  • 1. Data: 2002-05-08 07:32:26
    Temat: Czytanie maili,
    Od: "RObi" <p...@p...onet.pl>

    Czy pracodawca ma prawo zytać moje maile?
    A jeżeli pracodawca ma prawo, to czy pracownik ma prawo czytać maile i
    obwieszczać się z ty, że je czyta?
    RObi

  • 2. Data: 2002-05-08 07:47:52
    Temat: Re: Czytanie maili,
    Od: s...@p...fm (sente)

    jezeli maile otrzymujesz na komputer firmowy a ma ci on sluzyc do pracy to
    sorki ale jak masz popier....... szefa to moze sobie czytac ile chce.
    Nic nie poradzisz!

  • 3. Data: 2002-05-08 10:13:11
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>

    Użytkownik "RObi" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Czy pracodawca ma prawo zytać moje maile?
    > A jeżeli pracodawca ma prawo, to czy pracownik ma prawo czytać maile i
    > obwieszczać się z ty, że je czyta?

    W roznych krajach roznie sady orzekaly (zobacz Kronika Wydarzen serwisu
    VaGla.pl Prawo i Internet). W Polsce nie znam orzeczenia sadowego w tym
    temacie. Pracownik ma prawo do prywatnosci. Jednak pracodawca ma prawo
    nadzorowac prace osoby pozostajacej z nim w stosunku pracy, zwlaszcza jesli
    oddaje do jej dyspozycji narzedzia pracy - jakim bedzie w tym momencie
    komputer podlaczony do internetu. W moim odczuciu - pracodawca ma prawo
    czytac poczte adresowana na sluzbowy adres mailowy pracownika (ktory mu
    pozostawil jako narzedzie pracy), jednak nie powinien miec prawa czytac
    poczty pracownika adresowanej na adres prywatny (a mozliwy do odczytania czy
    to przez wejscie do komputera pracownika lub przez czytanie poczty
    nadchodzacej bezposredni na serwerze pocztowym, serwerze proxy etc...). Jest
    to jedynie subiektywny punkt widzenia :)

    Piotr VaGla Waglowski | v...@v...pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Member of the Board | http://www.isoc.org.pl

  • 4. Data: 2002-05-08 16:41:20
    Od: "camokiller" <c...@h...pl>

    "sente" <s...@p...fm> wrote in message
    > jezeli maile otrzymujesz na komputer firmowy a ma ci on sluzyc do pracy
    > sorki ale jak masz popier....... szefa to moze sobie czytac ile chce.
    > Nic nie poradzisz!

    Eee tam zawsze można coś poradzić.

    Jeżeli korespondencję prowadzisz stale z kilkoma osobami to wyróbcie sobie
    certyfikaty i klucze do podpisywania/kodowania poczty elektronicznej.
    Jeżeli twoi znajomi będą mieli twój klucz publiczny i będą pocztę do
    ciebie kodować, a ty będziesz dysponował kluczami publicznymi znajomych i
    też pocztę do nich kodował, to szef nic nie będzie mógł podejrzeć jeżeli
    nie będzie miał kluczy prywatnych.

    To co będzie dla niego widoczne to coś na kształt:
    MIAGCSqGSIb3DQEHA6CAMIACAQAxggGHMIGgAgEAMEowQzELMAkG
    A1UEBhMCUEwxGzAZBgNVBA
    oT
    ElVuaXpldG8gU3AuIHogby5vLjEXMBUGA1UEAxMOQ2VydHVtIExl
    dmVsIEkCAwH+ZzANBgkqhk
    iG
    9w0BAQEFAARAEl1O6eavn+l5n+ejkk70l8gHNe2LcioLUsGf4IFy
    jiuqqsIy9kGQr+h6VJb5SC
    gB
    SW6EFcOATcCwu8Hj1Z4myzCB4QIBADBKMEMxCzAJBgNVBAYTAlBM
    MRswGQYDVQQKExJVbml6ZX
    Rv
    IFNwLiB6IG8uby4xFzAVBgNVBAMTDkNlcnR1bSBMZXZlbCBJAgMB
    +oMwDQYJKoZIhvcNAQEBBQ
    AE
    gYAQcCSax+b8kMydGX6MC6o3N2bhcviD4kUfppPSBGuXkHOc3/hk
    u+z/fiNeHLul9LFE54Wy3W
    Uo
    5zDsaBzkGoDT4SGag9bsxJGr8llUWaFJ5dmOVq2coI0ADSRxMGdJ
    SF+gGADuNENYBCnTsYTiB1
    b/

    I nich sobie czyta ile wlezie :))))))

    Kamil
    c...@h...pl

  • 5. Data: 2002-05-08 16:51:32
    Od: Romek Bieda <r...@i...pl>

    On 8 May 2002 09:47:52 +0200, s...@p...fm (sente) wrote:

    >jezeli maile otrzymujesz na komputer firmowy a ma ci on sluzyc do pracy to
    >sorki ale jak masz popier....... szefa to moze sobie czytac ile chce.
    >Nic nie poradzisz!

