetki",
    Ja tylko przypomnę: odsetki ustawowe!

    --
    pozdro
    poreba