  • 21. Data: 2011-06-06 17:37:48
    Temat: Re: Czy można pozwać pracownika zamiast pracodawcy?
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 5 Cze, 21:13, Johnson <j...@n...pl> wrote:

    > Nie dość że muszę prostować twoje błędy bądź wyjaśniać oczywistości to
    > jeszcze mam być "uprzejmy" ?
    >
    > --
    > @2011 Johnsonhttp://db.tt/JzsPUMU

    Johnsonie,

    prostując błędy moje i Sądu Najwyższego warto być uprzejmym. To nic
    nie kosztuje, a ułatwia stosunki międzyludzkie :)

    Jeszcze bardziej warto stosować w dyskusji argumenty merytoryczne.
    Twój jedyny argument polega na powołaniu się na brzmienie art. 120 § 1
    k.p., przy czym ograniczasz się do stwierdzenia, że "dopóki czyn
    niedozwolony jest związany z wykonywaniem obowiązków pracowniczych to
    nadal z pracownikiem wygrać nie można". Tymczasem zwróć uwagę na dwie
    rzeczy, które może przekonają Cię, że taka wykładnia jest nietrafna:

    1. przepis art. 120 § 1 k.p. jest nieprecyzyjny. Posługuje się
    pojęciem działania "przy wykonywaniu przez niego obowiązków". Zwróć
    uwagę na zwrot "przy wykonywaniu (...) obowiązków", a nie (jak Ty
    napisałeś) "związany z wykonywaniem obowiązków". W konkretnej sytuacji
    dużym problemem może być odróżnienie działania "przy wykonywaniu
    obowiązków" od innego działania podjętego w związku z wykonywaniem
    obowiązków. Na pewno działanie nieumyślne podpada pod art. 120 § 1
    k.p. (na przykład nieudolna naprawa komputera), problem pojawia się
    przy działaniu umyślnym. Czy pracownik, który ze złośliwości umyślnie
    zawirusował komputer klienta działa jeszcze przy wykonywaniu
    obowiązków, czy tylko korzysta z okazji dla popełnienia czynu
    niedozwolonego ? Ostatecznie jego działanie nie zostało podjęte w celu
    wykonywania obowiązków, a jedynie wykorzystał okazję, która pojawiła
    się w związku z powierzonymi mu obowiązkami.

    2. po drugie, przeciwko szerokiej interpretacji art. 120 § 1 k.p.
    przemawia wykładnia funkcjonalna. Nie widzę powodu, żeby wyłączyć
    możliwość dochodzenia odszkodowania przez klienta od pracownika, który
    umyślnie wyrządził szkodę. Zauważ, że przy przyjęciu szerokiej
    interpretacji art. 120 § 1 k.p., jeżeli pracodawca jest niewypłacalny,
    prowadziłoby to do następujących skutków: (i) klient nie uzyskałby
    odszkodowania od pracodawcy, bo wprawdzie wyrok przeciwko pracodawcy
    byłby po myśli klienta, ale z pustego i Salomon nie naleje, (ii)
    pracownik-sprawca szkody nie poniósłby konsekwencji w postaci
    obowiązku zapłaty odszkodowania, bo nie odpowiadałby (przy Twojej
    interpretacji art. 120 § 1 k.p.) wobec klienta, a odpowiedzialność
    wobec pracodawcy też by nie powstała, gdyż nie spełniłaby się
    przesłanka z art. 120 § 2 k.p. (pracodawca nie naprawił szkody). Nie
    ma powodu, żeby chronić pracownika przed działaniami, których skutki w
    pełni przewidział i do których nie został zmuszony przez pracodawcę.

    Czekam na Twoje argumenty :) To nie boli :)

  • 22. Data: 2011-06-06 18:47:06
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    goldi pisze:

    > 1. przepis art. 120 § 1 k.p. jest nieprecyzyjny.

    Etam. Jest wystarczająco precyzyjnych.

> [...]
    > odszkodowania od pracodawcy, bo wprawdzie wyrok przeciwko pracodawcy
    > byłby po myśli klienta, ale z pustego i Salomon nie naleje,

    Jakiego pustego?
    Pracodawca ma roszczenie wobec pracownika które można zając i wykonać
    (art. 910 [2] kpc)

    A poza tym niewypłacalni dłużnicy się zdarzają. To takie ryzyko życiowe.

    A przede wszystkim jak wyjeżdżamy od konkretnego kazusu to rozmawiamy o
    nim a nie go ulepszamy.

    Lepiej uzasadnić jak wygrać sprawę w stanie faktycznym zapodanym przez
    autora wątku. Albo nie marudź.

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 23. Data: 2011-06-06 19:35:27
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 6 Cze, 20:47, Johnson <j...@n...pl> wrote:

    > Etam. Jest wystarczaj co precyzyjnych.

    Tak precyzyjny, że doktryna i orzecznictwo SN tonie w
    rozbieżnościach.

    (i) klient nie uzyska by

    > Jakiego pustego?
    > Pracodawca ma roszczenie wobec pracownika kt re mo na zaj c i wykona
    > (art. 910 [2] kpc)

    Zgodnie z art. 120 par. 2 k.p. roszczenie pracodawcy powstanie, jeżeli
    ten pokryje szkodę. Jeżeli jest goły - nie pokryje, a więc i
    roszczenie nie powstanie. I co wtedy zajmiemy ?

    Do tego dochodzi szereg komplikacji praktycznych, związanych z
    koniecznością wszczęcia kilku postępowań dla zaspokojenia jednego
    roszczenia.

  • 24. Data: 2011-06-06 19:41:12
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    goldi pisze:

    > Tak precyzyjny, że doktryna i orzecznictwo SN tonie w
    > rozbieżnościach.

    Jak ktoś się nudzi to stwarza problemy (zakładając że są jakieś
    rozbieżności) ;)

    > Zgodnie z art. 120 par. 2 k.p. roszczenie pracodawcy powstanie, jeżeli
    > ten pokryje szkodę. Jeżeli jest goły - nie pokryje, a więc i
    > roszczenie nie powstanie. I co wtedy zajmiemy ?

    Tu mnie masz.
    Teraz przejdź to kolejnego punktu - tego o ryzyku życiowym itd.

    Dla upartych masz: II CSK 618/07

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 25. Data: 2011-06-06 19:57:26
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 6 Cze, 21:41, Johnson <j...@n...pl> wrote:

    > Jak kto si nudzi to stwarza problemy (zak adaj c e s jakie
    > rozbie no ci) ;)

    > Tu mnie masz.
    > Teraz przejd to kolejnego punktu - tego o ryzyku yciowym  itd.

    Cóż, ryzyko życiowe powinno obciążać przede wszystkim tego, kto
    zachował się niewłaściwie (czyli pracownika umyślnie wyrządzającego
    szkodę).

    > Dla upartych masz: II CSK 618/07
    >
    > --
    > @2011 Johnsonhttp://db.tt/JzsPUMU

    II CSK 618/07 przywoływałem trochę wyżej :)