  • 41. Data: 2004-07-29 01:56:47
    Temat: Re: Eksmisja z mieszkania własnościowego
    Od: PAweł <p...@w...uzyjskrotu.pl>

    Artur Ch. wrote:

    Zawsze zadziwiaja mnie tacy medrcy, u których ignorancja sciga sie z
    pewnością siebie:))

    > Ty masz problem z percepcją?
    > W celu _maksymalnego_ wykorzystania energii która przepływa przez
    > przewody /rurki/ doprowadzające.

    To jest bełkot .
    Domyślam sie jednak, że być może chodzi tu o powiększenie sprawności
    oddawania energii cieplnej z układu rur i grzejników do obszaru mieszkania
    Roberta. Istotnie Robert takie przedsięwziecia poczynił, ale zwracam uwagę,
    że "dziwnym" zbiegiem okoliczności miało to miejsce WYŁĄCZNIE tam, gdzie to
    oddawanie energii nie było mierzone, tj. w łazience i na oddcinkach rur.
    Jakoś Robert nie zwiększał np. powierzchni grzejników. A już opatulanie
    mierników w folię zupełnie nic z tym " wykorzystywaniem" nie ma wspólnego,
    za to wiele wspólnego ma wyłącznie z zakłócaniem ich pracy.

    > Płaci tyle ile wskazyły owe /liczniki/ - a że podniósł sprawność - to
    > jest Twoim zdaniem oszustwo? ROTFL
    > To oszustwem trzeba nazwać ocieplenie swojej ściany zewnętrznej,
    > wymianę okien na bardziej szczelne - bo przecież w tych przypadkach
    > również _podniesie_ sprawność ogrzewania.

    Elementarny błąd, świadczący o kompletnej ignorancji autora.
    Ocieplenie ścian, lepsze okna itp. powoduje to, że mniej energii cieplnej
    ucieknie na zewnątrz, a więc na ogrzanie mieszkania do danej temperatury i
    utrzymanie jej trzeba ciepła mniej dostarczyć, a zatem i opłata
    sprawiedliwie jest niższa. Tymczasem w naszym przypadku cały czas izolacja
    cieplna mieszkania pozostawała taka sama, a więc do jego ogrzania ( przy
    takich samych warunkach atmosferycznych) przed i po tych machinacjach z
    miernikami , rurami i drzwiami do łazienki potrzeba było tyle samo energii
    cieplnej. A przecież Robert sam się chwali, ze w wyniku jego machinacji
    spółdzielnia zwróciła mu nieomal całość opłat, jakie wnióśł wcześniej. A
    więc co, aniołki za tę energię zapłaciły??:)

    > Zakłóconych ?? O rany.... nie jesteś czasem na jakichś prochach?

    Czytać nie umiesz??
    Czyżby Robert owijał mierniki w folię aluminiową po to, żeby się nie
    zakurzyły??:))>

    > Przeczytaj i pomyśl przez chwilę /może nawet dłużej/:
    > - zarówno Ty jak i Robert macie gniazda 230V w mieszkaniu. Obydwoje
    > macie grzejniki elektryczne o mocy 2500W każdy. Ale różnica polega na
    > tym że Ty masz firmy "A" a Robert ma firmy "B" o większej sprawności,
    > po prostu przy tej samej mocy oddaje więcej ciepła - czaisz czacze?
    > I czy Robert Twoim zdaniem to oszust zakładu energetycznego -
    > ponieważ za ogrzanie tej samej powierzchni mieszkania on zapłaci
    > mniej - ponieważ ma _lepszy_ grzejnik??
    > Dodatkowo za ten grzejnik Robert i tak przy zakupie zapłacił _drożej_
> [...]

    Polecam zapoznanie się z podręcznikiem fizyki dla szkoły podstawowej, bo
    elektronów na dyskusję szkoda:)).

    > A idź Ty lepiej do specjalisty.

    A ty przyłóż się do fizyki, bo będziesz mieć problemy na sprawdzianie na
    zakończenie 6-tej klasy:).

    Nalezy przyznać sprawiedliwość Robertowi, że, jako były konstruktor, (jak
    pisał) czyli człowiek mający wykształcenie techniczne, równie głupich i
    kompromitujących argumentów w obronie swojego postępowania nie używał.
    --
    Przy odpowiedzi bezpośrednio do mnie, w adresie użyj zamiast pełnej
    nazwy "wirtualnapolska" jej skrót, tj. "wp" Pozdr.

  • 42. Data: 2004-08-03 08:18:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Jul 2004, Robert Tomasik wrote:

    >+ Użytkownik "Artur Ch." <s...@r...pbz> napisał
    >+ > Koszty ogrzewania? Zdecydowana większość posiada liczniki zużytego
    >+ > ciepła - więc raczej więcej niż pewne że ma podpisaną umowę
    >+ > o dostawę ciepła do lokalu - więc co spółdzielni do tego?

    Oczywiście na 98% założenie jest błędne :) i to pewnie spółdzielnia
    rozlicza ciepło "grupowo".

    >+ > Za telefon komórkowy też wydaje Ci
    >+ > się że płacicie takie sąsiadowi ??

    Ile możesz podać budynków *spółdzielczych* *innych* niż domki jedno-
    i dwurodzinne (bo takie AFAIK w spółdzielniach też występowały :))
    w których są indywidualnie zawarte umowy ?
    Ale dość o tym, bo chciałem Robertem się zająć ;)

    >+ A mógł byś wskazać - choćby w Internecie - jakimże to urządzeniem to ciepło
    >+ jest rozliczane?

    Ja się podejmę:
    http://www.elstermetering.pl/produkty_htm/liczniki_c
    iepla/picotherm2.htm
    http://www.alpat.com.pl/sbt/90004220_b.htm
    (oba modele od nominalnego przepływu 0,6m^3/h)

    ...i google pluje jeszcze mnóstwem innych, aczkolwiek takie:
    http://www.introl.pl/index.php3?url_dol=http://www.i
    ntrol.pl/introl2001/przeplywy_new/przeliczniki_i_wsk
    azniki/calec_mb.html&id=1701001

    ...to już raczej nie do pojedynczego kaloryfera :)

    >+ Bo w znanych mi przypadkach, to używane są tzw. podzielniki
    >+ ciepła z pomiarem nie mające nic wspólnego.

    Zgoda. *U nas* chyba mało kto stosuje... ale zdaje się że na Zachodzie
    (bliskim :)) jest to rozwiązanie częste.

    >+ Tak więc niespłacone zadłużenie lokatora
    >+ względem spółdzielni obciąża wszystkich spółdzielców, bo faktycznie to z ich

    Tak.

    >+ czynszu jest to regulowane.

    ...NIE !!
    Robercie, *bardzo* cię proszę... :)
    Chociaż *ty* nie pisz "czynszu" !
    "Hotel", "policja", "dzierżyciel", "czynsz" - to są pojęcia uregulowane
    w przepisach i bez wyraźnego kontekstu "piszę w przenośni" ich użycie
    w innych znaczeniach jest błędem :]
    [dla porządku już nie do ciebie :)]
    Jak ktoś jest właścicielem mieszkania to czynsz mogą *jemu* płacić,
    ale nigdy *on* (właściciel) komuś !
    Później jeden z drugim się czepia że to niesprawiedliwe, bo właściciel
    musi tak jak lokator płacić *czynsz*. A to nieprawda: on NIE płaci
    czynszu !
    Co najwyżej postawione na głowie jest jeśli właściciel płaci tyle
    samo (lub niemal tyle samo) co lokator...bo co to za interes ? :]

    >+ > A teraz może w drugą stronę:
    >+ > dlaczego pytający ma płacić _czynsz_ /sic!!/ w takiej samej wysokości jak
    >+ > Ty?

    ...no właśnie. Przestańcie o tym *czynszu*, albo musimy uznać że
    Kodeksu Cywilnego nie ma i grupa nie nazywa się .prawo a .plotki ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 43. Data: 2004-08-03 08:24:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Jul 2004, Artur Ch. wrote:
    [...]
    >+ _Kto_ sprzedaje i czy wogóle można sprzedać takie mieszkanie poniżej ceny z
    >+ wyceny?

    Zwiedzając urzędy rozglądaj się po tablicach ogłoszeń: "u mnie"
    często w Urzędzie Miasta wiszą kartki: "LICYTACJA: komornik...
    ogłasza nieruchomość...wyrokiem...odędzie się w dniu..."

    >+ Jeżeli przypuśćmy że sprzedaje /na razie nie ważne kto/ poniżęj wartośći
    >+ mieszkania - to kto na tym traci?

