  • 11. Data: 2021-05-25 20:39:21
    Temat: Re: Czy Białoruś już walczy z terroryzmem na miarę UK? :-)
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24.05.2021 o 14:43, Dawid Rutkowski pisze:

    > Pokład polskiego statku wodnego oraz powietrznego jest *suwerennym
    > terytorium RP*. Aresztowanie kogoś, kto się na nim znajduje, przez
    > służby innego państwa to to samo, jakby te służby obcego państwa
    > aresztowały go na Marszałkowskiej - jedyna różnica jest taka, że z
    > Marszałkowskiej dalej do granicy.

    Tyle, że w historii było wiele tego typu akcji. Jakoś nie przypominam
    sobie, by poza napinaniem muskułów ktoś jakieś poważniejsze kroki
    podjął. Nam porwali przykładowo Niemcy kiedyś celników :-) Czy ktoś
    słyszał o skazaniu kogoś? Izrael też aresztował w ten sposób sporo osób
    poza swoim terytorium. Czy ktoś komuś z tego powodu wojnę wypowiedział?

    W praktyce sądzę, że funkcjonariusze białoruscy nie wchodzili na pokład
    samolotu, tylko pasażera wyprowadzili agenci będący na pokładzie. Jeśli
    możliwe jest ustalenie ich tożsamości, to należy ich ścigać za porwanie
    - ale osoby, a nie samolotu. Jeśli tożsamości ustalić nie można, to
    należy się zastanowić nad procedurami bezpieczeństwa w tych liniach.
    --
    Robert Tomasik

  • 12. Data: 2021-05-25 22:43:20
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Amerykanie nam buchnęli dyrektorów Łucznika z terytorium Niemiec.
    Ciekawa sprawa z ONZ-em w Nowym Jorku.

    -----

  • 13. Data: 2021-05-26 05:17:06
    Temat: Re: Czy Białoruś już walczy z terroryzmem na miarę UK? :-) [Czwórka z Łucznika "porwana" z Niemiec do USA ("ekstradycja")]
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    ąćęłńóśźż <...@...pl> pisze:
    > Amerykanie nam buchnęli dyrektorów Łucznika z terytorium Niemiec.
    > Ciekawa sprawa z ONZ-em w Nowym Jorku.

    A Niemcy ich nie wydały USA w ramach procedury ekstradycji za złamanie
    sankcji wymyślonych/uchwalonych przez USA? Prawo USA do sankcji
    najświętsze jest dla Niemiec, no chyba że chodzi o Nord Stream 2.

    Prawnie to porwanie nie było, *potocznie jak najbardziej* IMHO.

    --
    A. Filip

  • 14. Data: 2021-05-26 08:43:57
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 24.05.2021 o 15:19, A. Filip pisze:

    > To jaka jest podstawa *prawna* różnicy między "polskim" rejsowym
    > samolotem pasażerskim nad Białorusią a rosyjskim rejsowym autobusem w
    > Polsce?

    Głowy nie dam, ale autobusy pod konwencję chicagowską nie podpadają?

    --
    Shrek

  • 15. Data: 2021-05-26 10:48:28
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 25 May 2021 20:39:21 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > W praktyce sądzę, że funkcjonariusze białoruscy nie wchodzili na pokład
    > samolotu, tylko pasażera wyprowadzili agenci będący na pokładzie.

    Nie trzeba gubić się w domysłach, wystarczy skorzystać z tzw. wywiadu
    białego i trochę poczytać. Wszystkim pasażerom kazano wysiąść w Mińsku pod
    pozorem, że na pokładzie samolotu jest bomba.
    Pratasiewicz już nie wrócił na pokład, podobnie jak 4 inne osoby. Domysły,
    że byli agentami KGB to potwarz i ingerencja w wewnętrzne sprawy
    suwerennego państwa.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    żeby rozpalić grilla."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 16. Data: 2021-05-26 11:01:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 25 May 2021 20:39:21 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > sobie, by poza napinaniem muskułów ktoś jakieś poważniejsze kroki
    > podjął. Nam porwali przykładowo Niemcy kiedyś celników :-) Czy ktoś

    Mowisz o tym zdarzeniu spod Swinoujscia sprzed paru lat?

    Skazali kapitana
    https://www.portalmorski.pl/zegluga/8305-kapitan-adl
    er-dania-skazany

> [...]

    > W praktyce sądzę, że funkcjonariusze białoruscy nie wchodzili na pokład
    > samolotu, tylko pasażera wyprowadzili agenci będący na pokładzie.

    Albo kazali wszystkim opuscic samolot, a potem aresztowali.

    No coz - przyklady brytyjskie mielismy.

    J.

  • 17. Data: 2021-05-26 11:04:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 May 2021 08:43:57 +0200, Shrek wrote:

    > Głowy nie dam, ale autobusy pod konwencję chicagowską nie podpadają?

    Nie wiem czy o chicagowska chodzi, ale tak jakos od dawna do "statkow
    powietrznych" adaptowano prawo morskie, i terytorium "statku" traktuje
    sie jak terytorium panstwa armatora ...

    J.

  • 18. Data: 2021-05-26 16:21:15
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.05.2021 o 11:01, J.F pisze:

    > Mowisz o tym zdarzeniu spod Swinoujscia sprzed paru lat?
    > Skazali kapitana
    > https://www.portalmorski.pl/zegluga/8305-kapitan-adl
    er-dania-skazany
    Nieprawomocnie :-) Ale o to zdarzenie mi chodziło.

    --
    Robert Tomasik

  • 19. Data: 2021-05-26 17:26:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 May 2021 16:21:15 +0200, Robert Tomasik wrote:
    er-dania-skazany
    > Nieprawomocnie :-) Ale o to zdarzenie mi chodziło.

    Ciekawe, jak sie skonczylo prawomocnie.
    Moze wlasnie tak, bo kara niewielka.

    Przy okazji widac, ze niemiecka sprawiedliwosc tez nierychliwa -
    poltora roku prosta sprawa :-P

    Aczkolwiek ... uprowadzenie, czy nie uprowadzenie, zakladajac, ze
    wygladalo to jakos tak:

    https://www.dw.com/pl/incydent-na-wodach-zatoki-pomo
    rskiej/a-2684600
    https://wiadomosci.dziennik.pl/wydarzenia/artykuly/2
    02497,horror-polskich-celnikow-na-niemieckim-statku.
    html
    http://orka2.sejm.gov.pl/IZ5.nsf/main/4F71C2D3

    To gdzie oni dokladnie te legitymacje pokazali? 200m od nadbrzeza?

    J.

  • 20. Data: 2021-05-27 06:39:41
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 26.05.2021 o 10:48, Olin pisze:

> [...]
    > Pratasiewicz już nie wrócił na pokład, podobnie jak 4 inne osoby. Domysły,
    > że byli agentami KGB to potwarz i ingerencja w wewnętrzne sprawy

    jeden z nich (Grek) leciał do Mińska przez Wilno, więc miał okazję, by
    skrócić podróż. Inni też zostali dobrowolnie, ale nie wiem, czy byli
    agentami?

    --
    Wiesiaczek (dziś z DC)
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach: