  • 1. Data: 2007-11-16 11:21:16
    Temat: Czyja wina - stluczka drogowa - prosze o pomoc
    Od: t...@g...com

    witam,
    potrzebuje znalezc odpowiedni artykul w kodeksie drogowym, blagam o
    pomoc.
    Sytuacja nastepujaca - jedzie sobie ciezarowka ktorą wyprzedza
    samochod osobowy. podczas wyprzedzania (osobowy jest juz w polowie
    ciezarowki) duzy samochod nagle przypomnial sobie ze chce skrecic w
    lewo zaczyna robic ten manewr wjezdzajac w samochod osobowy. samochod
    osobowy uderza w przednie kolo ciezarowki. kierowca osobowego
    utrzymuje ze ciezarowka nie miala wlaczonego kierunkowskazu,
    ciezarowiec oczywiscie utrzymuje ze mial wlaczony (i niestety ma na to
    kolegow swiadkow ktorzy nic nie widzieli bo stali za daleko, ale tak
    moga swiadczyc). Zakrzyczany kierowca osobowki przyznaje sie do winy i
    pisze oświadczenie. przyjezdza policja ktora kilkukrotnie mowi iz
    kierowca osobowki niepotrzebnie napisal oswiadczenie bo wina lezy po
    stronie tirowca ale ze jest oswiadczenie to juz nic nie moga zrobic.
    droga dwukierunkowa, bez znakow na nawierzchni, bez zakazu
    wyprzedzania. kierowca ciezarowki nie skrecal na skrzyzowaniu tylko w
    droge do posesji (podporzadkowaną)

    pytanie nastepujace - aby napisac odwolanie trzeba powolac sie na
    odpowiedni punkt kodeksu drogowego... moze ktos mi pomoc?

    wg policji skrecajacy musi sie upewnic przed skretem czy nic go nie
    wyprzedza - samo (nawet jakby byl wlaczony) włączenie kierunkowskazu
    nie upoważnia go do rozpoczęcia wykonania manewru skrętu w lewo.

    please help.

  • 2. Data: 2007-11-16 12:02:49
    Temat: Re: Czyja wina - stluczka drogowa - prosze o pomoc
    Od: "P.H." <l...@s...kreml.zsrr>

    Użytkownik <t...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...
[...]

    policja ma rację. wina leży po stronie kierowcy ciężarówki.
    jeśli chcesz paragraf:
    http://www.v10.pl/prawo/Kodeks,drogowy,-,Dzial,II,-,
    Ruch,drogowy,1.html#roz3oddzial4
    ja powołłbym się na art 22 pkt 4

    "4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany
    ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza
    wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony."

  • 3. Data: 2007-11-16 22:16:28
    Od: KsZZysiek <kszysiek@__tlen.pl>

    > pytanie nastepujace - aby napisac odwolanie trzeba powolac sie na
    > odpowiedni punkt kodeksu drogowego... moze ktos mi pomoc?

    Nie musisz sie powoływac na zaden punkt ... po prostu napisz, ze
    podpisałęs oswiadczenie pod presją będą otoczony przez wrogi ci
    tłum :)

    --
    Krzysztof, Kraków, http://kp.oz.pl

  • 4. Data: 2007-11-16 22:50:51
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    t...@g...com pisze:

    > pytanie nastepujace - aby napisac odwolanie trzeba powolac sie na
    > odpowiedni punkt kodeksu drogowego... moze ktos mi pomoc?

    Tak jak napisał P.H. - Art. 22 pkt 4.

    Sprawa wygląda IMO tak że należy "okopać" się przy zdaniu że
    kierunkowskazu nie było, ponieważ jest to jedyna rzecz która może
    ciągnąć winę w stronę wyprzedzającego (wyprzedzanie pojazdu
    sygnalizującego zamiar skrętu z niewłaściwej strony).

    Żeby próbować uznać osobówkę winnym wypadku trzeba udowodnić że
    kierunkowskaz był włączony. Wystarczy że nie uda się tego udowodnić.
    Natomiast to że skręcający zmieniając pas ruchu nie ustąpił
    pierwszeństwa udowodnić bardzo łatwo.

    > wg policji skrecajacy musi sie upewnic przed skretem czy nic go nie
    > wyprzedza - samo (nawet jakby byl wlaczony) włączenie kierunkowskazu
    > nie upoważnia go do rozpoczęcia wykonania manewru skrętu w lewo.

    Oczywiście tak jest.