    Ależ "wartością mieszkania" jest tyle ile kto da, a nie wartość
    z wyceny. Załóż że masz mieszkanie takie samo, jakie sąsiad
    *kupił* za 80 000 zł "bo chciał mieć bliżej do pracy". Ale owo
    "takie samo" mieszkanie obciążone jest dożywociem na rzecz
    babci oraz ma w nim 10% współwłasności szwagier.
    Ile za nie dostaniesz "na wolnym rynku" ?

    >+ Oczywiste jest że tylko _właściciel_ może sprzedać swoje mieszkanie

    Wcale nie :)
    Jakby tak było - wystarczyłoby ukraść 50 czy 100 tysięcy zlotych,
    kupić za owe pieniądze mieszkanie - i już nikt nie mógłby ci
    go odebrać !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 44. Data: 2004-08-03 08:51:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Jul 2004, PAweł wrote:
    [...do Roberta...]
> [...]
    >+ czy aby nie czasem po to, aby płacić jak najmniej, a nie tyle ile zuzyłeś,
    >+ ile w normalnych, niezakłóconych warunkach wskazałyby te przyrządy

    ...i IMHO to jest clou programu.
    Na początek: "zakłóceniem działania tych przyrządów" jest...
    uszczelnienie okien.
    I jeśli nie masz nic przeciw działaniu na swoją niekorzyść (poprzez
    owo uszczelnienie) - chyba że masz :) - to byłby problem z określeniem
    dlaczego w drugą stronę jest gorzej...

    Nie pochwalam[1] "naciągania" wyników - ale w takim układzie trzeba
    by uchwalić :) że okien też nie wolno uszczelniać żeby nie być
    na tym stratnym. Albo uznać że to też "niesprawiedliwość".
    A *przynajmniej* głośno mówić że tak jest :>
    I ew. o *innych* przypadkach, kiedy użycia podzielnika działa "na
    niekorzyść" opomiarowanego (a raczej opodzielnikowanego :])

    Zaś we wszystkich "prezentacjach dla ludu" robi się rzecz *odwrotną*:
    zachwala "to uszczelnicie okna i będziecie mniej płacić", nie mówiąc
    ze owo "mniej" będzie nieproporcjonalne do zmniejszonego zużycia ciepła...
    Czy to jest uczciwsza strona "wojny" którą Robert wypowiedział
    spółdzielni ? :]

    [1] powiem tak: odczucia mam ambiwalentne. Co ma zrobić człowiek, który
    jest zmuszony przez prawo (są wyroki że MUSI korzystać ze wspólnej
    instalacji - i wszyscy się zgadzamy) oraz pomysł sąsiadów (albo ich
    zgodę na pomysły administracji) do "sposobów" które *być może*
    *są* dla niego niesprawiedliwe ? Obiektywnie ?
    Zauważ że Robert *też* uciekł się do "sposobów"...

    Oczywiście sprawa wygląda inaczej, jeśli taki sposób opomiarowania
    będzie w mieszkaniu w momencie zakupu/wynajęcia/... - wtedy nabywca
    WIE w co się pakuje, i albo "bierze co gały widzą" albo mówi "dziękuję",
    wolna wola ! Jak *już* mieszkanie ma...

    [...]
> [...]
    >+ skoro, mimo normalnego użytkowania mieszkania i jego ogrzewania
    >+ spółdzielnia, w wyniku Twoich manipulacji zwróciła Ci prawie całość

    Kto zwróci utracone korzyści majątkowe tym co ukna uszczelnili ? ;)
    Zauważ że jak ktoś nabędzie dobro i chce je rozrzucić po ulicy to
    nikomu nic do tego (byleby posprzątał za sobą :>) - a przynajmniej
    prawo tak stanowi. Dlaczego ktoś kto NIE rozrzuca ma płacić za tych
    co rozrzucają ?
    A z podzielnikiem tak (ze sporym uproszczeniem, zgoda) jest...

    >+ > Skoro wolą większości spółdzielców tam można było grzać za darmo?
    >+
    >+ Za darmo???- przecież ktoś za zuzyte przez Ciebie ciepło w musiał
    >+ zapłacić,-zapewne ogół spółdzielców.

    Prawda.

    >+ Czyżby taka była wola spółdzielców?

    ...z oknami też ? Może... może chcieli oskubać naiwnych...

    pozdrowienia, Gotfryd
    FYI: nigdy nie miałem ciepła dostarczanego centralnie: lata mieszkałem
    w lokalach ogrzewanych indywidualnie piecem węglowym, teraz mam
    indywidualną instalację grzewczą - nie podejrzewaj mnie o stronniczość.

