  • 11. Data: 2016-06-19 15:04:41
    Temat: Re: Bank i staruszka
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-06-19 o 15:00, Budzik pisze:
    > Użytkownik Liwiusz l...@b...tego.poczta.onet.pl ...

    > Nie musisz udawać ze nie zrozumiałes...
    > Oczywistym jest ze nie chodzi o fakt posiadania dowodu, tylko o weryfikację
    > tozsamosci na jego podstawie.
    > Chociaz fakt - pojawia sie problem blizniaków...

    Nie rozumiesz - nie chodzi tylko o potwierdzenie tożsamości, ale i o
    uzyskanie dowodu, że wypłaty dokonała uprawniona osoba. Takim dowodem
    (pozytywnym lub negatywnym) jest złożony podpis.

    > Tak czy siak - podpowiadanie kształtu podpisu w takiej sytuacji nie
    > poprawia bezpieczenstwa moich pieniedzy.

    Tym bardziej nie poprawia zupełny brak podpisu i tylko okazanie dowodu.

    Natomiast pokazywanie kształtu ma sens - na tym właśnie polega podpis,
    że zawiera w sobie unikalne cechy charakteru pisma podpisanego nie do
    skopiowania ot-tak przez przez przypadkową osobę, nawet jak widzi
    podpis. A sens pokazywania jest taki, aby klient wiedział, czy ma się
    podpisać jan kowalski, czy jkowalski, czy kowalski, czy jeszcze jakoś
    (jeśli już jest tak nieroztropny, że nie ma swojego stałego podpisu).

    > Załóżmy zatem, ze klient nie jest w stanie podpisac sie tak jak na wzorze
    > (np. nie pamietaj ak sie wczesniej podpisywał)
    >
    > Co zrobic?

    To samo co osoba niepiśmienna, są na to odpowiednie procedury.

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2016-06-19 19:00:32
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    > Nie rozumiesz - nie chodzi tylko o potwierdzenie tożsamości, ale i o
    > uzyskanie dowodu, że wypłaty dokonała uprawniona osoba. Takim dowodem
    > (pozytywnym lub negatywnym) jest złożony podpis.

    Rozumiem.
    Ale odwracając sytuacje: jeżeli ktos stwierdzi, ze on nie wypłacał to wtedy
    jedynym dowodem jest podpis...?
    A on czesto, co widac po podpowiedziach panienki z okienka - jest tylko
    podobny do wzoru...

    > Tym bardziej nie poprawia zupełny brak podpisu i tylko okazanie
    > dowodu.

    Ok, oczywiście.
    Tyle tylko ze nie mamy, jak to w zyciu, sytuacji do wyboru, tylko mamy to
    co mamy. Klient przyszedł, ma dowód a podpisu nie pamieta.

> [...]
    > podpisać jan kowalski, czy jkowalski, czy kowalski, czy jeszcze jakoś
    > (jeśli już jest tak nieroztropny, że nie ma swojego stałego podpisu)

    No tak, tylko ze panienka tych cech nie weryfikuje przeciez tylko
    podpowiada i ocenia czy "w miare pasuje".
    Wracamy do problemu blizniaków - wyglad nie weryfikuje, podpis srednio
    weryfikuje - trzeba dobrze zyc z blizniakiem :)))
    Troszkę zartuje - rozumiem twój punkt widzenia i moze to rzeczywiście
    odrobine czepianie się było z tym podpisem :)

    > To samo co osoba niepiśmienna, są na to odpowiednie procedury.

    Zapewne.
    Nie prosiłem cie o truizm tylko własnie o podzielenie się Twoją wiedza w
    tym zakresie.

  • 13. Data: 2016-06-19 19:24:51
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-06-19 15:04, Liwiusz wrote:
> [...]
    > że zawiera w sobie unikalne cechy charakteru pisma podpisanego nie do
    > skopiowania ot-tak przez przez przypadkową osobę, nawet jak widzi

    A w tym wyimaginowanym świecie każda panienka w banku to grafolog czasu
    rzeczywistego którego nie sposób oszukać. Dream on.

    > A sens pokazywania jest taki, aby klient wiedział, czy ma się
    > podpisać jan kowalski, czy jkowalski, czy kowalski, czy jeszcze jakoś
    > (jeśli już jest tak nieroztropny, że nie ma swojego stałego podpisu).

