  • 11. Data: 2011-06-03 07:35:18
    Temat: Re: Czy można pozwać pracownika zamiast pracodawcy?
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    > Jakby pracownik dokonał czynu *wykraczającego* poza sprawy związane
    > z umową, to co innego. Ale drabinę przytargał w celu wykonania
    > umowy, więc jak nią coś stłukł...

    Jeżeli coś ukradł, to na pewno nie była to czynność związana z
    wykonywaniem umowy i raczej nie w tym celu pracodawca go przysłał (no
    całkiem wykluczyć nie można).

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 12. Data: 2011-06-03 07:54:43
    Od: Kamil <a...@a...com>

    Dnia Fri, 03 Jun 2011 09:35:18 +0200, Maddy napisał(a):

    > Jeżeli coś ukradł, to na pewno nie była to czynność związana z
    > wykonywaniem umowy i raczej nie w tym celu pracodawca go przysłał (no
    > całkiem wykluczyć nie można).

    A ta znowu swoje projekcje sieje :/
    Czegoś nie rozumiesz w zdaniu:

    Widzisz tu cokolwiek o podejrzeniu kradzieży?
    No właśnie nie ma :)
    Więc tak, każdy sądzi po sobie ;)

  • 13. Data: 2011-06-03 08:22:15
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 03.06.2011 01:00, s...@a...pl pisze:

    > Odbiegnę trochę od tematu. Kto odpowiada za:
    > - zniszczenie mienia klienta w domu klienta (np. uszkodzenie telewizora
    > uderzeniem drabiny) podczas wykonywania pracy przez pracownika? Zakładamy,
    > że umowa nie przewidywała zabezpieczenia go podczas prac przez klienta.

    Nie musi przewidywać. To fachowiec dzięki swojej fachowej wiedzy ma
    określić, jakie kroki należy podjąć by szkód nie narobić.

    > - kradzież mienia klienta przez pracownika?

    A jaki to ma związek z wykonywaną usługą?

  • 14. Data: 2011-06-03 16:07:05
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 2 Cze, 22:14, "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Marcin "Kenickie" Mydlak" <e...@3...lp> napisał

    > Dla klienta drugą stroną umowy jest zakład, nie jego pracownik.

    Ale celowe działanie tego pracownika może być czynem niedozwolonym.
    Wtedy możemy mieć dwóch dłużników - przedsiębiorcę (z umowy) i jego
    pracownika (z tytułu czynu niedozwolonego).

  • 15. Data: 2011-06-03 16:52:21
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 3 Cze, 09:09, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   Jak rozumiem - dlatego, że pytanie nie było o to, czy pracodawca
    > może wystąpić z regresem do pracownika.
    >   Widziałeś kiedyś 429 KC?
    >   To jest strona "od klienta" (dlaczego klient ma roszczenie
    > do pracodawcy a nie pracownika).
    >
    >   Jakby pracownik dokonał czynu *wykraczającego* poza sprawy związane
    > z umową, to co innego. Ale drabinę przytargał w celu wykonania
    > umowy, więc jak nią coś stłukł...
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Art. 429 k.c. w ogóle nie chroni pracownika przed roszczeniami.
    Przepis ten zapewnia odpowiedzialność osoby powierzającej czynności za
    działania podwładnego, ale nie zwalnia podwładnych z odpowiedzialności
    za ich własne czyny niedozwolone. Omawiamy tutaj przypadek celowego
    działania pracownika na szkodę klienta. Takie działanie pracownika
    może być czynem niedozwolonym. Jeżeli uda się wykazać, że celowo (np.
    ze złośliwości) zawirusował komputer, który miał naprawić, to może
    odpowiadać za własny czyn niedozwolony, na zasadach ogólnych.

    Podstawą do wyłączenia odpowiedzialności pracownika za szkody
    wyrządzonego osobie trzeciej może być art. 120 k.p. Jednak co do
    wykładni tego przepisu nie ma pełnej zgodności w doktrynie i
    orzecznictwie. Osobiście sympatyzuję z poglądem, że przepis ten nie
    wyłącza odpowiedzialności pracownika wobec osoby trzeciej za szkody
    wyrządzone z winy umyślnej (por. np. wyrok SN z dnia 28 sierpnia 1980
    r., IV PR 252/80, OSNCP 1981, nr 4, poz. 65). Ma to poważne
    uzasadnienie celowościowe - dlaczego poszkodowany miałby być
    pozbawiony możliwości dochodzenia roszczeń od bezpośredniego sprawcy
    szkody, który "wiedział co czynił".

    Spotyka się również dalej idące stanowisko (mam poważne zastrzeżenia
    co do jego trafności, ale chciałbym je przywołać, bo jest dogodne dla
    w wątkotwórcy). Sąd Najwyższy w wyroku z 11 kwietnia 2008 r. (II CSK
    618/07) uznał, iż poszkodowany może dochodzić także bezpośrednio od
    pracownika naprawienia szkody, którą wyrządził mu pracownik
    nieumyślnie czynem niedozwolonym przy wykonywaniu obowiązków
    pracowniczych, jeżeli zakład pracy na skutek upadłości nie jest w
    stanie wypłacić należnego odszkodowania.

  • 16. Data: 2011-06-03 16:57:04
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "goldi" <m...@g...com> napisał

    > Ale celowe działanie tego pracownika może być czynem niedozwolonym.
    > Wtedy możemy mieć dwóch dłużników - przedsiębiorcę (z umowy) i jego
    > pracownika (z tytułu czynu niedozwolonego).

    Zgoda. Tylko że o czyms takim nie było mowy w pierwszym poście.

  • 17. Data: 2011-06-04 05:36:09
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 3 Cze, 18:57, "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "goldi" <m...@g...com> napisał

    > Zgoda. Tylko że o czyms takim nie było mowy w pierwszym poście.

    Ale temat się rozwinął po nieuprzejmej odpowiedzi Johnsona :)

  • 18. Data: 2011-06-05 19:08:03
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    goldi pisze:

    > A dlaczego uważasz, że "wygrać nie można"? Por. np. art. 122 k.p.

    Art. 120 §1 kp

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 19. Data: 2011-06-05 19:12:28
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    goldi pisze:

    > Ale celowe działanie tego pracownika może być czynem niedozwolonym.
    > Wtedy możemy mieć dwóch dłużników - przedsiębiorcę (z umowy) i jego
    > pracownika (z tytułu czynu niedozwolonego).

    Nie.
    Dopóki czyn niedozwolony jest związany z wykonywaniem obowiązków
    pracowniczych to nadal z pracownikiem wygrać nie można.

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 20. Data: 2011-06-05 19:13:48
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    goldi pisze:

    > Ale temat się rozwinął po nieuprzejmej odpowiedzi Johnsona :)

    Nie dość że muszę prostować twoje błędy bądź wyjaśniać oczywistości to
    jeszcze mam być "uprzejmy" ?

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU