  • 1. Data: 2012-09-06 23:15:41
    Temat: Ile kosztuje i ile może adwokat?
    Od: "arek" <n...@m...pl>

    Podisałem umowę o dzieło na wybudowanie kominka. Wyonawca wziął dużą
    (3000zł, dla mnie dużo) zaliczkę na samym początku (1000 na materiały na już
    + 2000 na kamień na potem - miał być dosyć drogi i trzeba było czekać, więc
    wykonawca sugerował dać zaliczkę jak najwcześniej), popracował dwa dni i
    zwinął interes. Dosłownie - zmienił sobie nazwę i siedzibę firmy. A dane na
    umowie dot. adresu zamieszkania okazały się fałszywe. Policja odmówiła
    przyjęcia zgłoszenia - bo ponoć oszustwo jest jak wykonawca bierze zaliczkę
    i wcale nie zaczyna roboty.
    Podobno mam prawo odzyskać zaliczkę skoro dzieło nie zostało wykonane (jest
    2 tyg. po terminie) i nie widzę możliwość żeby dzieło dokończyć (wykonawca
    wyłączył komórkę więc przestałem nawet się nagrywać na skrzynke). Na adres
    dawnej siedziby firmy (na komisariacie powiedzieli mi na otarcie łez że to
    jest właśnie prawdziwy adres zamieszkania wykonawcy) wysłałem ostateczne
    przedsądowe wezwanie do zwrotu zaliczki. Zostało odebrane. Ale nie
    wypowiadałem umowy (podobno trzeba, ja myślałem że sama się rozwiązała po
    terminie)

    Pytanie: nigdy nie mialem do czynienia z sądem i nie mam pojęcia jak się
    wypełnia formularze, jakie tryby postępowania wybierać itd. Czy wzięcie
    prawnika - oprócz tego ze będzie mnie kosztować (ile???) - automagicznie
    spowoduje że sprawę da się wygrać a pieniądze odzyskać? Czy działania
    prawnika, świadomego co robi, będą warte kosztów jego zatrudnienia (albo czy
    moje działania - po omacku - nie spowodują że sąd odrzuci wniosek a ja
    zamknę sobie furtkę do moich - cały czas tak o nich myślę - pieniędzy???)

  • 2. Data: 2012-09-07 07:49:01
    Temat: Re: Ile kosztuje i ile może adwokat?
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    arek wrote:
> [...]
    > na już + 2000 na kamień na potem - miał być dosyć drogi i trzeba było
    > czekać, więc wykonawca sugerował dać zaliczkę jak najwcześniej),

    Ja zupełnie nie w temacie, ale napisz skąd się bierze takich wykonawców.
    To są ludzie z ogłoszenia ze słupa, z gazety, z internetu, z polecenia?

  • 3. Data: 2012-09-07 12:48:46
    Temat: Re: Ile kosztuje i ile mo?e adwokat?
    Od: Crimi <r...@w...pl>

    Amber Gold

  • 4. Data: 2012-09-08 20:09:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "arek" <n...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > fałszywe. Policja odmówiła przyjęcia zgłoszenia - bo ponoć oszustwo jest
    > jak wykonawca bierze zaliczkę i wcale nie zaczyna roboty.

    Oszustwo ma miejsce wówczas, gdy w chwili przyjmowania pieniędzy wykonawca
    ma z góry powzięty zamiar niewywiązania sie z umowy i przede wszystkim
    potrafimy tego dowieść.

> [...]
    > wysłałem ostateczne przedsądowe wezwanie do zwrotu zaliczki. Zostało
    > odebrane. Ale nie wypowiadałem umowy (podobno trzeba, ja myślałem że sama

    No to wypowiedz. Co stoi na przeszkodzie?

> [...]
    > czy moje działania - po omacku - nie spowodują że sąd odrzuci wniosek a
    > ja zamknę sobie furtkę do moich - cały czas tak o nich myślę -

    Moim zdaniem da się to samemu ogarnąć.

  • 5. Data: 2012-09-09 06:10:56
    Od: "arek" <n...@m...pl>

> [...]
    >
    > Oszustwo ma miejsce wówczas, gdy w chwili przyjmowania pieniędzy wykonawca
    > ma z góry powzięty zamiar niewywiązania sie z umowy i przede wszystkim

    Nawet jakby wziął zaliczkę i ni eprzyszdł cale - też bym nie umiał dowieść
    że powziął taki zamiar przed podpisaniem umowy...

    > No to wypowiedz. Co stoi na przeszkodzie?
    Nic - pytanie czy muszę, czy to nie zadziałą na moją niekorzyść:
    "odstąpił od umowy -> zaliczka przepada"

  • 6. Data: 2012-09-09 06:16:37
    Od: "arek" <n...@m...pl>

    > Ja zupełnie nie w temacie, ale napisz skąd się bierze takich wykonawców.
    > To są ludzie z ogłoszenia ze słupa, z gazety, z internetu, z polecenia?
    Z polecenia: Człowiek się buduje, to pyta po znajomych. Znajomi się budowali
    3 lata temu to nie są na bieżąco, ale starają się pomóc tekstami w rodzaju
    "Był u mnie taki jeden - robił to i to, robi jeszcze coś innego. Zrobił
    dobrze i tanio" A potem, gdzie indziej, nie jest ani dobrze ani tanio -
    przerabiałem to już na kilku fachowcach (począwszy od kierownika budowy
    polecanego przez mojego ojca i wujka mojej żony). Ale ten to szczyt...

  • 7. Data: 2012-09-09 08:23:55
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    arek wrote:

> [...]
    > fachowcach (począwszy od kierownika budowy polecanego przez mojego
    > ojca i wujka mojej żony). Ale ten to szczyt...

    Jeszcze sie nie budowałem,
    ale do remontów w mieszkaniu też ostatnio
    biorę tych z polecenia. Tyle tylko, że moi fachowcy byli polecani na
    zasadzie
    "nie jest tanio". Może tu jest odpowiedź?

  • 8. Data: 2012-09-09 12:03:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nawet jakby wziął zaliczkę i ni eprzyszdł cale - też bym nie umiał
    > dowieść
    > że powziął taki zamiar przed podpisaniem umowy...

    Ale byłoby łatwiej.

    > Nic - pytanie czy muszę, czy to nie zadziałą na moją niekorzyść:
    > "odstąpił od umowy -> zaliczka przepada"

    Formułka wygląda w ten sposób, że naznaczasz mu nowy termin zakończenia
    prac i wyjaśniasz, że po upływie umowę uważasz za zerwaną z jego winy.

  • 9. Data: 2012-09-09 19:51:14
    Od: "arek" <n...@m...pl>

    > Użytkownik "arek" <n...@m...pl> napisał w wiadomości

    > Formułka wygląda w ten sposób, że naznaczasz mu nowy termin zakończenia
    > prac i wyjaśniasz, że po upływie umowę uważasz za zerwaną z jego winy.
    Dzięki, zrobię tak, wyznaczę nowy termin zakończenia i potem nowy termin
    zwrotu zaliczki. Ale jeszcze trzy pytania:

    1. Sprawa przeciągnie się o jakieś dwa tygodnie (tydzień na dokończenie
    pracy, tydzień na wezwanie do zwrotu zaliczki). Rozumiem, że w tym czasie na
    budowie nikt nie może nic robić. A jak to będzie dalej - jak sąd wyznaczy
    rozprawę za xxx czasu? Trzeba brać jakiegoś rzeczoznawcę, żeby określił stan
    zaawansowania robót (że niby nie wziąłem kilofa i rozwaliłem tego co pan
    fachowiec dokończył w terminie), czy sąd coś takiego bada?

    2. Widziałem wzory formularzy i czytałem na internecie teksty "wezwij do
    zwrotu zaliczki a jak nie odda - to postępowanie nakazowe i wniosek zajęcie
    powództwa". Jak czytałem opis wypełnienia formularza to w "innych wnioskach
    pozwu" są możliwe do wpisania tylko dwie opcje: a) rozprawa pod nieobnecność
    strony powodowej i b) rozpoznaie sprawy w postępowaniu nakazowym. Nic o
    zajęciu - to wolno czy nie wolno tego napisać?

    3. Czy w uzasadnieniu lepiej napisać więcej czy mniej? Tzn. pisać co dzień
    po dniu robił pan fachowiec czy napisać po prostu że nie wywiązał się z
    terminu i nie pozwolił na kontakt z sobą (znaczy lipny adres zamieszkania i
    nie odbieranie telefonów). Pytam, bo w poradniku jak uzupełniać formularz
    piszą o konieczności przedstawianie dowodów (jak udowodnić że pozwany
    podłączył mi rurę spalinową nie do wkładu ceramicznego w kominie ale po
    prostu wsadził kawałek w ścianę i obmurował dla niepoznaki - skoro sam to
    rozebrałem). Jak udowodnić że podał zły adres zamieszkania skoro dobrego
    oficjalnie nie znam. Z drugiej stronie na formularzu jest jak byk:
    "Okoliczności faktycznie, wnioski i dowody nie zgłoszone w pozwie mogą być w
    postępowaniu uproszczonym zgłaszane tylko wówczas gdy strona wykaże że nie
    mogła ich powołać wcześniej" (a ja mogę już teraz wszystko opisać - tylko
    nie wiem czy jest ważne, np. to że pan fachowiec w czwartek obiecał poprawić
    to co spartolił - ale w poniedziałek, bo w piątek ma jechać do teściowej i
    bedzie pił wódkę... albo że raz powiedział że poprawi, potem że nie poprawi
    "bo ja chcę być przy tym i patrzeć co i jak robi a to dla niego jest
    uwłaczające bo już 10 lat w tym fachu robi i ja mu nie będę mówił jak robić"
    a potem znów się deklarował że dokończy ale nie przyszedł)

  • 10. Data: 2012-09-09 20:09:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > określił stan zaawansowania robót (że niby nie wziąłem kilofa i
    > rozwaliłem tego co pan fachowiec dokończył w terminie), czy sąd coś

    Po pierwsze mnożesz sfotografować. Po drugie świadkiem będzie nowy
    wykonawca. Rozwalanie kilofem tego, co fachowiec zrobiłjakby co on musi
    dowieść.

> [...]
    > nieobnecność strony powodowej i b) rozpoznaie sprawy w postępowaniu
    > nakazowym. Nic o zajęciu - to wolno czy nie wolno tego napisać?

    Nieznane jest mi pojęcie "zajęcie powództwa", toteż nie podejmuję się tu
    nic napisać. Przy większych kwotach można zakombinować z tyhmczasowym
    zabezpeiczeniem, ale w Twoim wypadku top moim zdaniem niecelowe.
    Skomplikuje procedurę, a nic technicznie nie da w praktyce.

> [...]
    > 10 lat w tym fachu robi i ja mu nie będę mówił jak robić" a potem znów
    > się deklarował że dokończy ale nie przyszedł)

    Dużą nieroztropnością było samodzielne rozbieranie czegokolwiek. Teraz
    ciężko bedzie cokolwiek udowodnić. Natomiast bezspornym pozostaje, że nie
    zrobił kominka.