  • 5. Data: 2007-11-17 06:59:03
    Od: "Andrzej_K" <n...@b...tak.pl>

    Tomasz Pyra wrote:
    t...@g...com pisze:

> [...]
    > ciągnąć winę w stronę wyprzedzającego (wyprzedzanie pojazdu
    > sygnalizującego zamiar skrętu z niewłaściwej strony).

    Bredzisz!, włączony kierunkowskaz jest tylko i wyłącznie
    informacją dla innych użytkowników drogi i zamiarze
    zmiany pasa ruchu. tylko to, i do niczego nie uprawnia.
    Powtarzam, jest tylko informacją o zamiarze.

    --
    Pozdrawiam - Andrzej_K.
    "Systemy odporne na idiotów, obsługiwane są właśnie przez nich."

  • 6. Data: 2007-11-17 07:22:08
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    Użytkownik "KsZZysiek" <kszysiek@__tlen.pl> napisał w wiadomości

    > Nie musisz sie powoływac na zaden punkt ... po prostu napisz, ze
    > podpisałęs oswiadczenie pod presją będą otoczony przez wrogi ci
    > tłum :)

    Tak samo się wykpisz z podpisanego przez ciebie weksla;)))

    --
    Pzdr
    Leszek

  • 7. Data: 2007-11-17 14:28:26
    Od: "Ryba" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej_K" <n...@b...tak.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > --
    > Pozdrawiam - Andrzej_K.
    > "Systemy odporne na idiotów, obsługiwane są właśnie przez nich."

    Witam serdecznie,

    drogi Andrzeju_K, zanim użyjesz argumentów politycznych (bo merytorycznych
    powyżej nie byłeś łaskaw przedstawić) zwróc uwagę na zapis art. 24 ustawy
    PoRD, którego pkt 5 brzmi następująco: "[..] 5. Wyprzedzanie pojazdu lub
    uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo, może odbywać
    się tylko z jego prawej strony. [..]".

    To tyle w tym temacie.
    Zdróweczko
    Ryba

  • 8. Data: 2007-11-17 16:22:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Ryba wrote:
> [...]
    > uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo, może odbywać

    Art. 22.
    1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas
    ruchu tylko
    z zachowaniem szczególnej ostrożności.

    Włączenie kierunkowskazu nie upoważnia go do skrętu jeżeli spowoduje to
    zagrożenie bezpieczeństwa ruchu.
    Jeżeli włączył kierunkowskaz i ktoś inny nie zastosował się do art 24 to
    temu komuś należy się mandat, ale to nie upoważnia kierująego do
    wykonania manewru skrętu w lewo.

    Znowu myślenie skoro drugi nie stosuje się do przepisów to mi wolno
    wszystko bo ja jadę prawidłowo.
    Bzdura.

  • 9. Data: 2007-11-17 17:04:55
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Andrzej_K pisze:
    > Tomasz Pyra wrote:

    > Bredzisz!, włączony kierunkowskaz jest tylko i wyłącznie
    > informacją dla innych użytkowników drogi i zamiarze
    > zmiany pasa ruchu. tylko to, i do niczego nie uprawnia.

    Ale zakazuje wyprzedzania z lewej strony kogoś kto sygnalizuje zamiar
    skrętu w lewo.
    Gdyby udowodnić wyprzedzającemu że pomimo takiego sygnału zaczął
    wyprzedzanie to wyrok może być różny.

    Co do meritum to oczywiście zgadzam się że jedynym który miał ustępować
    pierwszeństwa był ten który zmieniał pas ruchu.
    Taka sytuacja jest dość często omawiana na grupie p.m.s i niektórzy
    twierdzą że wiele takich spraw zakańcza się uznaniem winy
    wyprzedzającego, czy to przez policję czy przez sąd. Ile w tym prawdy to
    nie wiem.

  • 10. Data: 2007-11-17 17:43:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomasz Pyra wrote:

    > Ale zakazuje wyprzedzania z lewej strony kogoś kto sygnalizuje zamiar
    > skrętu w lewo.

    ale to jest zupełnie inna bajka i ma się nijak do tego, że skręcającemu
    manewru rozpącząć nie wolno.

    > Gdyby udowodnić wyprzedzającemu że pomimo takiego sygnału zaczął
    > wyprzedzanie to wyrok może być różny.

    tak, też dostanie za swoje niezależnie.

> [...]
    > twierdzą że wiele takich spraw zakańcza się uznaniem winy
    > wyprzedzającego, czy to przez policję czy przez sąd. Ile w tym prawdy to

    dużo.