  • 11. Data: 2010-06-30 14:12:07
    Temat: Re: Czy nazwa podlega prawu autorskiemu?
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Dodam jeszcze, że to żaden dowód, może autorzy tego nie wymagali do tej
    pory :D

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

    Chcesz nie głosować na Jarka?
    Najpierw zobacz: http://hungry.w.of.pl/pro-life.htm

  • 12. Data: 2010-06-30 18:37:31
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 30 Jun 2010 16:10:52 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

    > Możliwe, że pomyliło mi się z CC-BY, ale w takim razie po co byłoby tak
    > dziwnie na wikipedii, że ,,ten utwór jest Public Domain, ale jak prawo
    > nie zezwala, to oznaczcie go moim nazwiskiem''. Tak jakby właśnie jednak
    > to oznaczanie było istotne.

    Jest istotne, ale można się zobowiązać do niekorzystania (albo po prostu
    nie korzystać).

    --
    :) Olgierd ||
    Lege Artis ==> http://legeartis.org.pl

  • 13. Data: 2010-06-30 19:07:03
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-06-30 20:37, Olgierd pisze:
    > Jest istotne, ale można się zobowiązać do niekorzystania

    No właśnie, można? Bo mi się kołatało, że te prawa są niezbywalne.

    >(albo po prostu
    > nie korzystać).

    No ale mówię o tym, co zrobić, jak ktoś wygra konkurs, a potem będzie
    się domagał.

  • 14. Data: 2010-06-30 20:10:19
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 30 Jun 2010 21:07:03 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

    > No właśnie, można? Bo mi się kołatało, że te prawa są niezbywalne.

    Zbywalność nie ma nic wspólnego z zobowiązaniem do niewykonywania
    autorskich praw osobistych. Nawet na Wikipedii o tym piszą.

    > No ale mówię o tym, co zrobić, jak ktoś wygra konkurs, a potem będzie
    > się domagał.

    Dać mu papier, w którym zobowiąże się, że nie będzie z nich korzystał.
    Albo zapłać kancelarii, to Ci napiszą taki papier.

  • 15. Data: 2010-06-30 20:23:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Jun 2010, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > No właśnie, można? Bo mi się kołatało, że te prawa są niezbywalne.

    Prawo jest niezbywalne.
    Ale zakazu płacenia Ci przykładowo 1000 zł za każdy rok w którym
    nie będziesz żądał "podpisania" nie ma.
    Oczywiście *odrębnie* i *niezależnie* od umowy o przekazaniu praw
    (niekrzywdzącej i tak dalej).
    Nie ma zakazu zawierania nieważnych umów, działających w oparciu
    o zasadę "jak Ty przestaniesz świadczyć, to ja też, obaj powołamy
    się na nieważność" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2010-06-30 21:12:31
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (30.06.2010 22:23), Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Nie ma zakazu zawierania nieważnych umów, działających w oparciu
    > o zasadę "jak Ty przestaniesz świadczyć, to ja też, obaj powołamy

    No to w sytuacji gdy:
    - BIG COMPANY zamawia u Kowalskiego logo, Kowalski logo wykonuje,
    dostaje za nie wynagrodzenie.
    - BIG COMPANY podpisuje z Kowalskim umowę, że w zamian za 2000zł
    wypłacone do ręki, Kowalski zobowiązuje się nie rościć prawa do jego
    podpisu na logo,

    czy nie może być tak że:
    - Kowalski za pół roku żąda podpisu na logo, powołując się na nieważność
    umowy,
    - BIG COMPANY w związku z tym żąda zwrotu 2000zł, powołując się na
    nieważność umowy,
    - Kowalski odmawia, tłumacząc że zaszło bezpodstawne wzbogacenie które
    zużył
    ?

    p. m.