    Mnie po prostu trafia jak widzę teksty motywujące mieszkańców: "załóżcie
    sobie podzielniki i uszczelnijcie okna"... :> To się chyba "doprowadzenie
    do niekorzystnego rozporządzenia mieniem" nazywa ? ;)

  • 45. Data: 2004-08-03 09:21:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Jul 2004, PAweł wrote:

    >+ Artur Ch. wrote:
    [...]
    >+ To jest bełkot .

    Y tam.
    Po prostu demagogia - z obu stron. Co sobie mamy żałować ;)

> [...]
    >+ że "dziwnym" zbiegiem okoliczności miało to miejsce WYŁĄCZNIE tam, gdzie to

    Najwyraźniej.
    [...]
> [...]
    >+ > również _podniesie_ sprawność ogrzewania.
    >+
    >+ Elementarny błąd, świadczący o kompletnej ignorancji autora.

    Nie wiem czy Artur swiadomie czy nieświadomie uderzył w mój czuły
    punkt... ;) ale napisał prawdę - szkoda że nie odniósł się do sprawy
    jaki będzie efekt *we wskazaniach podzielnika*.

> [...]
    >+ ucieknie na zewnątrz, a więc na ogrzanie mieszkania do danej temperatury i
    >+ utrzymanie jej trzeba ciepła mniej dostarczyć, a zatem i opłata

    A to podzielnik mierzy ilość zużytego ciepła ? ;)
    No, nie wiedziałem :)

    Zakładając że ktoś *tylko* zaizoluje mieszkanie (ściany, okna...)
    i NIE będzie ingerował w ustawienie grzejników (czyli ich nie
    "przykręci") - to zuzyje trochę *mniej* ciepła za to zapłaci *więcej*
    za owo "mniej" które zużył !
    Podzielnik funkcję wskaźnika spełnia wyłącznie w jednej korelacji:
    jeśli w stałych warunkach pomiaru "przykręcisz" kaloryfer (zmniejszysz
    przepływ) i tym samym obnizysz temperaturę grajnika - to rzeczywiscie
    pokaże mniej.
    Ale to *tylko jedna* strona medalu :>
    Jeśli ocieplisz okna i "przykręcisz" kaloryfer aby utrzymać tę
    samą temperaturę pomieszczenia - to zapłacisz mniej. Prawda.
    Tyle że zapłacisz "znacznie za mało mniej" niż powinieneś, a odbywa
    się to m.in. kosztem twojego zdrowia: coś o wentylacji w gazetach
    czasami przebąkują :]
    W sumie - za jednostkę ciepła płacisz *więcej* niz ktoś kto okien
    nie uszczelnił.
    A jeśli twoim celem było podniesienie temperatury w pomieszczeniu
    (bo zawsze miałeś zimno) - to po uszczelnieniu okien... właśnie.
    Zużycie ciepła lekko spadnie - zaś wskazanie podzielnika - wzrośnie.

    >+ Tymczasem w naszym przypadku cały czas izolacja
    >+ cieplna mieszkania pozostawała taka sama

    Prawda.
    Robert "naciągał" w jedną stronę.
    Ale sama zasada "podzielenia" naciąga tu i ówdzie w różne
    również na niekorzyść mieszkańców...

    >+ takich samych warunkach atmosferycznych) przed i po tych machinacjach z
    >+ miernikami , rurami i drzwiami do łazienki potrzeba było tyle samo energii

    Zgoda.
    Jakby dla odmiany zamiast "kombinować" - pouszczelniał, to co:
    podnosiłbyś równie głośne larum że idiota i dał się okraść, w związku
    z czym powinno się kogoś wsadzić za "doprowadzenie do niekorzystnego.." ?
    Mi chodzi tylko o zachowanie proporcji w ocenie. Z uwzględnieniem
    faktu że zmieniono mu zasady kiedy już tam *mieszkał*, czyli nie mógł
    "z góry" zgodzić się (lub odmówić) co do "pomysłów" na... no, na pewno
    NIE na pomiar czegokolwiek :) a na "dzielenie" właśnie.

> [...]
    >+ >> twoim mieszkaniu
    >+ >
    >+ > Zakłóconych ?? O rany.... nie jesteś czasem na jakichś prochach?

    Masz rację. Co robić z "zakłóceniami" pt. "nowe szczelniejsze okna" ?
    Dawać odszkodowanie ? :)

    [...]
    >+ Polecam zapoznanie się z podręcznikiem fizyki dla szkoły podstawowej, bo
    >+ elektronów na dyskusję szkoda:)).

