  • 11. Data: 2010-02-04 01:10:50
    Temat: Re: Co grozi za nieplacenie pracownikowi za prace?
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomosci news:Gooan.180240$9y6.15422@newsfe20.ams2 pmlb

    > Nie rozumiem dlaczego mnie obrazasz i wyzywasz od holoty?
    Qrde, przeciez nie ciebie, tylko dzialajacych w opisany przez ciebie sposób!
    Sam przyjales forme pierwszej osoby dla opisu sytuacji, no to ja mówie po co
    ich instruowac?

    > Moje pytanie mialo zwiazek z tym c dzieje sie dzis w ZNTK Poznan. Niby
    > takie piekne prawo w Polsce a jednak...
    Piekne prawo w Polsce???

    > Moim zdaniem nie placenie za prace to najwikesze swinstwo jakie moze byc.
    No wiesz, to jest duze swinstwo, fakt. Ale mozna jeszcze nie zaplacic za
    prace kumplowi i wydupczyc mu kobiete.
    Chociaz to moze raczej przysluga?

    > A moj przyklad chcialem wylcznie uzyskac informacje dlaczego ludzie
    > ktorzy maja w dupie placenie za prace chodza na wolnosci i jeszcze sie
    > z tego smieja.
    Taki lajf...

    --
    Jotte

  • 12. Data: 2010-02-04 08:14:12
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-02-03 20:48, pmlb pisze:
> [...]
    > wynagrodzenia za prace od 3 miesiecy!
    > Pare tygodni temu byla sprawa przedzalni (?) gdzie pracodawca nie placil
    > od ponad pol roku, a z zakladu wywozono sprzet. Ok, roku temu byla
    > glosna sprawa kolejnej firmy (chyba wspolpracujacej z jakims zakladem
    > produkujacym TV ale nie pamietam) tez pracodawca zalegal ponad 5 miesiecy.
    > Stad moje pytanie, co grozi za nie placenie pracownikowi za prace?
    > Jak to jest w Kodeksie pracy czy prawie pracy?
    > Czy to przestepstwo karne?
    > O tyle psrawa ciekawa, ze jeszcze nikt z tych wymienionych spraw prze
    Z praktyki i przypadku rzeczywistego - zupełnie nic nie grozi (jeśli
    nie ma z czego zwindykować brakującej kasy), jeśli tylko nie da się
    dowieść złej woli i z góry zamiaru nie płacenia (oszustwo). Pracodawca
    stwierdza "no chciałem płacić, ale kryzys, jakoś tak nie wyszło" i
    sprawy nie ma. W najgorszym przypadku dostanie jakąś śmieszną grzywną (z
    której pracownikowi nic do szczęścia). A pracownik kasy nie zobaczy i
    tak, bo pierwszeństwo (w windykacji długów) ma urząd skarbowy, zus, a
    jak coś zostanie jeszcze - to może pracownik...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 13. Data: 2010-02-04 11:31:00
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

> [...]
    > pracownikowi nic do szczęścia). A pracownik kasy nie zobaczy i tak, bo
    > pierwszeństwo (w windykacji długów) ma urząd skarbowy, zus, a jak coś

    Z tego co piszecie, to faktycznie pracodawcy nie grozi nic - powinno wiec
    byc to nagminne, a w mediach szukajac "po lebkach" znalazlem zaledwie trzy
    przypadki w roku!
    Faktem jest, ze to przypadki dotyczace wiecej niz 150 ludzi w jedym
    zakladzie.
    Czy te praktyki sa nagminne czy tylko wystepuja jako wyjatki?

  • 14. Data: 2010-02-04 11:40:11
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 4 Feb 2010 11:31:00 -0000, pmlb napisał(a):

    > Czy te praktyki sa nagminne czy tylko wystepuja jako wyjatki?

    To zalezy. Jak pracodawca jest skurwielem, to takie praktyki sa nagminne.
    Pracownika przeciez zgodnie z logiką nie powinno obchodzić, ze jego szef
    nie dostal pieniedzy od swojego klienta, bo pracownik nie umawial sie z
    klientem, tylko z pracodawcą.

    --
    best regards,
    scream

  • 15. Data: 2010-02-04 14:17:49
    Od: BK <b...@g...com>

    On 4 Lut, 12:31, "pmlb" <p...@d...com> wrote:

> [...]
    > zakladzie.
    > Czy te praktyki sa nagminne czy tylko wystepuja jako wyjatki?

    Generalnie to chyba wartosc zmienna w czasie. Kiedys zaraz po 1989
    bylo to bylo czeste. Teraz jesli sie zdarza dotyczy glownie zakladow
    produkcyjnych nalezacych do malych pracodawcow i to w regionach z
    duzym bezrobociem wiec tak czeste nie jest.

    Dlaczego tam?

    Po pierwsze, bo w zakladach produkcyjnych jest najwiecej pracownikow o
    niskich kwalifikacjach, ktorym trudno o prace, a ktorych latwo
    zastapic. Tam gdzie jest kadra cenna lub trudno ja zastapic pracodawca
    staje na glownie, zeby utrzymac zatrudnienie.

    Po drugie, duze koncerny sie w to nie bawia. Takie standardy i kultura
    organizacyjna. Maly pracodawca posiadajacy jedna fabryke np. miotel
    moze zarzykowac taka wpadke, oglonoswiatowy pracodawca boi sie
    czarnego pr.

