  • 1. Data: 2011-06-02 13:29:55
    Temat: odsetki ustawowe
    Od: "Gadulec" <m...@t...xcls>

    Pytanie - dawna firma winna jest mi pieniadze z tyt. wyroku sądowego i
    zasądzonego odszkodowania. Większość zadłużenia spłacono w 2 ratach. Mam
    kłopot jak policzyć odsetki ustawowe - czy liczy się je w/g schematu
    "najpierw należnosć główna potem odsetki" czy "najpierw należności uboczne,
    potem należność główna". Prosiłbym też o podstawę prawną :)

  • 2. Data: 2011-06-02 14:24:59
    Temat: Re: odsetki ustawowe
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 02 Jun 2011 15:29:55 +0200, Gadulec napisał(a):

    > Pytanie - dawna firma winna jest mi pieniadze z tyt. wyroku s?dowego i
    > zas?dzonego odszkodowania. Wiekszo?ae zad?u?enia sp?acono w 2 ratach. Mam
    > k?opot jak policzyae odsetki ustawowe - czy liczy sie je w/g schematu
    > "najpierw nale?nosae g?ówna potem odsetki" czy "najpierw nale?no?ci
    > uboczne, potem nale?no?ae g?ówna". Prosi?bym te? o podstawe prawn? :)

    Kodeks cywilny

    Art. 451. § 1. Dłużnik mający względem tego samego wierzyciela kilka
    długów tego samego rodzaju może przy spełnieniu świadczenia wskazać,
    który dług chce zaspokoić. Jednakże to, co przypada na poczet danego
    długu, wierzyciel może przede wszystkim zaliczyć na związane z tym
    długiem zaległe należności uboczne oraz na zalegające świadczenia główne.

    Tłumacząc na polski: Masz prawo zaliczyć najpierw na odsetki dopiero
    potem na należność główną. Tak jest korzystniej dla wierzyciela.

  • 3. Data: 2011-06-02 16:18:44
    Od: "Gadulec" <m...@t...xcls>

> [...]
    >
    > Tłumacząc na polski: Masz prawo zaliczyć najpierw na odsetki dopiero
    > potem na należność główną. Tak jest korzystniej dla wierzyciela.

    Bardzo dziekuję za pomoc! Jeszcze o jedno zapytam:

    To wygląda mniej-więcej tak:

    Wyrok w 2007, odsetki należne od 2005 r. W 2007 r. płącą 2 raty, pozostaje
    ok 400 zł do zapłaty. Od tych 400 zł walić odsetki od 2005 czy od daty
    ostatniej zapłaty?

  • 4. Data: 2011-06-03 05:26:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Jun 2011, Gadulec wrote:

    > Wyrok w 2007, odsetki należne od 2005 r. W 2007 r. płącą 2 raty, pozostaje
    > ok 400 zł do zapłaty. Od tych 400 zł walić odsetki od 2005 czy od daty
    > ostatniej zapłaty?

    Zastanów się: czy jakby wczoraj zapłacili Ci JEDYNIE 1 grosz z całej
    należności, to miałoby oznaczać, że masz prawo do odsetek dopiero
    od wczoraj?
    Przecież te brakujące 400 zł brakują od terminu płatności!

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-06-03 05:44:05
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 02 Jun 2011 18:18:44 +0200, Gadulec napisał(a):

    > Wyrok w 2007, odsetki nale?ne od 2005 r. W 2007 r. p??c? 2 raty,
    > pozostaje ok 400 z? do zap?aty. Od tych 400 z? waliae odsetki od 2005 czy
    > od daty ostatniej zap?aty?

    W wyroku było coś o odsetkach?

  • 6. Data: 2011-06-03 06:42:44
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 03 Jun 2011 07:26:28 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > wczoraj?
    > Przecież te brakujące 400 zł brakują od terminu płatności!

    Nie tak prosto :)

    Pamiętaj o "sądowej" kapitalizacji odsetek.

  • 7. Data: 2011-06-03 07:26:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Jun 2011, jureq wrote:

    > Nie tak prosto :)
    >
    > Pamiętaj o "sądowej" kapitalizacji odsetek.

    A, ale w ten desen to najwet najoptymistyczniejsza wersja pytania jest
    zbyt pesymistyczna :)
    Niemniej wersja z kapitalizacją wymaga odpowiedzi na pytanie które już
    ktoś zadał: czy w wyroku była mowa o odsetkach.
    Bez wyroku nie ma mowy o odsetkach od odsetek.
    Do tego, IMO odsetki nadal się należą, ale egzekucja już nie przysługuje
    (bo egzekucja tylko od tego, co w wyroku było), no i dochodzi konieczność
    weryfikacji czy aby coś się nie przedawniło.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2011-06-03 09:33:19
    Od: "Gadulec" <m...@t...xcls>

    > W wyroku było coś o odsetkach?

    Tak, zasądziłem odsetki ustawowe od dnia bezprawnego wypowiedzenia umowy.

  • 9. Data: 2011-06-03 09:40:41
    Od: "Gadulec" <m...@t...xcls>

    > Niemniej wersja z kapitalizacją wymaga odpowiedzi na pytanie które już
    > ktoś zadał: czy w wyroku była mowa o odsetkach.
    > Bez wyroku nie ma mowy o odsetkach od odsetek.

    Jak najbardziej była informacja o odsetkach ustawowych płatnych od dnia
    wypowiedzenia do dnia zapłaty.

  • 10. Data: 2011-06-03 13:20:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Jun 2011, Gadulec wrote:

    > Jak najbardziej była informacja o odsetkach ustawowych płatnych od dnia
    > wypowiedzenia do dnia zapłaty.

    No to od wyroku należą się odsetki od już naliczonych odsetek, tak jak
    poprzednik napisał.

    pzdr, Gotfryd