    No, wyjątkowo nie mogę się przyczepić ;) o gorszy przykład było trudno :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 46. Data: 2004-08-03 09:28:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 25 Jul 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ Z sensem. Może wreszcie ludzie zrozumie, że podzielnik, to nie urządzenie
    >+ pomiarowe. Bp temat jak bumerang powraca co roku w okolicy rozliczenia
    >+ rocznego. Tak mniej więcej od 5 lat, odkąd pamiętam.

    Nie da się ukryć że twój post sporo okazji do przemyśleń da :)
    (tym co czytają coś od czasu do czasu oczywiście).
    Chciałbym skorzystajac z okazji zasugerować, że nie należy wdrażać
    rozwiązań które są nieegzekwowalne: uczą ludzi że można (hm...
    że da się :>) omijać *cel* rozwiązania. A *to* jest szkodliwe
    IMHO bardziej niż samo błędne rozliczenie ciepła...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 47. Data: 2004-08-03 13:22:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > że da się :>) omijać *cel* rozwiązania. A *to* jest szkodliwe
    > IMHO bardziej niż samo błędne rozliczenie ciepła...

    Moim zdaniem święte słowa. Ale w tym przypadku jak i w wiele innych
    pomysłów, podzielniki dawały możliwość do wielu nadużyć i zarobku. Stąd był
    taki nacisk na ich montaż. Nie spodziewam się, by twórca tego pomysłu był
    takim ignorantem, by nie zdawał sobie sprawy, że wskazania tego urządzenia
    nic wspólnego z zużyciem ciepła nie mają. Ale skoro spółdzielnie to
    kupowały? No i zatrudnienie znalazło wiele osób. Ktoś to musiał to założyć,
    a jeszcze więcej osób odczytywać.

    Najlepszym dowodem jego "cudowności" było to, że założenie podzielnika
    powodowało ZAWSZE spadek opłaty. Aż do samego niemal końca, to znaczy do
    założenia opomiarowania w ostatnim lokalu opomiarowanego wspólnie obiektu.
    Wówczas okazywało się, że trzeba dołożyć wszystkim mieszkańcom bloku, bo
    nagle suma "pomiarów" cząstkowych stawała się o wiele niższa, niż
    dostarczone ciepło zmierzone normalnym urządzeniem pomiarowym. Założenie
    podzielników przede wszystkim uderzało w nieopomiarowanych. Bo to im
    wliczano wszelkie ubytki przede wszystkim. Przynajmniej w tej spółdzielni w
    której mieszkałem tak ów proces przebiegał.

    Powiem szczerze, że nigdy mi się nie udało dojść do tego, skąd ta
    prawidłowość. Przecież sumę pomiarów dzielono. Ale, o ile się nie mylę, to
    przyjęto tam wstępnie jakieś wskaźniki za jednostkę ciepła i nie zmieniano
    tego pomimo stopniowego opomiarowywania mieszkań. O ile się nie mylę, to do
    podzielników przyjmowano powierzchnię mieszkań w bloku. Dokąd ciepło
    dzielono proporcjonalnie do powierzchni mieszkań, to nie miało to większego
    znaczenia. Ale jak zaczęto niektóre mieszkania opomiarowywać, to z kolei
    przyjęto sumę powierzchni całego bloku. No to nagle opłaty cząstkowe tych
    nieopomiarownych wzrastały, bo zamiast od każdego metra płacić za ciepło
    1/1000 (zakładam blok o pow. 1000 mkw), nagle płacili 1/900 (zakładam pow.
    mieszkań na 900 mkw. Zresztą nie pamiętam szczegółów, natomiast właśnie taki
    był mechanizm, że zawsze w opomiarowanym mieszkaniu spadał czynsz.

    Za podzielniki trzeba było zapłacić samemu, a bodźcem miało być to, że się
    to tam po iluś latach w czynszu zwracało. Raczej zwróciło się niewielu, bo w
    tej sytuacji większość szybko montowała. W końcu wyszło na jedno z drobnymi
    korektami wynikającymi z tych podzielników i na końcu dołożono jakąś tam
    stałą opłatę wszystkim. Argumentowano to tym, że ogrzewa się piwnice (tam
    kaloryferów nie było) i klatki schodowe. Jakoś wcześniej te argumenty były
    nieważne. W tym zakresie działanie to było oszustwem na szkodę zakładających
    później opomiarowanie moim zdaniem.

