  • 1. Data: 2005-01-24 17:44:57
    Temat: statwierdzenie nabycia spadku - jakie dokumenty?
    Od: Bolesław <b...@t...pl>

    Konkretnie: czy córka zmarłego, która wysła za mąż i nosi inne nazwisko
    musi dostarczyć do sądu akt małżeństwa?

    czy w inny sposób może udowodnić, że jest córką, mimo że nosi inne
    nazwisko niż podane w akcie urodzenia?

    Co zrobić, jeżeli urząd odmawia wydania aktu małżeństwa danej osoby
    (mówią, że tylko najbliżsi krewni mogą otrzymać). Czy sąd może wystąpić
    z urzędu o wydanie aktu małżeństwa?

    Bolo

  • 2. Data: 2005-01-24 20:42:14
    Od: "FunnyGuy" <f...@t...pl>

    > Konkretnie: czy córka zmarłego, która wysła za mąż i nosi inne nazwisko
    > musi dostarczyć do sądu akt małżeństwa?

    Tak. Zobacz art. 6 KC. Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie która z
    tego faktu chce wywodzić skutki prawne. Chociaż orzeczenie sądu o
    stwierdzeniu nabycia spadku ma charakter jedynie deklaratoryjny, sąd opiera
    się na dowodach przedłożonych przez stronę postępowania.
    > czy w inny sposób może udowodnić, że jest córką, mimo że nosi inne
    > nazwisko niż podane w akcie urodzenia?

    Wydaje się, że w tym przypadku sam akt urodzenia nie wystarczy, gdyż nie
    wynika z jego treści czy osoba która wyszła za mąż jest tą samą, o której
    traktuje ten dokument.

    > Co zrobić, jeżeli urząd odmawia wydania aktu małżeństwa danej osoby
    > (mówią, że tylko najbliżsi krewni mogą otrzymać). Czy sąd może wystąpić z
    > urzędu o wydanie aktu małżeństwa?

    Ustanowić pełnomocnika do podejmowania czynności przed przed organami
    administracji publicznej. Obowiązek prowadzenia akt stanu cywilnego należy
    do zadań zleconych z zakresu administracji ogólnej. Urzędy Stanu Cywilnego
    prowadzone są przez Wójtów, Burmistrzów Prezydentów Miast - stosuje się w
    tym zakresie przepisy KPA. Zobacz w KPA kto może być pełnomocnikiem.

  • 3. Data: 2005-01-25 20:37:22
    Od: n...@h...pl (Nina Liedtke)

    On Mon, 24 Jan 2005 18:44:57 +0100, Bolesław <b...@t...pl> wrote in
    article <ct3c7u$ptv$1@atlantis.news.tpi.pl>:

    > Konkretnie: czy córka zmarłego, która wysła za mąż i nosi inne nazwisko
    > musi dostarczyć do sądu akt małżeństwa?

    Tak.

    > czy w inny sposób może udowodnić, że jest córką, mimo że nosi inne
    > nazwisko niż podane w akcie urodzenia?

    A w jaki, na przykład? Przez ciekawość pytam, bo akurat zbieram
    dokumenty do 2 spraw spadkowych, z czego jedna za granicą.

    > Co zrobić, jeżeli urząd odmawia wydania aktu małżeństwa danej osoby
    > (mówią, że tylko najbliżsi krewni mogą otrzymać).

    Komu odmawia? Chyba nie osobie zainteresowanej (czyli tej córce
    zmarłego)? Tak by wynikało z tego, co napisałeś -- skoro tylko jej
    najbliżsi krewni mogą ów akt otrzymać, to by znaczyło, że ona nie może
    ;> Ale to bzdura jakaś...

    Jeśli osoba zainteresowana np. mieszka w innym mieście i z tego powodu
    osobiste zgłoszenie się do USC po odpis swojego aktu małżeństwa byłoby
    dla niej uciążliwe, to może pisemnie wystąpić do tego USC z wnioskiem o
    wydanie jej tego odpisu. Wniosek wysyła pocztą. We wniosku może poprosić
    o przesłanie odpisu pod swój adres (wtedy na wniosku powinna nakleić
    znaczki skarbowe; kwota zależy od rodzaju odpisu: skrócony czy zupełny
    oraz od liczby potrzebnych odpisów[1]), albo może poprosić o przesłanie
    ich do innego USC (np. najbliższego swojego miejsca zamieszkania czy
    miejsca pracy) i tam uiścić opłatę przy odbiorze.

    [1] Gdy potrzeba więcej egz. odpisów, to taniej wychodzi zapłacić za
    jeden odpis w USC, zrobić ksero i uwierzytelnić kserokopie u notariusza.
    (Zakładam, że stawki u notariuszy są regulowane odgórnie, czyli wszędzie
    takie same: 7,32 zł z VAT-em za poświadczenie 1 strony.)

    > Czy sąd może wystąpić
    > z urzędu o wydanie aktu małżeństwa?

    Tak, może. W szczególnych okolicznościach, np. gdy uzyskanie tego
    dokumentu przez osobę, na której ciąży obowiązek jego dostarczenia, jest
    dla niej szczególnie uciążliwe, zbyt kosztowne lub w ogóle niemożliwe.
    Ja mam taką sytuację w tej zagranicznej sprawie: chodzi o akt rozwodu
    spadkodawcy; rozwód orzeczony w jeszcze innym kraju (nie wiem dokładnie
    kiedy ani przez który sąd), nieumiejscowiony w Polsce z powodu
    rozbieżności formalnych, a następnie odpis wyroku zagubiony -- nie
    podejmuję prób uzyskania nowego odpisu, gdyż byłoby to dla mnie
    uciążliwe, czasochłonne i kosztowne (nie wiem nawet, do jakiego urzędu w
    tamtym kraju się zwracać, ponadto musiałabym opłacać tłumaczenia pism,
    które bym pisała do tamtejszych urzędów, tłumaczenia odpowiedzi, które
    bym dostawała, tłumaczenia przysięgłe dokumentów, stwierdzających moje
    prawo do występowania o ten odpis, a po jego uzyskaniu -- tłumaczenie
    przysięgłe na język kraju, w którym toczy się postępowanie spadkowe), a
    koniec końców ten rozwód nie zmienia niczego w kwestii praw do spadku...
    ale gdyby sąd uznał, że odpis jednak jest potrzebny, to proszę, aby
    wystąpił o niego z urzędu do ambasady tamtego kraju.

    Jednak skoro chodzi o najzwyczajniejszy odpis aktu małżeństwa
    znajdującego się w polskim USC, i jest to dokument w oczywisty sposób
    niezbędny, to nie radzę się wygłupiać. ,,Może wystąpić'' nie znaczy ani
    ,,musi wystąpić'' ani ,,wystąpi''.

    Nina
    --