    Posiadanie podpisów w tym kraju ograniczone jest przez imbecyli od
    "prosze się *czytelnie* podpisać". Mój jest nieczytelny i z tego powodu
    musze utrzymywać dwa podpisy.

  • 14. Data: 2016-06-19 19:35:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-06-19 o 19:00, Budzik pisze:

> [...]
    > jedynym dowodem jest podpis...?
    > A on czesto, co widac po podpowiedziach panienki z okienka - jest tylko

    Wówczas robi się inne badanie - nie na ile podpis jest podobny do wzoru,
    tylko czy podpis pochodzi z ręki osoby rzekomo poszkodowanej.

    > Ok, oczywiście.
    > Tyle tylko ze nie mamy, jak to w zyciu, sytuacji do wyboru, tylko mamy to
    > co mamy. Klient przyszedł, ma dowód a podpisu nie pamieta.

    Po części to jest problem klienta, że nie pamięta podpisu. Kto ma
    pamiętać, jak nie klient?

    > No tak, tylko ze panienka tych cech nie weryfikuje przeciez tylko
    > podpowiada i ocenia czy "w miare pasuje".

    Czyli właśnie weryfikuje.

    > Zapewne.
    > Nie prosiłem cie o truizm tylko własnie o podzielenie się Twoją wiedza w
    > tym zakresie.

    Zależy pewnie od regulaminu banku, jego wewnętrznych procedur, tak
    ogólnie to art. 79 kc.

    --
    Liwiusz

  • 15. Data: 2016-06-19 19:37:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > A w tym wyimaginowanym świecie każda panienka w banku to grafolog czasu
    > rzeczywistego którego nie sposób oszukać. Dream on.

    Takiego założenia nie ma nawet w teorii. Chodzi o wykluczenie podpisu,
    który w oczywisty sposób nie pasuje do wzorca.

    > Posiadanie podpisów w tym kraju ograniczone jest przez imbecyli od
    > "prosze się *czytelnie* podpisać". Mój jest nieczytelny i z tego powodu
    > musze utrzymywać dwa podpisy.

    Ty też, widzę, nie rozumiesz co to podpis. Jest nim napisane odręcznie
    nazwisko. Litery mogą być mniej lub bardziej nieczytelne
    (odzwierciedlające indywidualne cechy pisma podpisanego), ale co do
    zasady podpis musi pochodzić od liter, a nie być rysunkiem. Jeśli
    używasz podpisu, który nie zawiera liter, to de facto nie jest to podpis.

    --
    Liwiusz

  • 16. Data: 2016-06-19 19:41:33
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Posiadanie podpisĂłw w tym kraju ograniczone jest przez imbecyli od
    > "prosze się *czytelnie* podpisać". Mój jest nieczytelny i z tego
    > powodu musze utrzymywać dwa podpisy.

    A nie prościej utrzymywać jeden, który spełnia
    oba warunki? Ja mam taki :-)

  • 17. Data: 2016-06-19 20:01:47
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-06-19 19:37, Liwiusz wrote:
    > Takiego założenia nie ma nawet w teorii. Chodzi o wykluczenie podpisu,
    > który w oczywisty sposób nie pasuje do wzorca.

    Taki który troche pasuje w nieco mniej ale ciagle akceptowalny sposób do
    wzorca da się wyćwiczyć w 5 minut wczesniej pozyskując go w dowolny
    sposób (bo kazdy z nas składa tysiące podpisów pod byle swistkiem od
    byle montera kablowki). Puffff... cała magia zapory nie do przejścia
    znika. Zostaje tylko dupchron banku. *Tylko*.

    > Ty też, widzę, nie rozumiesz co to podpis. Jest nim napisane odręcznie
    > nazwisko.

    Jest cała masa orzeczeń na ten temat, internety np. zeznają o nich tutaj:

    http://prawnet.blogspot.com/2012/11/prawo-cywilne-po
    dpis-parafa.html

    "nie musi być w pełni czytelne" wiec jak dowiedziesz że to jest/nie jest
    nazwisko? Znowu prawniczy bełkot. Moge doprowadzić moje litery do stanu
    czytelności lub kompletnej nieczytelności kiedy przestają być
    rozróznialne od zawijasów. Pufff ... nie ma liter ani nazwiska.
    Udowodnij że to nie są zniekształcone litery nazwiska. A nie czekaj,
    przeciez grafolog bankowy z okienka na pewno mi to udowodni poprzez
    niepodważalny dowód gestykulacyjny.

