eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoCzy prezydent jest w prawie desygnować kandydata na premiera PRZED pierwszym posiedzeniem Sejmu? › Re: Czy prezydent jest w prawie desygnować kandydata na premiera PRZED pierwszym posiedzeniem Sejmu?
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Tue, 7 Nov 2023 02:04:01 -0800 (PST)
    Subject: Re: Czy prezydent jest w prawie desygnować kandydata na premiera PRZED
    pierwszym posiedzeniem Sejmu?
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 7 listopada 2023 o 10:09:02 UTC+1 A. Filip napisał(a):

    > IMHO według interpretacji literalnej prezydent nie ma prawa desygnować
    > kandydata na premiera _przed_ pierwszym posiedzeniem Sejmu bo jak wół
    > stoi "w ciągu od" a nie "nie później niż". Według interpretacji
    > celowościowej powinien mieć takie prawo po formalnym ogłoszeniu wyników
    > wyborów i rozpatrzeniu protestów wyborczych.

    Przy drugim czytaniu - nie ma żadnego ograniczenia czasowego "desygnacji".
    Jest ograniczenie "powołania i odebrania przysięgi".

    Druga ciekawostka - prezydent powołuje rząd, który, jak się zdaje, ma prawo działać.
    Przez 2 tygodnie, ale ma prawo bez wotum zaufania.

    Trzecia:
    KRP-154.3:
    "W razie niepowołania Rady Ministrów w trybie ust. 1 lub nieudzielenia jej wotum
    zaufania w trybie ust. 2 Sejm w ciągu 14 dni od upływu terminów określonych w ust. 1
    lub ust. 2 wybiera Prezesa Rady Ministrów oraz proponowanych przez niego członków
    Rady Ministrów bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy
    ustawowej liczby posłów. Prezydent Rzeczypospolitej powołuje tak wybraną Radę
    Ministrów i odbiera przysięgę od jej członków."

    Nic nie ma o tym, w jakim czasie prezydent jest zobowiązany powołać tak wybraną radę
    ministrów.
    A jeśli nie ma też nic o tym, co się dzieje z nie-rządem w przypadku nieotrzymania
    wotum zaufania,
    to mamy rząd pinokia na czas nieokreślony.
    Ew. przedterminowe wyboru z powodu niepowołania rządu czy nieuchwalenia budżetu.
    Jedno, co może częściowo ratować, to jeśli jest coś o tym, co się dzieje z rządem
    w przypadku uchwalenia wotum nieufności.
    Ale czy można uchwalić wotum nieufności bez poprzedniego wotum zaufania?
    No i w sumie niewiele to daje bo karuzela z powoływaniem rządu, mająca serious flaw,
    zaczyna się od początku :(

    Miałem rację głosując przeciwko tej konstytucji :(
    Ale uchwalali ją ideowcy, co jest wadą, bo nie mieściło im się w głowie, że ktoś taki
    może zostać p.o.rezydentem.
    Konstytucje powinni jednak pisać programiści, tu zawsze jest worst case study.