    Wed?ug mnie nie ma prawa czytac maili. Musisz wyrazic na to zgode,
    tylko wyrazna zgoda uchyla bezprawnosc takich dzia?a?.
    Kilka tygodni temu by?o to juz dyskutowane, kilka osób sie ze mna nie
    zgodzi?o. Nie ma czasu przdstawiac ca?ego problemu, zainteresowanych
    odsy?am do bardzo bogatej literatury dotyczacej ochrony dób oobistych
    oraz prawa pracy.
    Wykaz podtawowej literatury znajdzieci na stronie Piotra Waglowskiego
    http://vagla.pl/
    POzdrawiam
    Romek Bieda
    www.prawnik.net.pl

  • 6. Data: 2002-05-08 16:57:56
    Od: Romek Bieda <r...@i...pl>

    On Wed, 8 May 2002 12:13:11 +0200, "Piotr 'VaGla' Waglowski"
    <v...@v...nospam.pl> wrote:

    >U?ytkownik "RObi" <p...@p...onet.pl> napisa? w wiadomo?ci
    >
    >W roznych krajach roznie sady orzekaly (zobacz Kronika Wydarzen serwisu
    >VaGla.pl Prawo i Internet).
    To prawda, W usa sprawa jest jasna - nie wolno czytac - jest na to
    ustawa .
> [...]
    >nadchodzacej bezposredni na serwerze pocztowym, serwerze proxy etc...). Jest
    >to jedynie subiektywny punkt widzenia :)

    Punkt bardzo subiektywny.
    To czy jest to narzedzie pracy nie ma znaczenia. Chyba pisa?es prace
    magisterksa z tego tematu.
    Wiec zdajesz sobie sprawe z przes?anek uchylenia bezprawnosci dzia?an
    z art. 23 kc.
    Zgoda uprawnionego jest jedn? z podstaowych, co wiecej nie mozna tej
    zgody domniemywac. Sam zreszt? o tym wiez po zdanie to powtarza sie w
    kazdym z podreczników :)
    Natomiast zgoda moze byae wyrazona w róny sposób np. przez podpisanie
    umowy o prace w którj jest odpowiednia klauzula lub zapis odpowiedniej
    klauzuli w regulaminie pracy itp.
    Pradwda ze nie ma jeszcze orzeczen na ten temat ale sa polskie
    orzeczenia dotyczace monitorowania pracowników w pracy za pomoca kamer
    - podstawa prawna i spósob rozumowania jest w oby wypadkach
    identyczny.
    Pozdrawiam
    Romek Bieda

  • 7. Data: 2002-05-08 17:08:52
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Wed, 8 May 2002, RObi wrote:

    > Czy pracodawca ma prawo zytać moje maile?

    Nie.

    > A jeżeli pracodawca ma prawo, to czy pracownik ma prawo czytać maile i
    > obwieszczać się z ty, że je czyta?

    Nie. Pracodawca może mu jednak zabronić używania poczty do celów
    niesłużbowych.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 8. Data: 2002-05-08 17:19:59
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Wed, 8 May 2002, camokiller wrote:

    > ciebie kodować, a ty będziesz dysponował kluczami publicznymi znajomych i
    > też pocztę do nich kodował, to szef nic nie będzie mógł podejrzeć jeżeli
    > nie będzie miał kluczy prywatnych.

    Ale jeśli wysyłasz pocztę również do niego, to musisz mu ten klucz podać,
    czyli na jedno wychodzi.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 9. Data: 2002-05-08 17:57:19
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent"

    > Ale jeśli wysyłasz pocztę również do niego, to musisz mu ten klucz podać,
    > czyli na jedno wychodzi.

    No tu Gwidon masz zaleglosci - juz mozesz pocwiczyc - sa witryny gdzie za darmo
    daja taki certyfikat do klucza publicznego i mozesz sprawdzic swoje teorie ;-))

    jesli wysylasz poczte do szefa to podpisujesz ja swoim kluczem prywatnym
    - to powoduje ze doczepiany jest tylko twoj klucz publiczny z certyfikatem ale
    tekst poszedl jawny
    - potem szef zobaczyl ze dostal cos podpisanego i moze sobie twoj klucz
    publiczny zapamietac w kartotece przy twoich danych
    - jak szef do ciebbie kiedys bedzie pisal to moze
    (a) majac twoj klucz publiczny dac polecenie szyfruj - tylko ty to potem
    odczytasz bo tylko ty masz SWOJ klucz prywatny
    (b) niezaleznie od (a) szef moze wykonac to co ty wczesniej i podpisac maila
    swoujm podpisem elektronicznym - a ty po odebraniu tego maila bedziesz mogl
    sobie zapamietac jego klucz publiczny i slac do niego szyfrowane maile ktore
    tylko on odczyta

    Jak widac z powyzszego klucze publiczne mozna podawac jak sie chce otrzymywac
    szyfrowane maile, moga one byc gdzies osiagalne bez indywidualnego podawania i
    to niczym nie grozi. Odszyfrowac maila moze tylko wlasciciel drugiego klucza do
    pary - prywatnego, czyli kazdy tylko maile do siebie skierowane
    *** blad ***

  • 10. Data: 2002-05-08 18:48:21
    Od: "camokiller" <c...@h...pl>

    Jedyny problem z mailami, które będzie dostawał "jednorazowo" lub od osób
    które nie mają/nie chcą / nie potrafią wyrobić sobie odpowiedniego klucza.

    A i trzeba uważać z tymi bezpłatnymi kluczami. Kiedyś Unizeto (
    www.certum.pl ) dawało darmowe certyfikaty na 6 miesięcy z możliwością
    przedłużania ważności klucza. Obecnie się już wycwanili i dają tylko na 3
    miesiące (podobno docelowo tylko na miesiąc) i ważności certyfikatu do
    bezpłatnego klucza nie można sobie przedłużyć, a jedynie wygenerować nowy
    klucz z nowym certyfikatem, a więc dochodzi konieczność rozsyłania co 3
    miesiące swojego klucza publicznego i przechowywania wszystkich starych
    kluczy, żeby mieć dostęp do jakiś starych ważnych wiadomości.

    Kamil
    c...@h...pl