    From: BK <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Co grozi za nieplacenie pracownikowi za prace?
    Date: Wed, 3 Feb 2010 12:30:52 -0800 (PST)

    On 3 Lut, 20:48, "pmlb" <p...@d...com> wrote:
    > Mam takie pytanie jak w temacie.
    > Dzis przeczytalem informacje, ze ponad 300 pracownikow nie dostaje
    > wynagrodzenia za prace od 3 miesiecy!
    > Pare tygodni temu byla sprawa przedzalni (?) gdzie pracodawca nie placil od
    > ponad pol roku, a z zakladu wywozono sprzet. Ok, roku temu byla glosna
    > sprawa kolejnej firmy (chyba wspolpracujacej z jakims zakladem produkujacym
    > TV ale nie pamietam) tez pracodawca zalegal ponad 5 miesiecy.
    > Stad moje pytanie, co grozi za nie placenie pracownikowi za prace?
    > Jak to jest w Kodeksie pracy czy prawie pracy?
    > Czy to przestepstwo karne?
> [...]

    Art. 282. KP
    § 1. Kto, wbrew obowiązkowi:
    1) nie wypłaca w ustalonym terminie wynagrodzenia za pracę lub innego
    świadczenia
    przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia
    członkowi rodziny
    pracownika, wysokość tego wynagrodzenia lub świadczenia bezpodstawnie
    obniża albo
    dokonuje bezpodstawnych potrąceń,
    2) nie udziela przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego lub
    bezpodstawnie obniża
    wymiar tego urlopu,
    3) nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy,
    podlega karze grzywny od 1.000 zł do 30.000 zł.
    § 2. Tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi nie wykonuje
    podlegającego wykonaniu
    orzeczenia sądu pracy lub ugody zawartej przed komisją pojednawczą lub
    sądem pracy.