  • 1. Data: 2005-01-24 18:00:13
    Temat: Dzień Flagi?
    Od: "Big Jack" <m...@h...fdfyez.aw>

    Wyjaśnijcie mi, proszę bo spotkałem się ze sprzecznymi informacjami w
    kalendarzach. Czy Dzień Flagi (02.05) jest dniem ustawowo wolnym od
    pracy?
    Big Jack

    --
    //////
    ( o o) GG: 660675

  • 2. Data: 2005-01-24 19:03:09
    Temat: Re: Dzień Flagi?
    Od: "Tom(ek)" <p...@w...pl>

    A było to dnia Mon, 24 Jan 2005 19:00:13 +0100, kiedy na pl.soc.prawo osoba
    określana zwykle jako Big Jack popełniła co następuje:

    > Wyjaśnijcie mi, proszę bo spotkałem się ze sprzecznymi informacjami w
    > kalendarzach. Czy Dzień Flagi (02.05) jest dniem ustawowo wolnym od
    > pracy?
    > Big Jack

    2 V ubiegłego roku w Polsce po raz pierwszy obchodzony był *Dzień Flagi
    Rzeczpospolitej Polskiej* (chociaż spotkałem się też z określeniem Święto
    Flagi Państwowej). 16 marca 2004 roku prezydent podpisał ustawę o godle,
    barwach i hymnie RP, która ustanowiła to święto [barwy polskiej flagi
    ustalono na Sejmie Królestwa Polskiego w 1831 roku]. Święto flagi
    państwowej obchodzone jest w wielu krajach, np. w USA i krajach
    skandynawskich. Najczęciej w tym dniu ozdabia się budynki flagami i nie
    idzie do pracy. Podobnie jest/ma być w Polsce, bo z wywieszaniem flagi mamy
    problem: za PRL'u wywieszało się je np. na 1 maja a jeszcze do ubiegłego
    roku nie została uchylona ustawa *zakazująca* wywieszania flagi poza
    świętami narodowymi (a wiadomo jakie to były kiedyś święta narodowe: 17
    X...). Ustanowienie tego dnia dniem wolnym nie było niczym niespodziewanym,
    bo już od kilkunastu lat III RP i tak (nieomal) nikt tego dnia nie szedł do
    pracy.
    Tu jest wywiad posłem Edwardem Płonką pomysłodawcą poselskiego projektu
    ustawy: http://www.nsik.com.pl/archiwum/136/a3.html

    ** pl(dot)soc(dot)prawo(at)wp(dot)pl
    ** Tom(ek)

  • 3. Data: 2005-01-24 19:33:54
    Od: "Tom(ek)" <p...@w...pl>

    A było to dnia Mon, 24 Jan 2005 19:00:13 +0100, kiedy na pl.soc.prawo osoba
    określana zwykle jako Big Jack popełniła co następuje:

    >(...)

    Kiedy się jednak wczytałem w ten wywiad, to nabrałem poważnych wątpliwości,
    czy poza tym, że tego dnia jest święto, to jest to dzień wolny *dla
    wszystkich*- czyli ustawowo wolny. Bo jedno nie ulega wątpliwości: niemal
    wszyscy, którzy mogą ten dzień odpracowują. I oto co znalazłem:

    Wykaz dni ustawowo wolnych od pracy zawiera ustawa z dnia 18 stycznia
    1951r. o dniach wolnych od pracy (Dz. U. z 1951r., 4, poz.28, z późn. zm.).
    Od 28 kwietnia 1990r. obowiązują następujące dni ustawowo wolne od pracy:
    1. dni niżej wymienione:

    1 stycznia - Nowy Rok,
    pierwszy dzień Wielkiej Nocy,
    drugi dzień Wielkiej Nocy,
    1 maja - Święto Państwowe,
    3 maja - Święto Narodowe Trzeciego Maja,
    pierwszy dzień Zielonych Świątek,
    dzień Bożego Ciała,
    15 sierpnia - Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny,
    1 listopada - Wszystkich Świętych,
    11 listopada - Narodowe Święto Niepodległości,
    25 grudnia - pierwszy dzień Bożego Narodzenia,
    26 grudnia - drugi dzień Bożego Narodzenia,

    2. niedziele.

    Ruchome święta kościelne, ale już ich wykaz na :
    http://www.pit.pl/print/pages/i/287.php

    Takie informacje powinny być na stronach Ministerstwa Gospodarki i Pracy,
    ale ja ich tam nie znajduję.

    Jako ciekawostkę podam, że 26 VI obchodzi się w Finlandii "Juhannus" i
    jednocześnie święto fińskiej flagi. Jest to dzień wolny od pracy.
    Tradycyjnie rozpala się ogniska nad jeziorami (znajomy kolegi z pracy ma
    tam rodzinę i zawsze wtedy bierze wolne).

    O świętach więcej tutaj: http://www.dni-swiateczne.com/

    Może ktoś wie coś więcej na ten temat??

  • 4. Data: 2005-01-24 19:35:13
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 24/01/2005 19:00, Big Jack wrote :
    > Wyjaśnijcie mi, proszę bo spotkałem się ze sprzecznymi informacjami w
    > kalendarzach. Czy Dzień Flagi (02.05) jest dniem ustawowo wolnym od
    > pracy?

    Nie jest. Dni wolne od pracy reguluje Ustawa z dnia 18 stycznia 1951 o
    dniach wolnych od pracy i na tej liście nia ma Dnia Flagi.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)