    Osobiście o żadne oszustwo się nie podejrzewam - choć nikt nie powinien być
    sędzia w swojej sprawie. Na etapie nakłaniania przez Spółdzielnię
    mieszkańców (a więc i mnie) do montowania tego badziewia najpierw napisałem
    pismo do Zarządu, że to nie ma sensu. Potem do Rady Nadzorczej. W końcu
    sprawa stanęła na Walnym. Przekonywałem, że wskazania podzielników zależą w
    bardzo niewielkim stopniu od zużycia ciepła, a silnym od budowy instalacji
    oraz całego budynku. Od razu jako argumenty przedstawiałem, że przecież
    ciepło jest emitowane również przez inne części armatury, a nie tylko
    częściowo opomiarowane kaloryfery. Jako przykład wskazywałem piwnice, gdzie
    ani jednego kaloryfera nie było, a temperatura w granicach kilkunastu stopni
    utrzymywała się przez cały rok. Różnica pomiędzy zima i latem była
    niewielka, ale jednak.

    Najpierw jako ripostę otrzymałem odpowiedź, że przecież owe podzielniki
    uzyskały atest, co ma świadczyć o tym, że są rzetelne. No to atest ten
    ściągnąłem i udowodniłem im, że do rzeczy nic nie ma. Ten atest, to chyba z
    Państwowego Zakładu Higieny był i zaświadczał, że jakby ta ciecz pomiarowa
    się rozlała, to nie wytruje otoczenia.

    Na walne zgromadzenie - ponieważ się już lekka afera zaczęła robić i
    spółdzielcy skłaniali się do uchwały, by podzielników raczej nie
    instalować - przyjechał przedstawiciel montujących i przywiózł jakiś tam
    elaborat podobno przez jakiegoś uczonego napisany. Wynikało z niego, że
    podzielniki są "the best". Nie pamiętam tego dokładnie, bo to kilkanaście
    lat, ale ów uczony jako ostateczny argument podniósł, że w wyniku
    zastosowania podzielników spadają opłaty tych, co zainstalowali. Z fizyką to
    miało luźny związek, bo już uczeń podstawówki się, że perpetum mobile nie
    istnieje. W każdym razie większości zdobyć się nie dało i uchwała
    zabraniająca nie zapadła.

    Równocześnie w odpowiedzi na moje pismo do Rady Nadzorczej, owa odpisała mi,
    że na podstawie opinii jakiegoś tam autorytetu stwierdzają, że opisane
    przeze mnie sposoby zaniżenia pomiarów są nieskuteczne i spółdzielnia wyraża
    zgodę na to, bym sobie je stosował, ponieważ wg opinii rzeczonego
    autorytetu, to spowoduje to wyższe wskazanie moich urządzeń "pomiarowych" i
    będzie działać na moją niekorzyść. Jajko argument występowało to, że
    dostarczywszy dodatkowego ciepła spowoduje podniesienie temperatury.
    Autorytet jakoś sprytnie przemilczał istotny fakt, że podnosić ją będę w
    pomieszczeniu, a on mierzy na kaloryferze. Ogólnie z pisma wynikało, że
    wpływ tych aluminiowych konstrukcji jest tak znikomy, że mieści się w
    granicach błędu pomiaru.

    Właśnie to pismo później wykorzystywałem, gdy udało mi się ich pomiar
    sprowadzić do absurdu. Rocznie zwracano mi 600-700 zł, przy ówczesnym
    czynszu coś koło 150-200 zł/m-c. Ale w czynszu było wiele innych opłat.
    Konstrukcji moich nie chowałem przed nikim. Jak przychodzili, to mierniki
    były pokryte folią z PV. Odczytujący oczywiście zwracał mi uwagę, że to
    zawyża pomiar, na co ja mu tłumaczyłem, ze spółdzielnia wyraziła zgodę, a w
    sumie to moja sprawa, ze dbam o nie, by się nie kurzyły.

    W końcu ktoś spółdzielni zauważył, że jednak moje konstrukcje są wbrew
    autorytetom skuteczne. Zaproponowali mi, że w stosunku do mojego mieszkania
    będą jednak stosować podział wynikający z metra kwadratowego. Ja propozycję
    odrzucałem podnosząc, że przecież

    - ich uprzedzałem, że podzielnik nic nie dzieli, a mimo wszystko groźbą
    oczywiście krzywdzącego mnie sposobu ówczesnego podziału niejako wymusili na
    mnie poniesienie kosztów montażu;

    - kilku przywołanych przez nich wybitnych znawców zagadnienia twierdzi, że
    opisane przeze mnie sposoby działają na korzyść Spółdzielni, bo zawyżają mój
    pomiar;

    - głównym argumentem spółdzielni było to, że opomiarowanie doprowadzi do
    korzyści przejawiających zmniejszeniem się czynszu, więc nie powinno ich
    dziwić, że się zmniejszył.

    Dołożyłem, że oczywiście zapłacę, pod warunkiem, ze ktoś wreszcie ustali ile
    faktycznie tego ciepła zużywam. Tego ustalić im się nie udało, więc sprawa w
    pacie chyba ze dwa lata jeszcze trwała. Potem swój dom wybudowałem i
    zagadnienie stało się bezprzedmiotowe.

  • 48. Data: 2004-08-03 22:48:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Aug 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ taki nacisk na ich montaż. Nie spodziewam się, by twórca tego pomysłu był
    >+ takim ignorantem,

    Ja też :)
    [...]
    >+ Najlepszym dowodem jego "cudowności" było to, że założenie podzielnika
    >+ powodowało ZAWSZE spadek opłaty. Aż do samego niemal końca

    Owszem. I zastanawiające jest że nikt nigdy i nigdzie nie poniósł
    konsekwencji takich działań.

    [...]
> [...]
    >+ miało luźny związek, bo już uczeń podstawówki się, że perpetum mobile nie
    >+ istnieje. W każdym razie większości zdobyć się nie dało i uchwała

    Cóż - zdaje się że to u nas w kraju normalne. Znaczy fakt że
    matematyka i fizyka przegrywają z propagandą - ludzie wolą
    wysłuchać obietnić niż wyliczeń.... :(

> [...]
    >+ zgodę na to, bym sobie je stosował, ponieważ wg opinii rzeczonego

    Miło mi że się pofatygowałeś i opisałeś ze szczegółami co i jak, bo
    wyglądąło że wyjdę na obrońców oszustów i złodziei :)
    A jak była *rzetelna umowa*... to nie ma o czym dyskutować :)
    Niewątpliwie wyrażający zgodę na opomiarowanie więcej zapłacili za
    podzielniki i czynności administracyjne przy nich niż za twoje
    ciepło :)

    [...]
    >+ Autorytet jakoś sprytnie przemilczał istotny fakt

    Mnie cały czas uderza odbiór argumentacji (mojej na przykład)
    dotyczącej najprostszego do rozważenia (a i sprawdzenia) testu
    - właśnie *tylko* uszczelnienia okien.
    W najlepszym przypadku - głucha cisza. Nikt nie chce się
    przyznać że woli "słuchać fachowca z firmy" niż pomyśleć
    - bo myślenie jest za trudne czy jak ?? ;)
    Nie znałem otoczki całej twojej "walki", ale... ale właśnie to że
    grupowicze woleli zaatakować ciebie niż ideę "podzielnikowania"
    mnie ruszył :)

    [...]
    >+ - głównym argumentem spółdzielni było to, że opomiarowanie doprowadzi do
    >+ korzyści przejawiających zmniejszeniem się czynszu, więc nie powinno ich
    >+ dziwić, że się zmniejszył.

    ROTFL !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 49. Data: 2004-08-04 03:24:57
    Od: PAweł <p...@w...uzyjskrotu.pl>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > pomieszczeniu, a on mierzy na kaloryferze. Ogólnie z pisma wynikało,
    > że wpływ tych aluminiowych konstrukcji jest tak znikomy, że mieści

    Robercie, gdybyś od razu podał powyzsze, to w najmniejszym stopniu nie
    stawiałbym Ci żadnych zarzutów próby wyłudzenia nienaleznych korzyści,
    zgodnie ze starą prawniczą zasadą, że chcącemu nie dzieje się krzywda. A z
    przedstawionych wyzej okoliczności wynika, ze spóldzielnia godziła się,
    żebyś robił to, co robiłeś.