    Kiedyś na poczcie podpisywałem się drukowanymi literami, bardzo
    starannie i równo. Pani która mnie popędzała usłyszała fukniecie że
    przecież miało być czytlenie. Więcej o to nie prosiła choć kolejka za
    mną miała powód do linczu.

    > Litery mogą być mniej lub bardziej nieczytelne
    > (odzwierciedlające indywidualne cechy pisma podpisanego), ale co do
    > zasady podpis musi pochodzić od liter, a nie być rysunkiem.

    A może być godłem?

    > Jeśli
    > używasz podpisu, który nie zawiera liter, to de facto nie jest to podpis.

    Fascynujace. Czy możesz zdefiniować co to jest litera? Czy to: "-" jest
    litera? A jeśli nie to dlaczego dyskryminujesz *jakiś* język w którym to
    jest litera badź fragment litery? Czy pismo runiczne się nadaje? A
    hieroglify z ładym wizerunkiem ibisa składającego guano na głowie
    kapłana Ozyrysa mogą być? Kto definiuje że pospis ma składac się
    wyłącznie z liter alfabetu łacińskiego a nie znaków z alfabetu
    eskimoskiego jeśli spisujesz umowę międzynarodową? Co jeśli jezyk w
    którym masz nazwisko nie ma transkypcji na pl?

    A zapomnialem. Są na to odpowiednie "procedury".

  • 18. Data: 2016-06-19 20:07:58
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-06-19 19:41, cef wrote:
    > A nie prościej utrzymywać jeden, który spełnia
    > oba warunki? Ja mam taki :-)

    a) podpis pełny wymaga czasu. Jeśli podpiszesz kiedyś 300 indeksów w 1h
    dowiesz się po co ma się parafki. I równiez dlatego ze to jest 300 kopi
    podpisu w obcych rękach.

    b) podpis pełny zazwyczaj nie mieści się w rubryczkach przewidziancyh
    przez mistszuf worda w dowolnej instytucji publicznej

    c) czytelny podpis jest o wiele łatwiejszy w podrobieniu niż podpis
    nieczytelny choćby dlatego że za kazdym razem wychodzi mocno inaczej
    więc ma większą tolerację przez bankowych "grafologów" z okienek.

    d) jeśli zerkniejsz na podpisy osób publicznych które *duzo* podpisują
    zauważysz że u wielu nie jest czytelny w sposób jednoznaczy, jest za do
    zazwyczaj krótki i stabilny. Z czasem pojawiają się zawijasy które nie
    mają nic wspólnego z literami.

  • 19. Data: 2016-06-19 20:27:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > A może być godłem?

    Dostałeś odpowiedź co to jest podpis, nawet sobie wygooglałeś
    orzeczenia, trollowanie czy podpis może być godłem to nie ze mną :)

    --
    Liwiusz

  • 20. Data: 2016-06-19 20:41:49
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-06-19 20:27, Liwiusz wrote:
    > Dostałeś odpowiedź co to jest podpis

    Śjakoś niezgodny z orzeczeniami. Moj podpis jest nieczytelnie zgodny z
    orzeczeniem i uważam za skandaliczne proszenie mnie o coś nie będące
    moim podpisem przez pracownika poczty i miliona innych urzedów.

    >, nawet sobie wygooglałeś
    > orzeczenia, trollowanie czy podpis może być godłem to nie ze mną :)

    Tu jest głebszy sens. Znam przypadek podpisywania umowy kupna sprzedaży
    przed notariuszem z chińczkiem. Podpisał się on zgodnie z wzorem z
    dokumentu. Notariusz nakazał podpisanie alfabetem łacińskim. Efektem
    czego zbiór łacińskich znaczków graficznych nie miał nic wspólnego z
    *podpisem* tej osoby. Wszyscy zadowoleni poza bidokiem który zaiwaniał
    do ambasady Chin w celu potwierdzenia transkrypcji z powodu fanaberii
    tępawego urzędnika.