    Po trzecie, sa regiony w Polsce gdzie pracodawcy maja problem ze
    znalezieniem pracownikow wiec wyglada to znacznie lepiej niz 10 lat
    temu.

    Teraz byla taka "falka" takich incydentow bo wielu polskich
    eksporterow dostalo jednak po zadku, troche przez kryzys.

  • 16. Data: 2010-02-04 18:14:28
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-02-04 12:31, pmlb pisze:
> [...]
    > zaledwie trzy przypadki w roku!
    > Faktem jest, ze to przypadki dotyczace wiecej niz 150 ludzi w jedym
    Bo to jest medialne. A że w jednej wiosce na 3 firmy budowlane 2 tak
    postępują - o tym już nie usłyszysz. W moich stronach nagminnie tak
    robią firmy "budowlane" robiące dla deweloperów.

    Proceder wygląda następująco - firma-matka ma zlecenia i szuka
    pracowników, dobrze płaci, wymagane założenie działalności gospodarczej.
    Biedny murarz/fizyczny nie wie o co chodzi ale chce zarabiać, ale pani
    księgowa wszystko wyjaśni, wszystko załatwi i za rękę poprowadzi -
    wystarczy podpisać papier papierków, ona już wszystko rozlicza itd.
    I tą metodą nagle okazuje się że cała firma jest "na słupa" tzn na
    biednego pracownika fizycznego któremu firma-matka niby dobrze płaci,
    ale on nawet nie wie, że reszta pracowników jest "na niego" zatrudniona
    (albo i wie, ale jest ściemniony że wszystko jest ok). Reszta
    pracowników myśli że zatrudnia ich firma-matka, i od niej dostaje
    początkowo kasę do ręki, a potem wcale. A na papierze okazuje się że są
    zatrudniani przez "pana mietka", firma-matka przestaje płacić "ale jak
    skończymy ten budynek to bedzie kasa duża", a potem bezczelnie odsyła
    pracowników w kosmos, a gdy przychodzi do sądu i windykacji - okazuje
    się że nie ma czego ściągnąć, że tamta firma nic nie miała z nimi do
    czynienia, a oficjalnie zatrudniający ich - nie ma niczego i mieszka w
    baraku.
    Niestety znam 3 takie przekręty pod rząd, robione przez tych samych
    ludzi, którzy są oficjalnie bezkarni bo przecież oni nikogo nie
    zatrudnili, jedynie mieli ustną umowę z "panem mietkiem co ma
    działalność i on miał zatrudnić sobie pracowników". Za każdym razem
    "inny pan mietek", za każdym razem jemu płacili "pod stołem" by nie było
    z czego oficjalnie windykować - i sprawa (od strony pracowników)
    beznadziejna.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 17. Data: 2010-02-04 20:15:06
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

> [...]
    > razem jemu płacili "pod stołem" by nie było z czego oficjalnie
    > windykować - i sprawa (od strony pracowników) beznadziejna.

    Ja pierdole!
    Tylko to mi sie cislo na usta....
    Niech by za PRL-u zaklad spoznil sie z wyplata kilka godzin... co to sie
    podzialo!? Mowili, ze bedzie tylko "lepiej i uczciwiej" (pamietam to na
    wiecu wybroczym przed wyborami w czerwcu 1989 roku nota bebe moje ostatnie
    wybory w jakich bralem udzial i przepraszam, ze dalem sie oszukac i
    glosowalem na Solidarnosc...)

  • 18. Data: 2010-02-04 20:35:43
    Od: Przemysław Bernat <p...@w...pl>

    Dnia Thu, 4 Feb 2010 20:15:06 -0000, pmlb napisał(a):

    > Ja pierdole!
    > Tylko to mi sie cislo na usta....
    > Niech by za PRL-u zaklad spoznil sie z wyplata kilka godzin... co to sie
    > podzialo!?

    A po co wtedy były ludziom pieniądze? Za złotówki to były puste półki.
    Prawdziwy towar był za dolary, ale tych nie wolno było posiadać.
    Wawrzeckiego powiesili, a mięsa w sklepach wciąż nie było.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 19. Data: 2010-02-04 21:22:10
    Od: RadoslawF <r...@w...pl>

    Dnia 2010-02-04 21:35, Użytkownik Przemysław Bernat napisał:

    > A po co wtedy były ludziom pieniądze? Za złotówki to były puste półki.
    > Prawdziwy towar był za dolary, ale tych nie wolno było posiadać.
    > Wawrzeckiego powiesili, a mięsa w sklepach wciąż nie było.

    Mięso to nie towar. Prawdziwy towar był w monopolowym i w kioskach
    (papierosy) i jak tego w pewnym momencie zabrakło to rozpoczął się
    demontaż systemu.

    Pozdrawiam

  • 20. Data: 2010-02-04 21:50:00
    Od: Przemysław Bernat <p...@w...pl>

    Dnia Thu, 04 Feb 2010 22:22:10 +0100, RadoslawF napisał(a):

    > Mięso to nie towar. Prawdziwy towar był w monopolowym i w kioskach
    > (papierosy) i jak tego w pewnym momencie zabrakło to rozpoczął się
    > demontaż systemu.

    Ja na szczęście za mały byłem i tylko brak czekolady i szynki odczuwałem.
    Zaraz pmlb wytłumaczy nam, że wszystko było, ale Wałęsa zeżarł, bo
    towarzysze zawsze chcieli dobrze.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek