  • 1. Data: 2021-05-24 13:26:32
    Temat: Próba użycia podpisu zaufanego.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Ostatnio musiałem wysłać pismo do Komendy Policji przez ich skrzynkę
    podawczą. Przyjmują jednak tylko pisma podpisane podpisem zaufanym. Na
    ich stronie jest mechanizm pozwalający dokument *.doc opatrzyć takim
    podpisem. Po użyciu mechanizmu można plik wynikowy ściągnąć na własny
    komp. Zrobiłem tak i mam teraz plik:
    bn823b44te8rkvsy74jplhg3o5nrdq8ucc1vl8fq.xml
    Gdy go ogladam w edytorze to widzę jakiś zaszyfrowany i nieczytelny
    tekst. Załóżmy że go wyślę na tą skrzynkę - jak adresat go odczyta?
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 2. Data: 2021-05-24 13:51:45
    Temat: Re: Próba użycia podpisu zaufanego.
    Od: Niktnaprawde Nobodyreally <n...@g...com>

    poniedziałek, 24 maja 2021 o 13:26:34 UTC+2 Jacek Maciejewski napisał(a):
> [...]
    > Gdy go ogladam w edytorze to widzę jakiś zaszyfrowany i nieczytelny
    > tekst. Załóżmy że go wyślę na tą skrzynkę - jak adresat go odczyta?

    Pewnie strona skrzynki odbiorczej pozwala zapisać dokument oryginalny przesłany na
    tę  skrzynkę.

    Jak sam wejdziesz na https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektron
    icznie-wykorzystaj-podpis-zaufany
    to też możesz pobrać plik podpisany z dysku, zweryfikować i wyodrębnić oryginalny
    plik. Nie musisz się nawet logować profilem.

  • 3. Data: 2021-05-24 14:08:17
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 24 May 2021 04:51:45 -0700 (PDT), Niktnaprawde Nobodyreally
    napisał(a):

> [...]
    > to też możesz pobrać plik podpisany z dysku, zweryfikować i wyodrębnić oryginalny
    plik. Nie musisz się nawet logować profilem.

    Jakby to działało to bym nie pytał :) Wchodzisz tam i widzisz że ci
    proponują podpisanie lub sprawdzenie dokumentu. No więc wskazujesz
    zaszyfrowany, już podpisany dokument i co? Nieuchronnie ci podpisują
    jeszcze raz, całkowicie ignorując opcję "sprawdź" czy tam "obejrzyj".
    Weź jakiś plik i przećwicz procedurę :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 4. Data: 2021-05-24 14:28:34
    Od: Niktnaprawde Nobodyreally <n...@g...com>

    poniedziałek, 24 maja 2021 o 14:08:19 UTC+2 Jacek Maciejewski napisał(a):
> [...]
    > zaszyfrowany, już podpisany dokument i co? Nieuchronnie ci podpisują
    > jeszcze raz, całkowicie ignorując opcję "sprawdź" czy tam "obejrzyj".

    Weź sam i przećwicz. Jeśli podpiszesz na tej stronie i zapiszesz a potem wejdziesz
    drugi raz i pobierzesz z dysku plik podpisany to na ekranie będziesz miał:
    1. Ramkę z tekstem "dokument został poprawnie dodany"
    2. Informację kto podpisał dokument
    3. Ramkę z niebieskim przyciskiem "ZOBACZ DOKUMENT"
    4. Ramkę z niebieskim przyciskiem "PODPISZ"

    Nigdy z tym nie miałem problemu.

    Jeżeli brakuje tylko ramki z p. 3 to oznacza, że plik został podpisany podpisem
    zaufanym, ale w innej aplikacji i ta aplikacja powinna go odczytać.
    Jak bardzo potrzebuje coś takiego odczytać to biorę taki plik, w edytorze wycinając
    wszystko oprócz tego co jest wewnątrz tagu <str:DaneZałacznika> a potem przepuszczam
    to przez jakiś onlinowy dekoder base64.

  • 5. Data: 2021-05-24 14:35:56
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    O! Mam tak:
    https://megawrzuta.pl/download/ce60cc2bce433f70b506a
    f95f12acac8.html
    I co?
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 6. Data: 2021-05-24 14:41:48
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 24 maja 2021 o 14:35:58 UTC+2 Jacek Maciejewski napisał(a):
    wejdziesz drugi raz i pobierzesz z dysku plik podpisany to na ekranie będziesz miał:
> [...]

    A jak duży jest ten plik *.xml?
    Bo może to jest podpis zewnętrzny.
    Utrudniasz sobie życie.
    No chyba że totalnie jesteś zdeterminowany, żeby wysłać pismo w *.doc.
    Ale jeśli możesz w PDF to tak radzę - wtedy po podpisaniu dostaniesz PDF z podpisem
    wewnętrznym - i nawet pojawi się taka śmieszna parafeczka na dokumencie (warto
    spojrzeć, gdzie się pojawia, bo może być nawet zbyt śmieszna i przykryć jakiś istotny
    element dokumentu).

  • 7. Data: 2021-05-24 14:46:57
    Od: Niktnaprawde Nobodyreally <n...@g...com>

    poniedziałek, 24 maja 2021 o 14:35:58 UTC+2 Jacek Maciejewski napisał(a):
> [...]

    To wyraźnie nie jest podpisany dokument. Czy tam na pewno była możliwość pobrania
    dokumentu podpisanego a nie np. jakiegoś potwierdzenia wysyłki. Obejrzyj ten plik w
    jakimś edytorze. XML to zwykły tekst - nie gryzie.
    W podpisanym dokumencie powinien być tag <Zalacznik> z dokumentem a na końcu tag
    <ds:signature> z podpisem.
    I plik powinien być o kilkadziesiąt % większy od oryginału.

  • 8. Data: 2021-05-24 15:18:16
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 24 May 2021 05:46:57 -0700 (PDT), Niktnaprawde Nobodyreally
    napisał(a):

    > To wyraźnie nie jest podpisany dokument.
    Najwyraźniej, ale nic innego nie dalo się pobrać.

    >Czy tam na pewno była
    > możliwość pobrania dokumentu podpisanego a nie np. jakiegoś
    > potwierdzenia wysyłki.
    A cholera wie co ja właściwie pobrałem :)

    >Obejrzyj ten plik w jakimś edytorze. XML to
    > zwykły tekst - nie gryzie.
    No przecież piszę że obejrzałem :) kaszana jest. O, taka:

    "<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
    <?xml-stylesheet type="text/xsl" href="styl.xsl"?>
    <wnio:Dokument
    xmlns:wnio="http://epuap.gov.pl/fe-model-web/wzor_lo
    kalny/EPUAP-----/podpisanyPlik/"

    xmlns:meta="http://crd.gov.pl/xml/schematy/meta/2009
    /11/16/"
    xmlns:ds="http://www.w3.org/2000/09/xmldsig#"
    xmlns:xs="http://www.w3.org/2001/XMLSchema"

    xmlns:str="http://crd.gov.pl/xml/schematy/struktura/
    2009/11/16/">
    <wnio:OpisDokumentu>

    <str:CID>faf212b20a2621b920c8c684db8a19b4e28f00bf@ep
    uap.gov.pl</str:CID>

    </wnio:OpisDokumentu>
    <wnio:DaneDokumentu>
    <str:Naglowek>
    <str:NazwaDokumentu>Podpisany plik, załącznik base64:
    emfFgm9zemVuaWUuZG9jeA==</str:NazwaDokumentu>
    </str:Naglowek>
    </wnio:DaneDokumentu>
    <wnio:TrescDokumentu format="" kodowanie="base64" rodzaj="inny">
    <wnio:Typ>PodpisanyPlik:Signer1.0.0#ksdks</wnio:Typ>
    <str:Zalaczniki
    xmlns:str="http://crd.gov.pl/xml/schematy/struktura/
    2009/11/16/">
    <str:Zalacznik
    format="application/vnd.openxmlformats-officedocumen
    t.wordprocessingml.document"
    kodowanie="base64" nazwaPliku="emfFgm9zemVuaWUuZG9jeA==">

    <str:DaneZalacznika>UEsDBBQACAgIAE1MuFIAAAAAAAAAAAAA
    AAALAAAAX3JlbHMvLnJlbHOtkk1LA0EMhu/9FUPu3WwriMjO9iJC
    byL1B4SZ7O7Qzgczaa3/3kEKulCKoMe8efPwHNJtzv6gTpyLi0HD
    qmlBcTDRujBqeNs9Lx9g0y+6Vz6Q1EqZXCqq3oSiYRJJj4jFTOyp
    NDFxqJshZk9SxzxiIrOnkXHdtveYfzKgnzHV1mrIW7sCtftI/Dc2
    ehayJIQmZl6mXK+zOC4VTnlk0WCjealx+Wo0lQx4XWj9e6E4DM7w
    UzRHz0GuefFZOFi2t5UopVtGd/9pNG98y7zHbNFe4ovNosPZG/Sf
    UEsHCOjQASPZAAAAPQIAAFBLAwQUAAgICABNTLhSAAAAAAAAAAAA
    AAAAEQAA"
    itd... kilkadziesiąt takich wierszy i tagi zamykające.

    No nic, będę dalej molestował ten mechanizm aż się przyzna :)

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 9. Data: 2021-05-24 16:06:33
    Od: Niktnaprawde Nobodyreally <n...@g...com>

    poniedziałek, 24 maja 2021 o 15:18:18 UTC+2 Jacek Maciejewski napisał(a):
> [...]
    UEsHCOjQASPZAAAAPQIAAFBLAwQUAAgICABNTLhSAAAAAAAAAAAA
    AAAAEQAA"
    > itd... kilkadziesiąt takich wierszy i tagi zamykające.

    To co jest pomiędzy <str:DaneZalacznika> i </str:DaneZalacznika> to jest dokument
    oryginalny zakodowany w base64. To można odczytać tak jak ci już podawałem -
    wycinając edytorem i puszczając przez jakiś onlinowy dekoder base64. Przepuść to
    zobaczysz co tam masz.
    Po </str:DaneZalacznika> powinno być jeszcze <ds:Signature ..........> .........
    </ds:Signature> czyli podpis.
    Nie wiem dlaczego tego nie chce weryfikować.
    Jak chcesz ćwiczyć to poćwicz podpisywanie nie czegoś wysyłanego aplikacjami a
    podpisuj nieduży plik na stronie, która podałem. Popatrz jak taki plik wygląda i jak
    się będzie zachowywał.

  • 10. Data: 2021-05-24 19:37:42
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    drugi raz i pobierzesz z dysku plik podpisany to na ekranie będziesz miał:

> [...]

    I pstro siroto maciejewskowy

    --
    animka