  • 1. Data: 2010-06-30 09:15:33
    Temat: Czy nazwa podlega prawu autorskiemu?
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Witam,

    powiedzmy, że robię konkurs na nazwę czegoś. Produktu, działalności etc.
    I wygrywa np. nazwa wymyślona przez jakiegoś uczestnika. Czy ta nazwa
    będzie chroniona prawem autorskim?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

    Chcesz nie głosować na Jarka?
    Najpierw zobacz: http://hungry.w.of.pl/pro-life.htm

  • 2. Data: 2010-06-30 09:49:08
    Temat: Re: Czy nazwa podlega prawu autorskiemu?
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 30 Jun 2010 11:15:33 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

    > powiedzmy, że robię konkurs na nazwę czegoś. Produktu, działalności etc.
    > I wygrywa np. nazwa wymyślona przez jakiegoś uczestnika. Czy ta nazwa
    > będzie chroniona prawem autorskim?

    Może być. Jeśli spełni warunki.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    pstryczki ==> http://www.flickr.com/photos/olgierd/

  • 3. Data: 2010-06-30 10:00:56
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-06-30 11:49, Olgierd pisze:
    > Może być. Jeśli spełni warunki.

    Tzn?

    Czyli pozostaje samemu wymyślać, bez konkursów?

  • 4. Data: 2010-06-30 10:16:40
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 30 Jun 2010 12:00:56 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

    > Tzn?

    Jeśli spełni warunki, to będzie podlegać ochronie -- jak każda inna
    twórczość.

    > Czyli pozostaje samemu wymyślać, bez konkursów?

    Zawsze prawa można nabyć.

  • 5. Data: 2010-06-30 10:40:22
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-06-30 12:16, Olgierd pisze:
    > Jeśli spełni warunki, to będzie podlegać ochronie -- jak każda inna
    > twórczość.

    No ale jak badać te warunki. Jak jedno, dwa słowa oceniać?

    > Zawsze prawa można nabyć.

    Ale tylko majątkowe. Osobistych się nie da. Więc np. za chwilę pojawi
    się konieczność napisania

    Srugle Mugle Bugle
    (nazwa autorstwa Jasia Kowalskiego)

    Ta niezbywalność praw osobistych jest wyjątkowo durna, bo jak zamówię u
    grafika logo firmy, to też mogę mieć problem, że będę koło logo musiał
    zamieszczać (zaprojektowane przez XYZ). A w przypadku pracy zbiorowej,
    to w ogóle czad.

  • 6. Data: 2010-06-30 11:12:27
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (30.06.2010 12:40), Przemysław Adam Śmiejek wrote:
> [...]
    [...]
> [...]
    > grafika logo firmy, to też mogę mieć problem, że będę koło logo musiał
    > zamieszczać (zaprojektowane przez XYZ). A w przypadku pracy zbiorowej,

    A co ci każe zamieszczać informacje o autorstwie dzieła? Nie wystarczy
    jak nie przypisujesz sobie tego autorstwa?

    p. m.

  • 7. Data: 2010-06-30 11:40:07
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 30 Jun 2010 13:12:27 +0200, mvoicem napisał(a):

    > A co ci każe zamieszczać informacje o autorstwie dzieła? Nie wystarczy
    > jak nie przypisujesz sobie tego autorstwa?

    Nie, jeśli w umowie nie zastrzeże, że autor nie będzie korzystał, to nic
    to nie da. Zawsze będzie mógł tego żądać.

    Ale po to jest właśnie umowa, by takie rzeczy tam pisać. Stąd np. bardzo
    rzadko w reklamach pojawiają się nazwiska twórców.

  • 8. Data: 2010-06-30 11:59:35
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 30-06-2010 13:40, Olgierd pisze:
> [...]

    Ponieważ to jest prawo niezbywalne a przy żadnym logo nie ma nazwiska
    grafika, to może nie tego to prawo dotyczy, co?

> [...]
    >
    > Ale po to jest właśnie umowa, by takie rzeczy tam pisać. Stąd np. bardzo
    > rzadko w reklamach pojawiają się nazwiska twórców.

    Ale zdaje się osobiste prawo autorskie, to które jest niezbywalne, to
    jest prawo do tego, żeby nasz grafik mógł to logo/plakat/projekt puszki
    z zupą mieć w portfolio i powiedzieć potencjalnemu zleceniodawcy "to
    logo/puszkę z zupą firmy STRASZNE DUŻY KONCERN ja zaprojektowałem".

    A nie obowiązek zamawiajacego do umieszczania listy płac na końcu
    reklamówki podpasek albo nazwiska grafika na firmowej oklejce samochodu.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2010-06-30 12:08:41
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 30 Jun 2010 13:59:35 +0200, Maddy napisał(a):

    > A nie obowiązek zamawiajacego do umieszczania listy płac na końcu
    > reklamówki podpasek albo nazwiska grafika na firmowej oklejce samochodu.

    Zdaje się, że jedno i drugie (art. 16 pr.aut.).

  • 10. Data: 2010-06-30 14:10:52
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-06-30 13:59, Maddy pisze:

    > Ponieważ to jest prawo niezbywalne a przy żadnym logo nie ma nazwiska
    > grafika, to może nie tego to prawo dotyczy, co?

    To może wyjaśnij, skoro źle rozumiem, co?

    > A nie obowiązek zamawiajacego do umieszczania listy płac na końcu
    > reklamówki podpasek albo nazwiska grafika na firmowej oklejce samochodu.

    Możliwe, że pomyliło mi się z CC-BY, ale w takim razie po co byłoby tak
    dziwnie na wikipedii, że ,,ten utwór jest Public Domain, ale jak prawo
    nie zezwala, to oznaczcie go moim nazwiskiem''. Tak jakby właśnie jednak
    to oznaczanie było istotne.