    Jesli chodzi o wypowiedź Gotfryda Smolika, to zgadzając się z jego uwagami
    dot. ogólnie mówiąc , uwarunkowań termodynamicznych, pracy podzielników itp
    nie do konca jednak mogę sie zgodzić z jego domyslnym wnioskiem, ze
    usprawiedliwia to (w ogólnym przypadku) takie celowe manipulowanie warunkami
    pracy podzielników, aby ich wskazania były zanizane,- stojąc na gruncie
    zdroworozsądkowego pojmowania etyki, oraz przepisów prawa należałoby w
    sytuacji, gdy uważa sie , iż wysokość opłat nie odpowiada faktycznemu
    zużyciu zażądać określania ich rzeczywistej wysokości wg wiarygodnej metody
    i mierników i być przygotowanym na batalię prawną i ekspertyzy. Należałoby
    tu w sądzie wykazać , że np. w istniejącym, a narzuconym systemie
    spółdzielnia bezprawnie się wzbogaca na naszych opłatach.

    Skądinąd orzecznictwo w zblizonych sprawach jest, zdaje się, hm, wskazujące
    na wykształcenie humanistyczne składu orzekającego:).

  • 50. Data: 2004-08-04 10:56:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Aug 2004, PAweł wrote:
    [...]
> [...]
    >+ pracy podzielników, aby ich wskazania były zanizane,- stojąc na gruncie

    Widzę problem: z p. widzenia reszty spółdzielców nie ma etycznej różnicy
    między przypadkiem kiedy spółdzielnia posunęła się do "wystawienia
    papierka" oraz kiedy tego nie zrobiła :)
    Masz oczywiście rację w zakresie "ogólnego przypadku" (że nie
    usprawiedliwia manipulacji) - ale zauważ, że czym innym jest np.
    naruszenie plomby w liczniku, a czym innym "manipulacje warunkami"
    - które są OBOSIECZNE, i IMHO przyznanie sobie prawa (przez kogokolwiek,
    od spółdzielni do ciebie :)) do żądania "żeby płacił a nie zaniżał"
    powinno prowadzić do obowiązku "płacić mu jak zawyża" :)

> [...]
    >+ zużyciu zażądać określania ich rzeczywistej wysokości wg wiarygodnej metody
    >+ i mierników i być przygotowanym na batalię prawną i ekspertyzy.

    Problem w kosztach.
    W tym że z jednej strony jest pojedyncza osoba (kwestię braku
    "społecznego zrozumienia" już poruszałem) a z drugiej - całkiem
    spora machina.
    Machina która *najwyraźniej ma interes* w opomiarowaniu spółdzielców,
    i to NIE ze względu na taki czy inny podział ciepła... tylko
    w uruchomieniu kolejnego zasobu podlegającemu prawu Parkinsona :)
    Po uruchomieniu rozliczania opłaty za obsługę podzielników (dających
    równie "niesprawiedliwe" wyniki co ich brak) przecież są "uzasadnione"...
    Nie sądzę żeby ktoś chwalił się wynikami kosztów ponoszonych na
    ciepło przed i po opomiarowaniu - z uwzględnieniem *wszystkich*
    kosztów technicznych i administracyjnych (tak bieżąch jak i amortyzacji
    inwestycji)...jak ktoś ma namiar to poproszę o link :)

    >+ Należałoby
    >+ tu w sądzie wykazać , że np. w istniejącym, a narzuconym systemie
    >+ spółdzielnia bezprawnie się wzbogaca na naszych opłatach.

    Nie widzę szans w wykazaniu że "się wzbogaca" - wszystkie zebrane
    pieniądze są sumiennie wywalane w błoto. Na zbędną pracę[1], ekspertyzy
    i homologacje (przecież owa homologacja "o nietruciu środowiska"
    - a raczej jej koszt - jest zawarty w cenie podzielnika)....
    [1] za pracę zapłata się należy, grunt to znaleźć osła co zapłaci
    za zbędną pracę :), reszta jest etyczna...

    Przyznaję że to JEST problem - prawny, etyczny, techniczny...
    Ponieważ jednak *znacząca większość* obywateli zajmuje zawsze
    stanowisko które wydaje się im "praworządne" :) acz szkodzą sobie
    - a najbardziej tym z pośród siebie *z których czerpią korzyści*
    (znaczy: pakującym środki w izolację) to ktoś musi czasami poprotestować :)

    Widać tym razem padło na mnie ;)

    >+ Skądinąd orzecznictwo w zblizonych sprawach jest, zdaje się, hm, wskazujące
    >+ na wykształcenie humanistyczne składu orzekającego:).

    W końcu z jakiegoś powodu wycofano obowiązkową matematykę na maturze :)

    pozdrowienia ! - Gotfryd
    (przypominający że "sam sobie ogrzewa" :))