  • 17. Data: 2010-07-01 07:00:37
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 30 Jun 2010 23:12:31 +0200, mvoicem napisał(a):

> [...]
    > - BIG COMPANY podpisuje z Kowalskim umowę, że w zamian za 2000zł
    > wypłacone do ręki, Kowalski zobowiązuje się nie rościć prawa do jego

    No to jeszcze raz:

    "Przy zachowaniu zasady niezbywalności autorskich praw osobistych
    dopuszczalne jest zrzeczenie się przez twórcę wykonywania części tych
    praw na rzecz osób trzecich, w tym przedsiębiorców." (wyrok SA w
    Warszawie, I ACa 668/06)

    I teraz najlepsze: w sentencji źle brzmi słowo "zrzec", powinno być
    "zobowiązać do niewykonywania". Tak też jest w komentarzu Barty i
    Markiewicza: "Autorskie prawa osobiste są tak ściśle związane z osobą
    twórcy, że nie można się ich ani zrzec, ani zbyć. Autor może jednak
    skutecznie - naszym zdaniem - bądź zobowiązać się do niewykonywania wobec
    określonej osoby danego prawa osobistego, bądź nawet zezwolić jej na
    wykonywanie tego prawa w jego imieniu. Dochodzi bowiem wówczas do
    wykonywania, a nie do zrzeczenia się, autorskich praw osobistych. Wola
    stron w zakresie wykonywania praw autorskich może być wyrażona także w
    sposób dorozumiany. Autor, narażając się wprawdzie na ewentualną
    odpowiedzialność z tytułu naruszenia swych zobowiązań, może jednak
    odwołać swą zgodę na wykonywanie przez osobę trzecią jego praw
    osobistych."

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    pstryczki ==> http://www.flickr.com/photos/olgierd/

  • 18. Data: 2010-07-01 07:41:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Jun 2010, mvoicem wrote:

    > - Kowalski odmawia, tłumacząc że zaszło bezpodstawne wzbogacenie które
    > zużył
    > ?

    Właśnie w celu ominięcia wszystkich problemów które
    powstają przy konstrukcji jak wyżej, starannie dobrałem wersję
    w której się *nie* *za*płaci (raz i z góry, a potem trzeba się
    szarpać).
    Płaci się ciągle. "1000 zł za rok", a nie "10 000 z góry".
    Albo w ogóle - "5000 po 5 latach".
    Gość sobie "przypomni" o prawie - to i bonusa nie będzie.

    Ponadto w tym przypadku druga strona powoła się na przykład na
    "umyślne wykorzystanie błędu" (błędu w postaci zapłaty za nieważną
    umowę), naruszenie 5KC albo cóś w tym stylu.
    I pytanie standardowe - "kto będzie miał 'większego' prawnika" :D
    Biedacy nie wiedzieli że prawo jest niezbywalne, a skoro 'zbywca'
    wiedział i chciał to wykorzystać, 5KC niewątpliwie naruszył ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2010-07-01 09:00:45
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (01.07.2010 09:00), Olgierd wrote:

> [...]
    > Warszawie, I ACa 668/06)
    >
    > I teraz najlepsze: w sentencji źle brzmi słowo "zrzec", powinno być

    No to co to za niezbywalność? :). To tak jakbym się zobowiązał do
    niewykonywania swoich praw do wolności osobistej na rzecz tego i
    tamtego. Czyste niewolnictwo.

> [...]
    > określonej osoby danego prawa osobistego, bądź nawet zezwolić jej na
    > wykonywanie tego prawa w jego imieniu. Dochodzi bowiem wówczas do

    Niech mi ktoś przystępnie wytłumaczy różnicę między zbyciem a
    zrzeczeniem się wykonywania, bo jakoś to mi "nie wchodzi".

    p. m.

  • 20. Data: 2010-07-01 09:07:09
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 01 Jul 2010 11:00:45 +0200, mvoicem napisał(a):

    > No to co to za niezbywalność? . To tak jakbym się zobowiązał do
    > niewykonywania swoich praw do wolności osobistej na rzecz tego i
    > tamtego. Czyste niewolnictwo.

    Takie samo jak np. umowa o zakazie konkurencji bądź o zachowaniu
    poufności. Też ograniczasz swoje niezbywalne konstytucyjne uprawnienia --
    swobody pracy oraz wolnego słowa.

    > Niech mi ktoś przystępnie wytłumaczy różnicę między zbyciem a
    > zrzeczeniem się wykonywania, bo jakoś to mi "nie wchodzi".

    Zbycie czyli przeniesienie praw. A zrzeczenie się wykonywania to
    oświadczenie "ja nie będę w tym mieszał".